Leestijd: ca. 3 minuten

Het produceren, plannen, verwerken en implementeren van content is een complex vraagstuk. Elk touchpoint in een cross media strategie moet met een gekozen en content leiden tot het succes dat wordt nagestreefd met de cross media strategie. Dat vraagt wat van de contentmarketeer. Hier in 2 delen een aantal tips om dit proces te managen.

Tip 1
Gebruik korte krachtige kopregels. De kopregel moet in 1 oogopslag te verwerken en te begrijpen zijn. Er moet toegevoegde waarde in de kopregel zitten voor de lezer.

Tip 2
Gebruik in een kopregel niet meer dan 60 karakters en tekens om zo de effectiviteit en leesbaarheid van de kopregel te vergroten.

Tip 3
Gebruik content op een juiste manier. Content waar een inhoudelijk stuk wordt verwacht kan niet gekoppeld worden aan verkoopactiviteiten. Dat moet via een ander medium, touchpoint en via andere content.

Tip 4
Gebruik afbeeldingen en video’s. Content met afbeeldingen heeft ruim 90% meer attentiewaarde dan zonder afbeeldingen.

Tip 5
Bij het verspreiden van content via mobiele devices is het aan te raden om de content aan te passen aan het device. Denk aan bijvoorbeeld micro-content, het snel en kort lezen is op een mobiel device nog gebruikelijker.

Tip 6
Meet de inspanningen van de content, houd bij hoe vaak, hoe lang en door wie content wordt gelezen zodat je daar op in kunt spelen.

Tip 7
Om de vindbaarheid te optimaliseren is het mogelijk om gebruik te maken van links in je content.

Tip 8
Bouw de content Google-vriendelijk op. Denk aan de semantiek, opbouw, lengte en gemak om te lezen. Dat vergroot de vindbaarheid.

Tip 9
Denk er aan om de content via meerdere kanalen te verspreiden of om onder de aandacht te brengen. Door inzicht in de klantreis kun je de content in meerdere touchpoints inzetten.

Tip 10
Let op de dat content is aangepast op het medium. Twitter heeft content met 140 tekens, Facebook en LinkedIn hebben ander leesgedrag. Dus naast tip 9 moet de content ook aangepast worden aan het device.

Tip 11
Denk aan reciprociteit en wederkerigheid. Content delen van anderen zal er aan bijdragen dat anderen ook jouw content delen.

Tip 12
Een lijst met mensen die content willen ontvangen, bijvoorbeeld via email, kan een fundament zijn voor het bereik van de content. Bouw dus aan een netwerk zoals een email lijst.

Tip 13
Naast het online delen van de content is het ook een goede optie om te kijken naar meer mogelijkheden om content te delen zoals spreken op evenementen en delen van content op Slideshare.

Tip 14
Maak gebruik van tools die online beschikbaar zijn om content te ontwikkelen, verspreiden en het effect te meten.

Tip 15
Contentmarketing heeft langere tijd nodig. Blijf dus consistent met de inhoud van de content, volg je doel en stel je route bij daar waar nodig is.

In deel 2 gaan we verder met de volgende tips.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.