Leestijd: ca. 3 minuten

Instagram evolueert snel. Het platform heeft het afgelopen jaar nieuwe functies gekregen, zoals een uitbreiding naar video en vele nieuwe winkelopties. Maar ook de doelgroep verandert. Hoe speel je als marketeer nóg beter in op de wensen, gewoonten en het gedrag van je publiek? We geven je vijf tips.

Tip 1: Weet welke en hoeveel hashtags je moet gebruiken

Hashtags spelen een grote rol op Instagram.

Welke: Vermijd populaire hashtags en richt je op niche-hashtags. Hoewel deze minder berichten hebben, hebben ze meestal een meer toegewijde community die hen volgt. Hashtags die zijn gericht op specifieke interesses en gemeenschappen – zoals geografische locaties en tv-programma’s – creëren de meeste betrokkenheid.

Hoeveel: Hoe meer, hoe beter. Zorg er wel voor dat je hashtags relevant zijn voor je doelgroep.

Tip 2: Reserveer budget voor influencer marketing

Werk samen met micro-influencers. Zij bieden een kleiner, zeer betrokken publiek zonder het forse prijskaartje van een mainstream beroemdheid – waardoor dit soort marketing toegankelijker wordt voor verschillende merken. Wist je dat 97% van de marketeers plannen heeft om hierin te investeren?

Tip 3: Post op de juiste momenten

Het is belangrijker dan ooit om de juiste mensen op het juiste moment te bereiken. Enkele handreikingen:

  • Content geplaatst tussen 18.00 en 21.00 uur genereert de meeste betrokkenheid
  • Ochtenden van 05.00 tot 12.00 uur bieden de laagste betrokkenheidsgraad
  • Van maandag tot en met vrijdag blijft de betrokkenheid ongeveer gelijk, maar het weekend heeft een lichte voorsprong.

Onderzoek waar jouw doelgroep zich bevindt en wanneer ze het meest actief zijn. Test verschillende dagen en tijdstippen en bekijk welke berichten het beste presteren.  

Tip 4: Schrijf overtuigende teksten

  • Maak altijd een bijschrijft (sla deze nooit over). Het creëert meer betrokkenheid.
  • Gebruik teksten en bijvoeglijke naamwoorden die bij je merk passen.

Tip 5: Weet welke content je doelgroep wil

Instagram = afbeeldingen. Daarbij is video de koploper, op de voet gevolgd door carrousel posts. Dit zijn berichten die meerdere soorten media bevatten waar gebruikers doorheen kunnen scrollen. Ze bieden meer interactiviteit dan statische berichten omdat de gebruiker door de inhoud moet scrollen.

Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
  • Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.