Leestijd: ca. 4 minuten

In deel 1 en deel 2 zijn we gestart met 5 thema’s. We gaan in deel 3 door met het ontwikkelen van KPI’s voor het meten van een contentstrategie. De focus ligt dan op de laatste twee thema’s.

We benaderen de KPI’s vanuit de volgende thema’s:

  • consumeren van content
  • retentie
  • mate van delen
  • engagement
  • genereren van leads
  • genereren van sales
  • productiekosten

 

Genereren van sales

In de funnel om van prospects klanten te maken is het daadwerkelijk genereren van sales het uiteindelijke doel. Het op zich meten van sales is vaak gebaseerd op het optellen van de verstuurde facturen en het vaststellen van de omzet. In het kader van deze thema’s leggen we de relatie met content.

  • traffic genereren
    – in de gehele funnel is het belangrijk dat de instroom in de funnel voldoende groot is; met het inzetten van een cross media strategie komt de traffic uit verschillende kanalen en media, het gaat er vanuit de contentstrategie om dat de content voldoende aansluit bij de verwachtingen
  • traffic stimuleren
    – welke content stuurt de mensen het snelst door de funnel heen
    – conversie van de verschillende stappen
    – aansluiten van de content op de doelgroep en het medium
  • offerte aanvragen
    – het aantal mensen dat daadwerkelijk contact zoekt met de organisatie door een offerte aan te vragen, offerte kan dan vaak online of offline via account management
  • bezoeken accountmanagement
    – accountmanagement is hier specifiek genoemd, vaak worden account mensen vergeten in de briefing met betrekking tot de content
    – het mee laten gaan van account mensen in de cross mediale aanpak betekent dat deze mensen passende inhoud moeten aanleveren enerzijds en anderzijds de aansluiting vinden in de funnel
  • omzet
    – uiteindelijk meten we sales in de omzet die wordt gegenereerd
    – verdeel de omzet over de stappen in het kanaal, kijk welke content of aanpak sneller tot sales heeft geleid

 

Productiekosten

Content maken kost geld. In de eerdere thema’s zijn KPI’s besproken die vooral een richting geven aan conversie en stappen die leiden tot een bepaalde mate van succes. In alle teksten en voorbeelden is niet gesproken over de kosten. Nu een aantal KPI’s die helpen bij het vaststellen van de kosten.

  • de tijd die het kost om te publiceren
    – content heb je niet zomaar, je zult de content moeten produceren (zie volgende twee onderwerpen) maar ook de tijd die je investeert in het koppelen van de content aan de vele verschillende media
    – bedenk maar eens wat een vergadering kost die gaat over het ontwikkelen van content
  • ontwikkelen van inhoudelijke content
    – content moet geschreven worden, geredigeerd worden en uiteindelijk kijkt er nog een redactie naar
    – denk aan de kosten voor de auteur en alle anderen die produceren
  • ontwikkelen van commerciële content
    – content heeft ook een raakvlak met commercie, denk aan opbouw, call to action en andere elementen die de conversie in de customer journey moeten vergroten; deze content wordt vaak door externen geproduceerd
  • verwerken van content aanvragen
    – content die kan worden opgevraagd kost geld en tijd van mensen en of processen
  • productiekosten voor content
    – het daadwerkelijk produceren van content zoals drukwerk heeft ook vaak een factor kosten
  • distributiekosten
    – het distribueren van de content, dat varieert van postzegels tot en met het marketing automation systeem dat op basis van gedragingen door bezoekers content verstuurt, het systeem moet echter wel worden ingesteld, gevoed en bijgesteld

Met deze 3 delen is inzicht gegeven in de mogelijke KPI’s vanuit een aantal thema’s. De genoemde KPI’s zijn geen vooraf vastgesteld of in een checklist opgenomen verplichte meting, het zijn denkrichtingen waar je als marketeer zelf een keuze bij maakt of je er wel of niet mee gaat werken. De kans is groot dat je op basis van inzichten en creativiteit zelf nog KPI’s ontwikkelt.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.