Leestijd: ca. 5 minuten

Er wordt veel geld en tijd besteed aan het ontwikkelen van content en het verspreiden van die content. Als het goed gebeurt is de basis voor deze contentstrategie de marketingstrategie. De werkwijze vanuit een integrale cross media strategie zou het echte fundament voor succes moeten zijn.

Toch is er ook een keerzijde aan content en een contentstrategie. Bedenk maar eens de hoeveelheid content die dagelijke geproduceerd en gepubliceerd wordt. De blogs, vlogs, video’s, quotes, reacties, whitepapers, e-books, etc. Wanneer je het allemaal wilt lezen heb je absoluut geen tijd voor andere zaken, je komt tijd te kort.

Op basis van deze ontwikkeling in de markt zien we 3 veel gemaakte vergissingen die marketeers maken bij het ontwikkelen van een contentstrategie. Lees het artikel eens door en kijk daarna naar je eigen strategie en inzet van content.

 

Content is direct bereik!

Het produceren van content en het publiceren ervan levert niet vanzelfsprekend meer bereik op. Sterker nog, het kan ook tegen je worden gebruikt. Stel een aantal issues intern ter discussie bij het ontwikkelen van een contentstrategie.

  • ben je op de hoogte wanneer jouw content toegevoegde waarde biedt
    – omdat er zoveel content is is het belangrijk om je bewust te zijn of je wel toegevoegde waarde biedt aan de lezer met de content; het tweede punt geeft ook aan dat je onderzoek moet doen naar nieuwswaarde
    – met regelmaat zien we dat er dus gewoon zo maar content wordt geproduceerd, dat kost tijd en geld en levert uiteindelijk niets op
  • heb je onderzoek gedaan naar nieuwswaarde en behoefte
    – wat is eigenlijk de wens van de ontvanger en lezer of produceer je content voordat je eigenlijk weet wat mensen willen
  • besef je wat een gemiddeld bereik is
    – vanuit de traditionele manier van marketing bedrijven, denk aan de jaren 60, had je meteen bereik; er was bijvoorbeeld maar één televisiekanaal, daar keek iedereen naar, een commercial verzenden betekent dat heel Nederland de boodschap heeft gezien; in het huidige medialandschap ligt dat wat anders
    – zorg dat je anders denkt dan “het gemiddelde”; het kan zijn dat juist minder respons meer kwaliteit oplevert en uiteindelijk een beter rendement

 

Je overschat de nieuwswaarde van je eigen content

We horen het vaak, “onze content is de beste die er is en is nodig voor elke lezer uit mijn doelgroep”. Ambitieus. Dat zeker. Zorg voor nieuwswaarde en communiceer die nieuwswaarde ook. De vijf handvatten die we je willen aanreiken zijn:

  • geef je antwoord op de vraag
    – content die antwoord geeft op een vraag waar de lezer mee kampt is altijd goed; betekent wel dat je op de hoogte moet zijn van de vragen die een lezer heeft
  • werk met data
    – concrete inzichten op basis van feiten trekt de aandacht van veel mensen, zeker de wat op getallen ingerichte mensen; getallen en concrete informatie trekt echter ook de aandacht van mensen
  • wees controversieel
    – zoek een tegenstelling op, een invalshoek die niemand anders heeft gezien of bedacht; dat geeft je een hoge rate op belangstelling en mensen gaan het artikel lezen
  • zorg voor een magneet
    – neem iets mee dat werkt als een magneet op de lezer, iets wat we allemaal willen weten, interessant vinden of boeiend lijkt
  • need to know-content
    – iets wat we moeten weten gaan we zeker naar op zoek; als professional wil je op de hoogte blijven van de laatste stand van zaken

 

Heb je duidelijke doelen gesteld voor de contentstrategie

Zomaar een strategie bedenken is niet goed. Elke strategie heeft een doelstelling. Die doelstelling leidt uiteindelijk of draagt bij aan het realiseren van omzet, winst of continuïteit (doelen op ondernemingsniveau). Kijkend naar contentstrategie kun je ook een aantal doelen stellen zoals het openen, engagen, leestijd en click rate. Over het algemeen gebruiken we content op 3 niveaus:

  • awareness
    – zorg dat je content in beeld komt bij zoveel mogelijk mensen
  • conversion
    – zorg dat de content bijdraagt aan de optimalisatie van de conversie in de journey
  • nurturing
    – content die er voor zorgt dat klanten blijven en mogelijke klanten in de flow gehouden worden
    Dat vraagt om verschillende inzichten en een duidelijke cross media strategie. Ken de getallen achter de strategie, meet de resultaten, wees daarin creatief en concreet.

Eigenlijk is het ontwikkelen van een contentstrategie bijzonder. Er is namelijk nog nooit een medium gebruikt zonder content en content dat niet in een medium wordt geplaatst is zinloos. Het ontstaan van contentstrategie heeft te maken met de toegenomen complexiteit, denk aan welk touchpoint in de journey zet je in, welk medium, welke persona, rol van de persona in de DMU, plaats van de persona in de journey etc. Dat maakt het nog belangrijker dat jij als marketeer in elk geval deze vergissingen niet maakt.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.