Leestijd: ca. 5 minuten

De traditionele B2B-marketingmentaliteit werd door de COVID-19-crisis achterhaald… Binnen B2B-marketing werd immers zeer lang een traditionele marketingaanpak gevolgd, vooral gericht op directe verkoop, deelname aan vakbeurzen en gebruik van gedrukte media. De crisis veegde deze methoden voor het werven van nieuwe klanten in een mum van tijd van tafel. Daarom hieronder 4 B2B toekomstbestendige trends die wij als redactie van Bijgespijkerd zien voor 2022.

1 Social media wordt steeds belangrijker

Door de huidige omstandigheden zijn veel bedrijven genoodzaakt hun activiteiten van offline naar online te verplaatsen. Evenementen waarbij je met een spreker of beursstand aanwezig bent, zijn voorlopig nog niet mogelijk. Wat doen bedrijven dan als alternatief?

Social media wordt het medium dat in 2022 intensief wordt ingezet om contact te houden met de klant. Je kunt hierbij denken aan Facebook en Instagram, maar voor B2B heeft LinkedIn hierin vooral een sterke positie. Je kunt met social media producten promoten en je merkbekendheid vergroten. Maar LinkedIn is bij uitstek geschikt voor account based marketing. Voor B2B is het soms een uitdaging om relevante en kwalitatieve leads heel gericht te bereiken. Binnen LinkedIn kan je bedrijven en functieprofielen heel gericht benaderen, zodat je de relevantie van je boodschap verhoogd.

2 Premium B2B-contentmarketing

Content blijft ‘King’. Ook in 2022! Contentmarketing blijft een betrouwbare, krachtige manier om nieuwe klanten aan te trekken en om relaties op te bouwen. Volgens een onderzoek van Content Writers publiceert 61% van de bedrijven meerdere stukken content per week. Ca 89% van hen stelden dat ze kwalitatief betere leads verkregen via contentmarketing in vergelijking met andere tactieken die ze hadden ingezet.

Ook in 2022 is het nog steeds belangrijk om vindbaar te zijn voor jouw doelgroepen. Om dat te bereiken en boven de ruis uit te komen, is sterke content essentieel. Premium content die jouw doelpubliek kan vinden op het kanaal van zijn of haar voorkeur en in het formaat dat hij of zij leuk vindt. 80% van de aankopers zegt immers dat ze schakelen tussen online zoeken en video bij het zoeken naar producten en diensten.

De sleutel tot succes is een benadering van multi channel en multi format contentmarketing. Ook spraakgestuurde content (content die voor spraakgestuurde zoekopdrachten is geoptimaliseerd) zal in 2022 een belangrijk onderdeel worden van een effectieve contentmarketingstrategie.

3 Omnichannel Marketing

Omnichannel marketing is de geëvolueerde variant van multichannel marketing. Ze verbindt alle marketingkanalen van het bedrijf naadloos. Welk kanaal de klant ook gebruikt – de computer, de smartphone, de toonzaal, noem maar op –, de content én de ervaring voor de klant moeten in elk kanaal op elkaar zijn afgestemd.

Om voorop te blijven lopen, moeten bedrijven er dus voor zorgen dat omnichannel marketing deel uitmaakt van hun B2B-marketingstrategie in 2022. Het aantal manieren waarop iemand met een bedrijf in contact kan komen, neemt immers verder toe. 15 jaar geleden gebruikte de gemiddelde consument slechts twee touchpoints (middelen waarmee de klant in contact komt met het bedrijf) bij de aankoop van een artikel, en slechts 7% gebruikte er regelmatig meer dan vier. Tegenwoordig gebruiken consumenten gemiddeld zo’n zes touchpoints. Omnichannel marketing heeft dan ook gevolgen voor de klantenbinding: bedrijven die omnichannel strategieën toepassen, bereiken 91% meer klantenbinding op jaarbasis dan bedrijven die dat niet doen.

4 Chatbots

82% van de potentiële klanten verwacht een onmiddellijk antwoord op verkoop- of marketingvragen. Chatbots zijn een effectieve oplossing om deze vraag bij te houden. Meer dan de helft van alle klanten chat liever online met iemand dan iemand te bellen. Verwacht wordt dat live chats met maar liefst 87% zullen groeien in de komende 12-18 maanden.

Chatbots zorgen voor een snelle en effectieve communicatie en hebben bewezen dat ze de klantenservice verbeteren, dat ze de post-sales-relaties versterken en dat ze merkwaarde opbouwen. Ze zijn ook van onschatbare waarde bij het verzamelen van gegevens voor een organisatie, omdat ze bij elke interactie met de klant meer gegevens en inzichten voor uw bedrijf verzamelen. Dat zijn waardevolle gegevens voor  toekomstige marketingcampagnes.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.