Leestijd: ca. 3 minuten

Een webinar wordt steeds vaker ingezet als marketinginstrument. Het is een interactieve manier om een product te promoten, uitleg te geven over een bepaald onderwerp of een specifieke boodschap uit te dragen. Maar hoe haal je nu het meeste uit een webinar? We hebben3 handige tips om je kennis op dit gebied bij te spijkeren.

Betrek je publiek

Betrek niet alleen tijdens het webinar je publiek, maar ook ervoor en erna. Herinner de deelnemers van te voren aan het webinar, door ze een herinneringsmail te sturen en eventueel verdiepende informatie. Maak gebruik van social media, mailcontact en plaats de mogelijkheid tot inschrijving op de website. Doen er deelnemers mee uit andere tijdzones? Houd hier rekening mee door het tijdstip goed te kiezen, zodat iedereen live mee kan kijken. Tijdens het webinar zelf kun je het publiek gemakkelijk betrekken door het webinar interactief te maken. Zorg ervoor dat mensen vragen kunnen stellen, hun mening kunnen aanklikken in een poll of hun ideeën kunnen uiten. Wanneer het webinar voorbij is, kun je deelnemers ook nog steeds blijven betrekken. Stuur bijvoorbeeld een opname van het webinar en extra informatie over het onderwerp. Ook kun je de deelnemers een mogelijkheid geven om zich automatisch in te laten schrijven voor aankomende webinars.

Oefenen, oefenen en nog meer oefenen!

Voor de live-uitzending van een webinar is er een mogelijkheid voor een try-out. Op deze manier kun je kennismaken met de studio, de apparatuur en kun je het gehele webinar doorlopen. Tijdens een try-out kom je er vaak nog achter dat er nog enkele aanpassingen moeten worden gedaan. De PowerPoint is niet in orde, momenten voor vragen zijn niet uitgedacht of de presentatietekst is te langdradig. Voor een webinar is het van belang dat je van te voren de presentatie goed doorneemt en oefent, zodat je optimaal gebruik kunt maken van het webinar. Profiteer daarom van de kans om te oefenen met een try-out!

Maak het webinar specifiek

Kies een goede titel die aansluit bij het doel van het webinar. Wanneer een titel onduidelijk is, of het doel van het webinar ontbreekt, zal een kleiner publiek zich aangetrokken voelen tot het webinar. Voordat je een webinar gaat organiseren, maak dan het doel van het webinar goed duidelijk. Wil je een boodschap uitdragen, informatie verstrekken of een product verkopen? Er zijn veel mogelijkheden, dus maak een duidelijke keuze. Met een specifiek doel kun je een specifieke doelgroep benaderen en hierdoor een groter publiek aantrekken.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.