Leestijd: ca. 3 minuten

Ga je een nieuw e-book schrijven, een onderzoeksproject starten of een whitepaper lanceren? Vergeet dan vooral niet om goed na te denken hoe je je project aankondigt. Het kennen van je niche is de sleutel tot een succesvolle lancering, maar het in een uitvoerbaar plan gieten, is nóg belangrijker. We geven drie belangrijke tips die je daarbij helpen.

Tip 1: Zoek uit wie je toekomstige concurrenten zijn

  • Onderzoek of er al soortgelijke of verwante projecten bestaan. Wat kun je hiervan leren en wat kun je doen om jouw project te laten opvallen? Het kennen van je concurrenten is de sleutel tot een succesvolle lancering. Je moet weten wat er al bestaat en waarin jouw product beter is. Je kunt ook de promotietactieken van je concurrenten onderzoeken en effectieve marketingideeën oppikken.
  • Een tool om te controleren hoe de concurrentie het doet, is BuzzSumo. Verdiep je daarbij ook in de backlinks. Degene die je concurrenten linken, zijn wellicht ook geïnteresseerd in jouw inhoud. Ook kan het interessant zijn om te kijken naar de meest invloedrijke Twittergebruikers (de optie Top Sharers).
  • Hoe promoten je concurrenten hun content? Controleer de marketingkanalen van je concurrenten en kijk wat je hiervan kunt leren. Wat is hun conversie- of engagementmethode? Gebruiken ze video op hun landingspagina’s? Verkopen ze hun op content gebaseerde project op Amazon of elders? Al deze details kunnen je een aantal leuke ideeën geven over waar je je product kunt promoten.
  • Stel tracking in om de landingspagina’s van je concurrenten in de gaten te houden. Je krijgt een melding zodra je concurrent een nieuwe klantbeoordeling krijgt of iets verandert op hun pagina’s. Met Visualping kun je pagina’s selecteren om te monitoren. Bijvoorbeeld, in plaats van de hele Amazon-pagina te volgen, kun je alleen de sectie met beoordelingen in de gaten houden

Tip 2: Vind hiaten in de inhoud

Zoek je directe concurrenten die een gelijkwaardig project hebben gepubliceerd of die zich op hetzelfde keyword richten. Zoek naar je belangrijkste zoekwoord op Google en let daarbij op het volgende:

  • Titels en metatags – Zijn ze boeiend? Hoe kun jij het beter doen?
  • Antwoorden op de meest gestelde vragen

 Maak bijvoorbeeld gebruik van de tool Ahrefs Content Gap tool.

Tip 3: Geef je nieuwe project een naam

Betreft het een groot of langlopend project is, overweeg dan om een eigen identiteit te creëren die verwant is aan, maar niet precies hetzelfde is als je merk. Kijk wat je concurrenten doen.

Sommige makers zetten merkgebonden hashtags op. Veel marketeers consolideren alle gerelateerde content voor het project op een one-page site. Anderen registreren handles of profielen op Twitter, Instagram, YouTube, enz.

Met de tool Namify kies je een naam die beschikbaar is op de belangrijkste sociale mediasites, zodat deze consistent is over alle kanalen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.