Leestijd: ca. 5 minuten

Het proces om virale content met succes in te zetten bestaat uit drie stappen te weten:

  • het vinden van een onderwerp
  • het ontwikkelen van de content
  • het onder de aandacht brengen van de content

Deze drie stappen bespreken we in drie verschillende artikelen. Dit artikel gaat over de tweede stap, het ontwikkelen van de content.

Ontwikkelen van content vraagt om een aantal antwoorden op vragen als:

  • wanneer lezen de mensen onze content
  • in welke fase van de journey bevindt de lezer zich
  • welke devices gebruikt men
  • hoe en in welke context wordt de content gelezen
  • op welke wijze en in welke gemoedstoestand wordt de content gelezen

Deze lijst is niet uitputtend, het geeft een eerste beeld van de informatie die je nodig hebt om de factoren die we behandelen bij het ontwikkelen van de content goed in te kunnen vullen. Je ziet door de regels heen zoals die hierboven gesteld zijn dan de context waarin de content gebruikt wordt vaak nog belangrijker is dan de content zelf. De beste bal gehakt in een heel slecht uitziend restaurant met een knorrige bediening wordt als minder lekker ervaren dan een slechte bal in een goede omgeving met vriendelijke bediening.

Voor het ontwikkelen van de content kijken we naar drie factoren:

  • de soort content die je gaat ontwikkelen
  • de aard van de content moet aansluiten bij de wensen van het publiek
  • afrondende werkzaamheden bij de content

Met deze drie factoren leg je een basis voor het op de juiste manier ontwikkelen van de juiste content.

 

De soort content ontwikkelen

De aard van de content die je gaat ontwikkelen, de soort content, is mede afhankelijk van wat je er mee wilt bereiken en de eerder gestelde vragen. Zorg er voor dat je die content ontwikkelt die past in het verwachtingspatroon van de ontvanger en de fase in de journey. Vormen van content zijn:

  • blog
    • het geven van een review
    • toelichting op het functioneren van een product
    • uitleg over het onderhoud van een product
    • commentaar
    • nieuws
    • checklist
    • ranking van topartikelen, de top 10 van…
  • vlog
    • actualiteit
    • functioneren
    • engagement
  • grafische weergave
    • infographic
    • foto
    • video
    • gif
  • documenten
    • ebook
    • whitepaper
    • case beschrijving
    • gids
    • handleiding
  • geluid
    • podcast
  • presentatie
    • slideshare
    • webinar
  • beeld
    • video
    • foto
  • zorgen voor interactie
    • quiz
    • poll
    • wedstrijd via social media

Deze lijst is niet uitputtend. Het gaat er om dat je beseft dat er veel meer mogelijkheden zijn om content te produceren.

 

Content laten aansluiten bij publiek

De beste content sluit aan bij de wensen van het publiek. De wensen van het publiek geven onder andere aan welke inhoud, wanneer, via welk device en dergelijke worden verwacht. Bij het ontwikkelen van de content denk dan na over de volgende elementen:

  • ken je publiek
    • ben je bewust van de insights en de persona waar je content voor aan het ontwikkelen bent
    • door de insights weet je beter waar de behoefte ligt
  • houd rekening met de hoeveelheid
    • een verschillend device vraagt om verschillende content; lezen via een smartphone is anders dan lezen via een tablet; de ontwikkeling van de content moet daar rekening mee gehouden worden
  • blijf gefocussed
    • teveel boodschappen en verhalen tegelijk vertellen heeft een remmende werking op de ontvanger
  • geeft iets extra
    • verras mensen, dat hoeft niet altijd, maar met enige regelmaat iets anders doen dan anders; afwijken van de verwachting; scoort in aandacht en uiteindelijk engagement

 

Het afronden van de content

Uiteindelijk moet je na het ontwikkelen van de content de content ook afronden. Bij deze fase kijken we uiteindelijk naar de finale versies van onder andere:

  • de kopregel(s)
  • de visualisatie in het geheel
  • de romp, het grootste deel van de tekst
  • vergeet de call to action niet (welke plaats heeft deze content met dit medium in de journey)
  • deze opbouw van content moet aansluiten bij de vorm en het medium (een video heeft weer andere specifiekere invulling van deze stappen dan het produceren van een infographic)
  • neem de zoekmachinemarketing beginselen ook mee in de opbouw van de content
    • keywords definiëren
    • mobiel vriendelijk
    • voeg tags toe
    • denk aan het inbouwen van links
    • etcetera

De tweede stap in het ontwikkelen van succesvolle virale content is het ontwikkelen van de content. Het ontwikkelen brengt meer denken met zich mee dan alleen maar produceren. Nadat de content is afgerond gaan we naar de derde stap, het onder de aandacht brengen van de content.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.