Leestijd: ca. 3 minuten

Mensen bezoeken websites en gaan zo snel mogelijk weer weg of mensen voorkomen juist het bezoeken van de website. Vertrouwen is hierbij vaak het sleutelbegrip dat mensen wel of niet aanzet om een website te bezoeken. Hier 5 redenen waarom websites niet te vertrouwen zijn.

 

Reden 1 – weinig of geen informatie over de beheerder

Geen informatie leveren over mensen die achter de website of de organisatie actief zijn is absoluut een belangrijke factor om vooral geen vertrouwen in een website te hebben.
Kijk naar websites en beoordeel zelf

  • geen “over ons” pagina laat je sneller achterwege
  • over een slecht ingevulde pagina over jezelf, denk aan actueel en volledig, draagt niet bij tot vertrouwen
  • het niet hebben van een pagina waar contact gelegd kan worden is vaak belemmerend in het ontwikkelen van vertrouwen

 

Reden 2 – een domein naam die niet publiekelijk is

Let op dat hoe meer je je eigen naam probeert te bedekken als URL hoe meer wantrouwen je opwekt.

 

Reden 3 – geen privacy verklaring

Mensen weten wanneer ze op een website actief zijn dat er data wordt verzameld. Het niet hebben van een privacy statement verlaagt de mogelijk verblijfsduur en zeker het vertrouwen op en van een website.

  • 25% van de mensen koopt niet als er geen statement is
  • mensen maken zich met meest zorgen om cyber crime

 

Reden 4 – matige content

Content geeft de website inhoud en aanzien. Door de content:

  • niet frequent te updaten
  • niet regelmaat te vernieuwen
  • niet relevant zijn

levert per definitie niet het vertrouwen op dat we willen genereren. Het maakt dat mensen de website mogelijk wel bezoeken maar afschrikken door de matige kwaliteit van de content. Denk aan:

  • actualiteit in de tab actueel
  • nieuws met als laatste bericht enkele maanden terug
  • handleidingen van producten die niet meer worden verkocht
  • foto’s die niet actueel zijn

 

Reden 5 – de layout en techniek

Een niet professionele en niet creatieve opbouw van de website die niet is aangepast aan de wensen en de behoeften van de klant en zich niet aanpast aan de rol van de website in de journey draagt niet bij aan vertrouwen.

  • is het design wel passend bij de tijd, de doelgroep en de rol in de journey
  • staan er te veel advertenties op
  • is er nagedacht over lettertypen, beeldeffecten, afbeeldingen met lage resolutie, navigatie en kleurstellingen

Technisch gezien moet de website aansluiten bij de huidige technieken en mogelijkheden van deze tijd. Een langere laadtijd weerhoudt mensen om actief mee te doen bijvoorbeeld.

Het lijken 5 ogenschijnlijk voor de hand liggende redenen, toch gaat het om het geheel waarbij het noodzakelijk is om van tijd tot tijd deze redenen te checken bij je eigen website.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.