Leestijd: ca. 3 minuten

Een brandvoice is een consistente stem vanuit je merk waardoor je als merk makkelijk te herkennen bent en als gezaghebbende bron in je vakgebied fungeert. Zo’n brandvoice is essentieel voor een effectieve inzet van content. Doe je het goed, dan herkent je doelgroep je brandvoice ook zonder het vermelden van je logo.

1. Verzamel alle soorten content van jouw merk of organisatie

Verzamel alle soorten content, van video’s tot webpagina’s en e-books tot sociale media. Kijk kritisch naar je content en bepaald welke content bij jouw merk hoort en welk ook gemaakt had kunnen zijn door de concurrent. Verzamel de voorbeelden die uniek zijn voor jouw merk en het beste je brandvoice weergeven. Print en plaats deze voorbeelden op een whiteboard, waarbij je stukken met een vergelijkbaar gevoel groepeert.

2. Beschrijf je brandvoice in drie woorden

Verzamel je belangrijkste contentmakers en bespreek de verzamelde voorbeelden. Bespreek gemeenschappelijke thema’s in alle goede voorbeelden die je hebt verzameld. Groepeer de voorbeelden in drie thema’s.

Als je merk een persoon was, hoe zou je dan zijn persoonlijkheid beschrijven? En hoe die van je concurrent? Definieer hun eigenschappen in detail.

3. Maak de brandvoicegrafiek

Hoe komt de brandvoice concreet in je content naar voren? De brandvoice is een essentieel referentiemiddel om ervoor te zorgen dat je content consistent dezelfde stem gebruikt.

Neem drie rijen op voor elk van de primaire kenmerken vergezeld van drie kolommen – korte beschrijving, do’s en don’ts. Voeg indien nodig een rij toe voor secundaire kenmerken die een beetje extra uitleg nodig hebben.

4. Laat je contentmakers de praktische toepassing zien

Neem je contentmakers mee in de gemaakte grafiek. Laat enkele voorbeelden van goede content zien en toon hoe je content kunt herzien die niet bij je brandvoice past.

5. Scherp je brandvoice regelmatig aan

De tijd verandert, er komende nieuwe concurrenten op de markt, je product wijzigt. Kortom: kijk elk kwartaal kritisch naar je brandvoice, samen met je contentmakers en kijk waar deze moet worden aangepast en bedenk nieuwe voorbeelden.

Tip: Wil jij alles leren over merkenbouw & brandmanagement in het digital, customer experience en purpose tijdperk? Dan is de opleiding Strategisch Brandmanagement wat voor jou!

  • In 11 dagdelen (3-4 maanden) ga je aan de slag met je eigen merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.