Leestijd: ca. 3 minuten

Gisteren en ook nog vandaag is het weer eens chaos op het spoor. Wegens een brand in de verkeersleidingspost op Utrecht Centraal rijden er geen treinen van en naar Utrecht Centraal. Ook daaromheen is het treinverkeer stilgelegd. Stel je eens voor hoe het was wanneer dit een aantal jaar geleden gebeurde. Wat deed je toen? Dan had je waarschijnlijk iemand gebeld die in de buurt van een tv was om teletekst in de gaten te houden. Je zou afwachten tot daar nieuws op verscheen. Je had iemand gebeld of die je kon ophalen. Je was afhankelijk van de mensen die je kent. Zo niet gisteren en vandaag.

Noem het een sociale revolutie, barmhartigheid, iets over hebben voor anderen, noem het de normaalste zaak van de wereld. Ik vind het wel bijzonder en word er vrolijk van. Gisteren was namelijk de hoofdrol in de chaos weggelegd voor social media en in het bijzonder de hashtag #lift op Twitter en de mensen die het gebruiken. Gedeelde smart is halve smart en die wijsheid gaat zeker ook online op. Tijdens een crisis is Twitter één grote familie en dat is mooi om te zien. Wat gebeurde er? Iemand plaatst een oproep om vooral de hashtag #lift te gebruiken wanneer je vervoer zoekt of vervoer hebt en mensen mee kunt nemen. Zo wordt er een soort digitale taxi standplaats gecreëerd waar gestrande reizigers en vrijwillige taxi-chauffeurs voor een dag elkaar kunnen vinden. Het blijft chaos om iemand te vinden die daarheen gaat waar jij heen moet, maar ook dit lost zich vanzelf op. Twitteraars zoals @spems en @suzanneunck en vele anderen werpen zich op als verkeersregelaar om mensen met elkaar in contact te brengen en orde te scheppen in de chaos.

Een paar uur later en je hebt een nieuw platform waarop je op stad kunt zoeken welke lifts er aangeboden worden en worden gezocht, namelijk Liftdeck, gemaakt door @femmetaken. Er wordt geopperd om op het grote videoscherm van Utrecht Centraal een twitterfeed van #lift te tonen, zodat ook niet twitteraars de oproepen kunnen zien. Er worden slaapplaatsen aangeboden aan onbekenden. Belangeloos.

Het zijn de kleine dingetjes, maar ze maken een groot verschil. Dit zijn van die momenten waarop de kracht van social media goed getest en ruimschoots bewezen wordt. Ik word er persoonlijk heel erg blij van en vind het mooi om te zien dat mensen nog zoveel voor elkaar over hebben. Mensen die elkaar helemaal niet kennen helpen elkaar. Dat is waar social media om draait en waarom ik er zo’n fan van ben. Dat teletekst was het toch niet helemaal..

Over de auteur

Thijs werkt bij Graydon Nederland als Product Manager en houdt hij zich bezig met het bedenken en ontwikkelen van nieuwe online en mobiele diensten en platformen.

22 reacties

  1. Michel

    NS moet dit soort initiatieven wel omarmen en wellicht ontsluiten, maar niet faciliteren. De kracht van dit soort acties ligt in het sociale en het spontane. Als NS hier een actieve rol in gaat spelen zal de reiziger het vinden van een lift ook als een verantwoordelijkheid van de NS gaan zien. Dat is het simpelweg niet. Bovendien zal iedere fout die gemaakt wordt alleen maar uitvergroot worden. NS is daar simpelweg niet klaar voor.

    Schermen plaatsen of papieren ophangen met een verwijzing naar #lift is prima, maar laat ‘social media’ sociaal blijven. In dit geval wel.

    Beantwoorden
  2. Thijs Kaasschieter

    @Tijmen Ben het in dit geval eens met Michel, dat de NS dit soort dingen niet zou moeten faciliteren, maar wel zou moeten stimuleren. Een twitterstream van #Lift op het videoscherm lijkt me zeker een goed initiatief, maar de organisatie moet bij de mensen blijven liggen. De NS kan dit nooit zo snel voor elkaar krijgen. Michel heeft het allemaal al gezegd eigenlijk.

    Beantwoorden
  3. DalaLuz

    Er was vast wel iets praktisch mogelijk geweest om #lift te faciliteren. Bijvoorbeeld het creeren van verzamelpunten voor mensen die dezelfde kant op moeten mbv edding & karton & misschien een paraplu ;-), gebruik van omroepberichten, het beschikbaar stellen van mensen die proberen vraag & antwoord te coordineren (vrijwilligers, dis hoeft niet met NS pet) Bij NS werken toch ook gewoon mensen die zelfstandig kunnen denken?

    Beantwoorden
  4. Antoinet

    Ga zo’n spontane actie ajb niet faciliteren en institutionaliseren en dan privatiseren. Voor je het weet zit er een duur betaalde manager op.

    Beantwoorden
  5. Tijmen de Gelder

    Het woord faciliteren maakt een hoop los zie ik. Het was niet mijn bedoeling dat de NS hier pro-actief taxi’s bijv. zou gaan inzetten met hashag #lift, maar juist schermen plaatsen of dingen omroepen.

    Faciliteren was niet het goede woord 🙂

    Beantwoorden
  6. Bram Koster

    Ik begrijp werkelijk geen jota van de discussie hier dat de NS de boel vooral NIET moet faciliteren.

    NS moet deze fantastische kans dus laten liggen, bijv. omdat er iemand met een (goed) salaris zich ermee zou gaan bemoeien? Natuurlijk zou dat gebeuren. Dat doen veel van de schrijvers en lezers van dit blog nl. zelf ook voor onze eigen organisatie. (Al dan niet met een goed salaris.)

    En misschien leidt dat nog wel tot nuttige aanpassingen ook. Wat zou NS bijv. kunnen betekenen voor mensen die geen Twitter-account hebben (denk aan uitbreiding naar Facebook, Hyves)? Of wiens batterij van de mobiele telefoon leeg is?

    Ik ben het ermee eens dat de kracht van social media in het “social” deel ligt. Maar dat NS dan de “media” niet mag leveren daarvoor, verbaast me enorm.

    Beantwoorden
  7. Bram Koster

    @Thijs: Misschien is het goed om even “faciliteren” te definiëren in dit verband. Ik bedoel daarmee, dat NS het platform biedt waarlangs gecommuniceerd wordt. Het is natuurlijk heel makkelijk én heel terecht om dan te roepen dat ze op andere vlakken tekortschieten in hun communicatie. Maar als je je borden en tv-schermen openstelt voor communicatie van je reizigers onderling, zou dat nog veel meer impact hebben dan het Twitter-only karakter dat het nu had.

    Daarnaast: als NS het inhoudelijk ook goed zou kunnen oppakken, heb ik graag dat ze meedoen met reistips, etc. Kijk naar hoe @KLM de boel aanpakte tijdens de aswolkaffaire. Dat zorgde voor veel tevredenheid bij reizigers en veel goodwill voor KLM zelf. Dus als NS dat ook kan regelen: be my guest!

    Misschien leuk om NS ongevraagd daarover te adviseren met z’n allen?

    Beantwoorden
  8. Thijs Kaasschieter

    @Bram Het platform bieden waarlangs gecommuniceerd wordt is iets anders dan Liftdeck laten zien op de tv schermen. Het platform blijft dan nog steeds Liftdeck en Twitter. Zo zie ik het in ieder geval. Laat de NS en ProRail zich bezig houden met de communicatie naar alle reizigers toe over wat er aan de hand is, wanneer het treinvervoer weer op gang komt en waar vervangend vervoer is geregeld.

    Maar het regelen van liften valt volgens mij buiten de verantwoordelijkheid van de NS of ProRail. Laat dit lekker over aan het ’twitterende’ volk, en laat dan idd ook niet twitteraars meegenieten door het bijv. op tv-schermen te laten zien.

    Overigens is er al een SOS Twitter Team opgestart zie ik. Niet gestart door de NS overigens 🙂 http://twitter.com/#!/SOSTweetteam

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.