Een merk is een associatie in het denken van de koper, gebruiker of klant, B2B en B2C. Een goed merk is zeker ondersteunend in een awareness fase en is zeker mede richting gevend aan de uiteindelijke beslissing om iets wel of niet te kopen.
De uiting van een merk is gekoppeld aan de wijze hoe wij als mens merkuitingen verwerken en kunnen verwerken. De herkenning van een merk is gekoppeld aan het logo, dat alogo herinneren we ons en associëren we met de ervaringen die we met dat merk en logo hebben.
In dit artikel een vijftal benaderingen van een merk en het logo dat er bij past.

 

Het merk als symbool

Een merk kan herkenbaar zijn aan een symbool. In dat kader moet het symbool wel herkenbaar en reproduceerbaar zijn. Wanneer een merk te ver af staat van het symbool wordt de combinatie van die twee niet snel gelegd. Je kunt proberen om het beeld te bekijken en dan pas te lezen welk merk er staat.
Een paar voorbeelden:

Olympische Spelen

Wereld Natuur Fonds

Twitter

McDonalds

Zoek ook eens op:
– Apple
– BP
– Shell
– Nike
– Chevrolet

 

Het merk in een woord

Een tweede manier om het merk een beeltenis en invulling te geven is het woord van het merk mee te nemen in het logo. Natuurlijk is het lezen van het woord dan ook vanzelfsprekend meteen het merk. Het gaat er nu om of je het merk herkent en associeert zonder dat je het hele woord hebt gelezen.
Voorbeelden:

Coca-Cola

Subway

Disney

Heineken

Maar ook:
– Philips
– Mediamarkt
– Yahoo

 

Het merk in letters

In deze vorm van uiting geven aan het merk in een logo wordt het logo samengesteld door letters en cijfers. Met die letters kunnen wij als afnemer of merkfan het beeld compleet maken en krijgt het merk een beeld.
Voorbeelden:

Nederlands publiek omroepbestel

3M

Radio 538

Andere voorbeelden zijn ook:
– FIFA
– HP
– LG

 

Het logo voor een merk als combinatie

In een vorm waarbij het logo is opgebouwd uit meerdere elementen, afbeelding, bedrijfsnaam en uiting, is een gecombineerd logo. Een combinatie is enerzijds soms wat onoverzichtelijk echter het beraakt verschillende mensen vanuit verschillende perspectieven. Daarmee kan de herkenning bij een grotere groep mensen tot stand komen.
Voorbeelden:

Mens Erger je Niet

Pepsi

Jaguar

Andere voorbeelden:
– Adidas
– PizzaHut
– Pringles

 

Het merk in een logo als embleem

De vijfde variant om merken een logo te geven is aan de hand van een embleem. Het embleem wordt als afbeelding waargenomen en direct vertaald naar het merk. De acceptatie duurt soms wat langer omdat de combinatie merk, product en embleem elkaar moeten versterken. Daar tegenover staat dat het embleem als zodanig ook langer blijft hangen.
Voorbeelden:

Superman

Paramount Pictures

Volkswagen

Andere voorbeelden zijn:
– Perrier
– Opel
– BMW

Bij het ontwikkelen van een logo is het van belang dat:
– het overeenkomt met de waarden
– herkenbaar is
– als verhaallijn consistent overal terugkomt

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.