Leestijd: ca. 4 minuten

Sociale media vormen een belangrijk bestanddeel bij het ontwikkelen van een marketingstrategie, dat kan vanuit verschillende invalshoeken. Denk aan werven, behouden, engagement en interactie. Het inzetten van de media op zich is geen doel, het inzetten moet een bijdrage hebben in het grotere geheel.

Bij het ontwikkelen van een strategie waar sociale media een rol in spelen is het 3-S model een model dat een iteratief proces vertoont waarbij er vanuit de opstart gekeken wordt. Om vervolgens de ontwikkelingen en resultaten te verbeteren door het proces van het 3-S model te blijven doorlopen. Belangrijk om vanuit die invalshoek ook de agile ontwikkeling van marketingstrategie zo te kunnen ondersteunen.

3 s model

 

Strategie bepalen

Op basis van de input van ondernemingsstrategie en marketingstrategie is het herleiden van de sociale strategie mogelijk.

  • kies welke media je wilt gebruiken
  • bepaal het gebruik door klanten en potentiële klanten op die media
  • bepaal de vorm en inhoud van de content
  • denk vanuit de persona en de customer journey

in de strategie geef je duidelijk aan de wijze waarop je de invulling wenst en de doelen die je gaat en wilt bereiken.

 

Set up van de strategie

Bij deze fase ga je de strategie die is bepaald uitrollen.

  •  de media die zijn gekozen moet je inrichten
    – maak een account aan op naam bedrijf
    – zorg dat je als persoon ook actief bent op die media, het is opvallend als het bedrijf wel en je als persoon niet op die media actief bent
  • ga zelf ook aan de slag om mensen, pagina’s en bedrijven te “liken” en deken
  • zorg dat je zelf onderdeel wordt van de verschillende conversaties en interacties, wel die die relevant zijn voor de klanten en bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen; ga relaties aan
  • zorg voor de goede content
  • deel de content via de verschillende partners
  • ontwikkel zelf ook de content

Door actief met de content te werken stijgt het inbound percentage. Mensen reageren op de inhoud van de content en bezoeken daardoor sneller en eerder de pagina.

 

Schedule de content

De planning komt nu naar voren. Op basis van de strategie is de opzet van de strategie vastgesteld. Het daadwerkelijk uitrollen van de content is nu de volgende stap.

  • bepaal de hoeveelheid plaatsingen op elk medium
  • geef aan welke soorten berichten in welke stappen van de customer journey je wilt inzetten
  • het delen en verstrekken van content is vele malen succesvoller dan het promoten van de content; zorg dat je gedeeld wordt
  • het gemiddelde is ongeveer dat er 10 inhoudelijke berichten ten opzichte van 1 promotiebericht mag staan
  • van tijd tot tijd is het aangeven van een call to action ook een aandachtspunt, mensen doen wat wij ze zeggen en vragen
  • uiteindelijk meet je de inspanningen en resultaten

Door het meten en voortdurend monitoren van de inspanningen is het mogelijk om het proces iteratief te laten verlopen. De resultaten geven input voor de aanpassing van de strategie om vervolgens weer de set up van de strategie aan te passen. Dat leidt weer tot een nieuwe en veranderende planning van de activiteiten. Speel in op veranderend gedrag, monitor dat en zorg op die manier voor de beste resultaten.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.