Leestijd: ca. 5 minuten

Een website ontwikkelen kost veel tijd, geld en inspanning. Door vooraf goed na te denken wat er wel en niet belangrijk is bij het samenstellen van een briefing voor de website bouwer (intern of extern) is tijd- en geld besparend. Daarom een lijst van 25 onderwerpen die je moet overwegen bij het bouwen van een website.

Dit is het tweede deel waarin we werken van tip 13 naar tip 25.

 

13 – achtergond

De achtergond van de website kan clean zijn maar ook gevarieerd met meerdere kleuren en afbeeldingen. Let op de functie van de achtergrond en de doelstelling van de website. Laat de achtergrond de bezoeker niet teveel afleiden.

 

14 – afbeeldingen

Afbeeldingen trekken meteen de aandacht van de bezoeker. Zorgvuldig je afbeeldingen kiezen is dus belangrijk voor de conversie. Zeker in combinatie met kopregels en content.

 

15 – navigatie

Niets is lastiger dan ergens de weg kwijt raken of niet meer weten waar je bent. Dat geldt in de offline wereld maar zeker ook op de website. Zorg voor een heldere en eenduidige navigatie waarbij de bezoeker voortdurend weet op welke locatie en welke pagina hij of zij zich bevindt.

 

16 – onderscheidend

Er zijn heel erg veel websites online. Toch blijft het een uitdaging om de eigen website een onderscheidende uitstraling mee te geven zodat deze uniek is. Dat is niet gemakkelijk naast alle andere “eisen en voorwaarden” die worden gesteld aan het ontwerpen en bouwen van een website.

 

17 – actueel

Wanneer de website eenmaal actief is is het noodzakelijk deze actueel te houden, up-to-date te krijgen en bij de tijd te horen. Dat betekent dat er actualiteit in de berichtgeving moet zijn, de stand van zaken bij bijvoorbeeld voorraden moeten kloppen en het uiterlijk van de website moet modern fris zijn.

 

18 – browser

Er zijn veel verschillende browsers, denk aan windows, safari, chrome, firefox etc. Elke browser kent weer eigen eigenschappen en technische opbouw. Voordat je de website publiceert is het aan te raden de website op verschillende browsers via verschillende devices getest te hebben. Zo voorkom je dat de website er niet uit komt te zien zoals gepland.

 

19 – vindbaarheid

Het is leuk als je een website hebt, het is nog leuker als je organische gevonden wordt. Zorg voor een optimalisatie van je vindbaarheid door bij de opbouw al rekening te houden met de SEO spelregels.

 

20 – resolutie

De technologische veranderingen en ontwikkelingen zorgen er ook voor dat schermen andere resoluties hebben. In de opbouw van de website kun je een keuze maken voor de wijze waarop je omgaat met die verschillende resoluties.

 

21 – sociale media

Je bezoekers en klanten zijn aanwezig en soms ook actief op verschillende sociale media. Daarom kan het zo zijn dat je zelf ook een sociale media strategie hebt ontwikkeld. Dan is het leggen van een koppeling tussen de sociale media en de website eerder een vereiste dan een wens.

  • laat de buttons duidelijk zien
  • zeg bij de buttons wat je verwacht van de bezoeker

 

22 – typografie

Let op de juiste keuze voor soort letters en lettergrootte. Het aanbrengen van een variatie in lettertypen en lettergrootte maakt het voor de lezer onrustig.

 

23 – registratie

Natuurlijk willen we alles weten van onze bezoekers. Met analytics kun je bezoekers volgen, vaak is het beter om de bezoeker te registreren. Veel voorkomend mechanisme is het aanbieden van een nieuwsbrief. Door mensen die zich registreren meer voordelen te bieden zal het aantal mensen dat zich aanmeldt stijgen. Wel de beloften nakomen.

 

24 – analytics

Koppel de website wel aan de mogelijke analytics tools waarover je beschikt. Meest voor de hand ligt natuurlijk Google. De data die je verzamelt kunnen zeker helpen bij het verder ontwikkelen van de website.

 

25 – veiligheid

Zorg er voor dat de veiligheid van de bezoeker met alle data op jouw website is beveiligd. Zeker bij het verrichten van betalingen en het registreren van bezoekers is data-protectie wel een issue.

 

Bonustip – footer

Laat de bezoekers zien wie de productie van de website heeft gedaan.

 

Bonustip – “over ons”

Vergeet de tab “over ons” niet. Deze pagina geeft je de kans om de bezoeker te laten zien dat je echt bestaat en met wie de bezoeker uiteindelijk zaken doet. Hoe persoonlijker deze pagina hoe meer vertrouwen het wekt.

Met deze 25 tips en 3 bonustips kun je de basis leggen voor het opstellen van een goede briefing of instructie voor het bouwen en ontwikkelen van een website.

Over de auteur

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.