Leestijd: ca. 5 minuten

Door de ontwikkelingen online neemt het aantal termen dat wordt gebruikt toe. Voor ons marketeers een noodzaak om bij te blijven. Daarom in twee delen een opsomming van 49 veel gebruikte termen die we als marketeer dagelijks gebruiken en waarvan we niet altijd even zeker weten of we het wel goed gebruiken.

Zie deze, uit twee delen bestaande, blog als een eye-opener of als een test. Een keer doorlopen kan zeker geen kwaad.

Na de eerste 25 termen in deel 2 dan nu de volgende 23 termen,

 

Website Traffic

De hoeveelheid bezoekers die een website hebben bezocht noemen we het verkeer op de website (traffic).

 

Unieke Bezoekers

Het aantal individuele unieke bezoekers die de website hebben bezocht binnen een vooraf bepaalde tijdzone. Vaak wordt de maand of 30 dagen gebruikt als periode.

 

Trick Banner

Een banner die probeert mensen er op te laten klikken door te soms iets anders te simuleren zoals een bericht van het systeem.
Als je dit als marketeer doet is de kans op schaden van het vertrouwen groot.

 

Surround Session

Een bezoeker volgen op zijn weg door de website en daar waar de bezoeker is zal een advertentie van dezelfde aanbieder komen. De plaatsing hangt dus af van het gedrag van de bezoeker.

 

Sponsorship

Via een advertentie of online actie een relatie krijgen met een partner. Vaak zien we deze vorm terug bij uitgevers die over meerdere bronnen beschikken.

 

Self Service Advertising

Via marketing automation technieken is het steeds vaker mogelijk om advertentie ruimte in te kopen en in te zetten.

 

Run of Site (ROS)

Een mogelijkheid om advertentie ruimte in te kopen op meerdere pagina’s van meerdere websites binnen een netwerk.

 

Rich Media

Vernieuwde vorm van media die meer beleving geeft dan de meer standaard mainstream formaten.

 

Rectangle Ad

Een advertentie in verschillende formaten (zie IAB) die als standaard binnen online omgevingen worden ingebouwd.

 

Pop-Under Ad

Een advertentie die je ziet achter de pagina van de browser. Wordt vaak om de tekst heen gebouwd.

 

Pay per Sale (PPS)

Een verrekenmodel waarbij de afspraak wordt gemaakt dat het plaatsen van advertenties leidt tot daadwerkelijke verkoop. De adverteerder betaalt per gerealiseerde verkoop.

 

Pay per Click (PPC)

Een verrekenmodel waarbij de gekwalificeerde clicks worden betaald. Vooraf is met elkaar bepaald wat een gekwalificeerde click is, het aantal bepaalt het eindbedrag.

 

Keyword Marketing

De marktinginspanningen laten bepalen door de mogelijkheden die keywords bieden.

 

Keyword

Een woord dat bijdraagt aan de vindbaarheid, organisch of betaald.

 

Impressie

Het aantal keer dat een advertentie in beeld is geweest. Let op, dat betekent niet dat de bezoeker deze ook heeft gezien, de advertentie is wel op het scherm geweest.

 

HTML Banner

Een banner die verrijkt wordt met interactieve en/of grafische elementen.

 

Hit

Een daadwerkelijke “treffer” met een bezoeker.

 

eCPM

De kosten van een advertentie die effectief zijn, per 1000 impressies.

 

CPM

De kosten van een advertentie per 1000 impressies.

 

Cost per Click (CPC)

Het verrekenmodel van een advertentie waarbij de afspraak een bedrag per keer dat een bezoeker op de advertentie clickt.

 

Cookie

De informatie die wordt achtergelaten op een computer van een bezoeker. Op basis van cookies kunnen vervolgacties worden ingezet zoals retargeting.
Rondom cookies is een wetgeving om de bezoekers te beschermen bij het onbewust achterlaten van informatie op websites.

 

Contextual Advertising

De advertenties die worden getoond hebben een relatie met de content die wordt getoond.

 

Click-Through

Het proces waarbij wordt gekeken naar de wijze waarop mensen/bezoekers clicken en uiteindelijk op de doelpagina van de website terecht komen.

 

Bonustermen

  • Button Ad
    Een grafische weergave van een advertentie, bijvoorbeeld een afbeelding of merk. Vaak afwijkend wat betreft formaat van een banner.
  • Banner Blindheid
    Het gedrag van mensen om over banners heen te kijken bij het bezoeken van een website. Men ziet de banners onbewust vaak wel maar bewuste impressie is er niet.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.