Leestijd: ca. 5 minuten

Er is een verschil tussen een website van bijvoorbeeld een bank of een website van een start-up of kleinere onderneming. Voor de “bank” zullen de 4 stappen minder goed toereikend zijn, voor de start-up of de onderneming met wat minder grootschalige projecten werken deze 4 stappen zeer goed.

Bij het ontwikkelen van een website is de uitgangspositie natuurlijk dat je weet wat de rol van de website in de strategie is. De rollen kunnen verschillend zijn zoals informatie verstrekkend, sales gericht of onderhoudend en gericht op beleving. Voor de ontwikkeling van de website maakt de doelstelling en de rol van de website niet uit, het gaat om het gegeven dat je wel weet wat de doelstelling voor de website is.

 

Stap 1 – ontwikkeling een URL

Het ontwikkelen van een URL is vaak complexer dan je denkt, het moet goed voelen bij je merk, product en onderneming, de klant moet het goed kunnen schrijven maar het kan ook zeker meehelpen aan de organische vindbaarheid online.
Paar tips voor een URL:

  • korte titel
  • geen moeilijke woorden of constructies, verlaag hiermee de kans op typefouten
  • zorg dat de URL gemakkelijk te onthouden is
  • denk aan de keywords die je kunt gebruiken in de URL
  • denk goed na over de extensie, wil je alleen “.nl” of is “.com” beter bijvoorbeeld

Bij het bepalen van de URL is het natuurlijk ook belangrijk dat de URL nog beschikbaar is. Controleer dat tijdig in het proces en leg de naam zo snel mogelijk vast.

 

Stap 2 – keuze voor een CMS

Een Content Management Systeem is bepalend voor de wijze waarop je de website kunt inrichten, de flexibiliteit om de website aan te passen en de mogelijkheden om nieuwe en andere toepassingen te installeren.
Het meest gebruikte CMS op dit moment is WordPress. Bij veel partijen die hosting leveren is het CMS WordPress gekoppeld bij het bouwen van de webiste. Natuurlijk zijn er ook beperkingen, door het grote aantal gebruikers is onderhoud gegarandeerd en het is zeer gebruiksvriendelijk.
Enkele voordelen van WordPress:

  • inclusief ondersteuning
  • geen verborgen coderingen
  • ervaring bouw je op tijdens het werken met wordpress
  • je bent en blijft eigenaar van je eigen content, invoer is op basis van eigen documenten
  • de opbouw (ook wel thema’s genoemd) zijn gratis beschikbaar en met een vergoeding; de thema’s met vergoeding hebben vaak meer extra mogelijkheden ingebouwd dan de gratis thema’s
  • er is een groot aantal plug-ins beschikbaar, een plug-in is een extra tool waarvoor de software beschikbaar is, door een plug-in te installeren geef je je website een extra toepassing, de installatie van de plug-in verloopt over het algemeen vanzelf

 

Stap 3 – installeer en start met de opbouw

Een website bouwen kan door het kiezen van een thema (zie stap 2 voor de beschikbaarheid van thema’s in wordpress). Je kunt ook een designer inhuren die een volledig thema ontwikkelt die alleen voor jou beschikbaar is.
Keuze van een thema:

  • stel eerst een lijst van wensen en eisen op
  • doorloop dan de thema’s en kijk in welk thema je wensen en eisen het best naar voren komen
  • bekijk de opmaak en kijk of die past of eventueel aan te passen is
  • installeer de gekozen vorm

Keuze voor werken met een webdesigner:

  • vraag naar de ervaringen en de portfolio van de ontwikkelaar
  • voor welk deel van het proces kan de ontwikkelaar werken (van een deel tot het geheel proces)
  • met welke frames werkt de ontwikkelaar
  • zorg dat de ontwikkelaar ervaring heeft met en kennis over het CMS waarmee je werkt
  • is er nog extra inspanning zoals een training van jezelf of je collega’s nodig
  • in welke mate kun je zelf ontwikkelingen doorvoeren en in welke mate heb je de designer nodig na het lanceren van de website

 

Stap 4 – ontwikkel de content

Wanneer de website staat wordt het tijd om de inhoud te gaan ontwikkelen en de content te produceren. Opvallend is dat er vaak veel tijd in de ontwikkeling wordt gestoken (stap 1 tot en met 3) en de ontwikkeling van de content er wat bij hangt. Toch is de content voor een belangrijk deel bepalend voor het succes. Denk alleen al aan de vindbaarheid online, de leesbaarheid en de optimale conversie.
Wat zijn pagina’s die je in elk geval moet hebben of waarvan het zeker aan te raden is:

  • een homepage, de voorpagina van de website
  • een landingspagina in combinatie met een campagne
  • informatie over jouw bedrijf en jouw mensen
  • eventueel een winkel
  • adresgegevens
  • contactgegevens
  • mogelijkheden voor het stellen van vragen of ondersteuning
  • eventueel winkel en prijzen
  • voorwaarden
  • veel gestelde vragen en de daarbij behorende antwoorden

Op deze manier heb je in 4 stappen je website samengesteld en kun je de digitale wereld in.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.