Leestijd: ca. 3 minuten

Ruim 40% van de consumenten heeft interesse in het gebruik van augmented reality bij het online winkelen.

De 3 voordelen van augmented reality voor contentmarketeers op een rijtje:

1. Een positieve merkervaring

AR biedt de mogelijkheid om verrassende en emotioneel krachtige ervaringen te creëren. Deze verrassingsfactor kan ervoor zorgen dat je merk eerder wordt onthouden.

Een mooi voorbeeld hiervan is Lensstudio van Snapchat. Het bedrijf is pionier in het gebruik van AR-technologie voor marketingdoeleinden. In 2018 lanceerde het ‘shoppable AR’, waarbij de interactieve AR-lenzen waren gesponsord door een merk. Zo kon je bijvoorbeeld schoenen van Adidas bekijken alsof je in de winkel bent en een spel spelen waarbij Snickers naar beneden vielen. Snapchat wordt gezien als jong, fris, modern en vernieuwend. Dit hebben ze met name te danken aan hun AR. 

2. Meer interactie met de klant

Met een AR-applicatie kun je een hechte en intieme relatie met je klant opbouwen, zo blijkt uit onderzoek. De consument gebruikt de app vanuit de veiligheid van hun eigen huis, dit creëert een intieme, vertrouwde en ongedwongen sfeer. 

Zo is er de Intratuinapp waarbij je via AR een plant in je ruimte plaatst. Zo kun je vanuit je eigen huis kijken welke plant het beste in jouw huis past.

3. Betere visualisatie product en meer visuele aandacht

Door de inzet van mobiele AR-applicaties kun je de productervaring aanzienlijk verbeteren. Denk aan het virtueel uittesten van make-up, het passen van kleding, testen of die ene bank wel bij de andere meubels past of een kijkje nemen in dat leuke huis dat te koop staat. 

In de Maybelline try on app zie je een model die voor de helft met AR is opgemaakt en voor de helft niet.

Waar moet je op letten als contentmarketeer? 

Er zijn dus genoeg redenen om AR te implementeren in contentmarketing, maar toch zijn er tegenstanders die AR als niet effectief ervaren. Dit kan een gevolg zijn van onjuiste implementatie. Om de positieve effecten te ervaren, moet je AR correct toepassen. 

Uit onderzoek blijkt dat het bij AR niet gaat om het overweldigen van de consument met wat er in de technologie allemaal mogelijk is. Richt je dus niet op een zogezegd ‘wow-effect’, het gaat vooral om nostalgie. Via het speelse aspect van AR worden bij de consumenten jeugdherinneringen geactiveerd en daardoor worden ze aangezet tot actie.

Veelbelovende toekomst voor contentmarketeers

Augmented reality is allang geen ver toekomstbeeld meer en biedt ontzettend veel mogelijkheden bij een juiste toepassing. Het kan zorgen voor een positieve merkattitude en merkervaring, meer interactie met de klant en het helpt de klant met het visualiseren van producten. Bovendien creëert AR veel visuele aandacht voor de content. AR is dus een zeer kansrijk medium die elke contentmarketeer zou moeten overwegen.  

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.