Leestijd: ca. 6 minuten

Marketing is een breed begrip geworden in de loop der jaren. Zonder in te gaan op de meerwaarde van een dergelijke ontwikkeling is er vanuit de tientallen benaderingen gekozen om er 4 uit te lichten.
Deze 4 marketingtypen zijn:

  • Content marketing
    – Benaderen van klanten en potentiële klanten door relevante en waardevolle content
  • Affinity marketing
    – de samenwerking tussen ondernemingen en organisaties om op die manier een breder publiek te kunnen benaderen
  • Event marketing
    – evenementen die gericht zijn op een (al dan niet sociale) interactie teneinde leads te kunnen genereren
  • Digital marketing
    – door gebruik te maken van digitale mogelijkheden (potentiële) klanten benaderen en bereiken

De vier typen zijn deels wel en deels niet met elkaar verbonden. Kijk alleen al naar het verschik in offline en online benadering. Deze 4 marketingtypen of marketingstrategieën worden naast elkaar gezet.

 

Verschillende doelstellingen

Wanneer de verschillende marketingtypen tegen elkaar worden afgezet op basis van 3 criteria, te weten bereik, retentie en kosten, is de volgende onderverdeling te maken.

  • bereik
    – het bereik is bij het goed inzetten van digitale middelen en mogelijkheden het grootst; met kleine budgetten kan online advertising of sociale media zorgen voor een breder bereik
    – bij het vergroten van het bereik blijft een evenement beperkt tot de mensen die er zijn
  • retentie
    – door het inzetten van affinity en evenementen is de retentie van klanten groter
    – bij affinity is dat het gevolg van de relatie die er al is en wordt versterkt
    – bij een evenement kan de “story” van het evenement blijven hangen en daardoor functioneren als motor voor retentie; zeker in de kracht van een cross mediale aanpak
  • kosten
    – het zoeken naar samenwerking kost het meeste geld, kan ook het meeste opleveren maar vraagt dus om een investering
    – een evenement kan ook veel kosten met zich mee brengen voordat het geld wordt gegenereerd
    – mogelijk is het samenwerken met een organisatie die events organiseert een optie waarbij dan ook gezocht wordt naar bezoekers die passen in het profiel van de leads

Het is dus afwegen van de voordelen en nadelen maar vooral het aangeven welke doelstelling er is om een keuze te maken.

 

Content marketing

Wie gebruikt er geen content in de marketingstrategie? Content kan beschreven worden als alle inhoud die nodig is in elk touchpoint met klanten. Wanneer we kijken naar de kosten per lead is deze voor content 2 keer zo laag als bij outbound marketing.
Paar kenmerken:

  • in Facebook wordt met content vaak een merk geassocieerd, en ruim 50% beveelt dat merk aan
  • ruim 40% van de pinterest volgers verwijst naar de website
  • content met een afbeelding converteert bijna 100% hoger

De content die het meest en best wordt gewaardeerd:

  • artikelen
  • delen van content via sociale media
  • blogs plaatsen
  • nieuwsbrieven
  • cases

 

Affinity marketing

Affinity Marketing vraagt om out-of-the box denken in het zoeken naar samenwerkingen. We zijn vaak geneigd om vanuit het traditionele marketingdenken om de markt te analyseren op basis van concurrentie.
Analyseer de markt eens vanuit “gedrag en wensen van de klant”, dan zou het kunnen zijn dat een klant van een bank meer op een klant van bol, futurumshop en marktplaats lijkt dan we vooraf hadden gedacht. Mogelijk dat een samenwerking met deze partijen zorgt voor een breder en ander publiek dat wel past bij de persona van de eigen organisatie.
Op deze manier breek je de markt open en komen er nieuwe en andere kansen. Het Business Model Canvase, en zeker ook de insteek van de Value Proposition, zijn modellen die goed bruikbaar zijn voor het bepalen van samenwerking.

 

Event marketing

Een goed evenement begint bij het werven en benaderen van de markt, de belevenis tijdens het evenement en de werving na het evenement. Bij de juiste leads brengt elke investering 5 keer meer op.
Zeker een medium als sociale media (gebruik wel die waar de doelgroep actief is) zorgt voor een brede verspreiding, ruim 30% van de mensen deelt evenementen.
Zeker in een B2B omgeving worden evenementen gebruikt om te netwerken, kennis op de te doen en inspiratie voor de eigen marketingstrategie.
Als sponsor moet de focus niet liggen op het verkopen tijdens het evenement, draag bij aan betere invulling van de beleving en de verkoop komt vanzelf er achteraan.

 

Digitale marketing

Zonder het gehele template en mogelijkheden van digital marketing te bespreken kunnen we aangeven dat in deze tijden de aandacht voor digitale marketing alleen maar toenemen.

  • bij relevantie opent 60% meer een email dan wanneer er zomaar wordt gemaild
  • online video ter ondersteuning van het gebruik, handleiding, toepassingen en andere ondersteuning sterkt de koper in het aanschaffen van het product
  • de inzet van digitale marketing heeft tot voordeel dat het veel goedkoper is dan offline (mits natuurlijk de juiste groepen worden benaderd); nadeel van digitale marketing is de toename van het aantal mogelijkheden en contactmomenten

In kort overzicht is een beeld gegeven van 4 marketingtypen die veel voorkomen in een marketingstrategie. Aan de marketeer om uiteindelijk een keuze te kunnen maken.

Over de auteur

Redactie Bijgespijkerd

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.