Leestijd: ca. 3 minuten

Je producten, diensten, merk en business breng je onder de aandacht. Daar zijn legio mogelijkheden voor, online en offline. In dit vijfluik brengen we de business onder de aandacht van mogelijke klanten met de focus op 5 aspecten, te weten:

  • zoekmachineoptimalisatie
  • social media marketing
  • bloggen
  • email marketing
  • affiliate marketing

In 5 delen beschrijven wordt elke methode kort toegelicht.

 

Affiliate Marketing

Met relatief weinig inspanningen en lage kosten is het mogelijk om succes te hebben met affiliate marketing, ook wel referral marketing genoemd.
Wat is affiliate marketing? Bij deze vorm van marketing maak je gebruik van affiliates of partners die jouw product of diensten promoten en via deze manier van promoten traffic naar de website van jou genereren. De affliate of partner krijgt een vergoeding voor elke verkoop die uiteindelijk heeft plaats gevonden.

 

Verrekening

In de omschrijving van affiliate marketing wordt gesproken over “vergoeding voor elke verkoop” ofwel de CPS (Cist per Sale). Het kan ook zijn dat er afspraken voor het betalen van de hoeveelheid traffic worden gevraagd, de CPC (Cost per Click). Het verschil is dat bij de eerste vorm van afrekenen er daadwerkelijk omzet is gegenereerd en in het tweede verrekenmodel er traffic op de website is maar nog geen verkoop.

 

Affliate Marketing handvatten

Meer succes met Affialiate marketing kan op de volgende manieren:

  • let op bereik van de partners
    – kwantitatief bereik is dat je goed kijkt naar de aantallen en de omvang van het bereik van de partner
    – kwalitatief bereik gaat over de kwaliteit van de achterban en het bereik van de affliate, sluit de omschrijving van de doelgroep in meerdere of mindere mate aan bij jouw doelgroep
    – voorbeeld: een landelijk groot bereik nieuwssite zal kwantitatief een groot bereik hebben maar minder kwalitatief; een affliate met een branchepartner zal kwantitatief een kleiner bereik hebben maar een groter kwalitatief bereik
  • analyseer het aantal partners dat een affiliate heeft
    – natuurlijk, de kosten zijn laag, echter een affiliate met veel partijen die worden gemeld op de webiste zal minder goed leiden tot een resultaat omdat je niet voldoende te zien bent
  • koppelen van de affiliate aan content
    – is het mogelijk om de samenwerking met de affliate ook op het niveau van content te koppelen, denk aan het plaatsen van whitepapers, blogs of andere inhoud
  • consistentie in de partners
    – een affiliate strategie moet passen binnen de cross media strategie, niet zomaar een lijst van affliates maken maar kijken welke het best op welk moment in te zetten zijn
    – denk vanuit het gedrag van de klant, doelgroep en bezoeker; sluit de partner aan bij het gedrag van deze groepen

Dit is deel 5 van de 5 delen over het verbeteren van de promotie van je eigen business online.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.