Leestijd: ca. 5 minuten

Een goede content strategie helpt bij het realiseren van de marketingdoelstellingen. Vaak is de content gericht op engagement, traffic of binden van klanten. Waar de content strategie op vast loopt is het produceren van content. In eerste instantie is de content strategie ontwikkeld waarin opgenomen een regelmatige aanlevering van content. Dat regelmatig aanleveren gaat in het begin goed, daarna blijkt in de praktijk dat het steeds lastiger wordt om de content te produceren, laat staan verzamelen. De inhoudelijkheid van de content daalt, lezers dalen, succes daalt en daarmee ook de inspiratie.

 

Hoe wel?

Door een duidelijke consistentie en haalbare content strategie. Leg de lat niet te hoog en bedenk vooraf welke bronnen er zijn voor het genereren van content. Een duidelijke aanpak voorkomt het kleinere succes van contentstrategie. In dit artikel een aantal tips om content te verzamelen.
Het succes van content is naast de content zelf ook afhankelijk van de mate waarin de content wordt gelezen en gedeeld. Dat gebeurt vanzelf met de mensen die het lezen en goed vinden, dat kan ook door mensen te wijzen op de mogelijkheden van het liken, delen, reageren en ranken.

 

21 tips voor content die succesvol is voor de business

  1. Is er binnen de organisatie iemand die een award heeft gewonnen en daarover een artikel wil leveren?
  2. Het afsluiten van een groot contract of samenwerking met een externe partij die substantieel bijdraagt aan het succes van de onderneming levert ook mooie relevante content op.
  3. Inspiratie als basis voor content wordt door veel mensen gelezen. In de marketing loopt B2B en B2C steeds meer in elkaar over. Daarom zijn verhalen over een mooie sportprestatie voor een goed doel een basis voor goede content.
  4. Het kan zijn dat je in een niche actief bent waar je als expert wordt gezien. Het zijn van expert levert waardevolle content op.
  5. Is er een belangrijke trend die je als ondernemer ziet dan is het goede content wanneer je deze trend in de context plaatst van de markt waarin je actief bent.
  6. De nationale feestdagen zijn voor iedereen bekend. Het werkt ook wanneer deze vakantiedagen onderdeel worden van de verhaallijn waarin je werkt. Maak een mooi kerstverhaal waarin jouw onderneming, de markt of een onderwerp voor komen.
  7. Vertel iets wat uniek is in je branche of juist verhelderend. Binnen de branche van bijvoorbeeld kopieerapparatuur zou je voorop kunnen lopen met content over het dalend aantal papier in de werkomgeving. Met daarin jouw mening en visie. Een opleider kan richting gevend zijn in de ontwikkeling van kennis binnen ondernemingen.
  8. Schrijf iets over de wijze waarop je als onderneming bijdraagt aan een betere maatschappij.
  9. Gebruik een bestaand onderzoek, er worden er dagelijks vele gepubliceerd, en vertaal die naar je eigen onderneming, product, markt of klant. Geef een eigen conclusie aan het onderzoek.
  10. Geef een tip van de dag. Deze moet wel relevant zijn voor de markt waar je in opereert.
  11. Ondersteun je als onderneming of marketeer een goed doel? Dan kun je hier content over produceren en de mensen en klanten vertellen wat je er mee doet. Niet teveel veren aan jezelf geven, dan werkt het juist negatief.
  12. Zorg voor een menselijke kant in de content. Zeker bij het vaker produceren van content kan het heel goed dat je mensen uit de organisatie een plek geeft tussen de content door. Stel deze mensen voor ook al is daar minder relatie met het product mee, menselijkheid is dan de bindende factor.
  13. Wanneer er veel over een onderwerp wordt geschreven, gebruik dan die content en maak er je eigen verhaal bij.
  14. Gebruik afbeeldingen die de content versterken. Afbeeldingen moeten wel passen bij het artikel.
  15. Knip een artikel op, zet er cliff hangers in. Daarmee trek je mensen naar je website bijvoorbeeld.
  16. Gebruik Facebook bij het publiceren van persberichten.
  17. Content kun je ook laten produceren door de lezer. Een vorm van crowdpublishing is dan ontstaan. Vraag lezers om een reactie, input en andere content die je daarna weer bundelt.
  18. Meer uit je content halen kan ook door mensen berichten te laten delen en leuk te vinden.
  19. Met twitter kun je de content ook meer onder de aandacht brengen.
  20. Wees genereus en beloon mensen die je content lezen en de content helpen verrijken.
  21. Maak content levendig en vindbaar. Door gebruik te maken van # is de contnet beter vindbaar.

Content op zich is dus niet gemakkelijk. Een strategie omvat:

  • een duidelijk doel
  • content planning
  • de media waar de content wordt gepubliceerd optimaal gebruiken

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.