Leestijd: ca. 4 minuten

Leads en het genereren van leads is een belangrijk aandachtspunt voor sales en marketing mensen. De telefoon daarin is een verguisd instrument enerzijds en anderzijds het instrument voor succes. Ondanks alle online en mobiele ontwikkelingen, is de telefoon nog steeds een belangrijke schakel in de buyer journey. Daarom 12 tips voor meer sales uit telefoongesprekken waarbij het initiatief van het bellen ligt bij de lead.

Om het succes te optimaliseren moeten we weten waar de beller vandaan belt, niet zozeer de locatie maar wel de reden waarom deze belt.

 

Laat het telefoonnummer zien

Vermeld duidelijk het telefoonnummer op de website, landingspagina, banners en andere elementen die onderdeel zijn van de campagne. Denk ook aan de call to action dan.

 

Gebruik telefoonnummers in advertenties

Het toevoegen van een telefoonnummer aan SEA is een bewezen strategie om meer leads te genereren. Ook het gebruik maken van “click-to-call” buttons in sociale media kan ook tot een betere conversie leiden.

 

A/B testen

Test verschillende varianten uit.

  • gewoon nummer of call center nummer
  • wijze van schrijven en gebruik van kleuren
  • soort call to action

 

Content en telefoonnummer

Bij het gebruik maken van diverse vormen van content kan een telefoonnummer zorgen voor meer traffic en daardoor leads. Mensen lezen, zijn tevreden en zoeken contact. Online lezen dan online laten reageren, offline lezen dan ook mogelijkheden bieden om contact te leggen.

 

Click-to-call button voor mobiele devices

Koppel het telefoonnummer aan een button. Met 1 druk op de knop ontstaat het contact. In de wijze waarop we de mobiele devices gebruiken past deze manier van contact leggen prima.

 

Herkenbaar nummer

Een herkenbaar nummer gebruiken is beter dan een niet herkenbaar nummer. Mensen kijken mogelijk toch even rond en een onbekend nummer kan een drempel zijn.

 

Integreer telefoon met marketing automation

Het werken met verschillende nummers voor verschillende campagnes, binnen de cross mediale aanpak, vraagt om marketing automation. Bij grote hoeveelheden respons is de verwerking niet handmatig te doen.

 

Gebruik verschillende nummers

In het werken met bureaus en affiliates is het mogelijk om elke campagne een nummer mee te geven. Hierdoor is het effect van specifieke trajecten te herleiden en daardoor weer beter te sturen en managen.

 

CRM en telefoneren

Koppel het inbellen van mensen aan het CRM systeem. Zo kan het gesprek als verslag worden opgenomen in het CRM systeem. Blijft de data up-to-date en hoeft de beller niet altijd alles te vertellen. Is ook handig als er doorgeschakeld moet worden intern.

 

Gebruik customer insights

Door gebruik te maken van de inzichten die er al zijn, intelligente gesprekstechnieken en vastleggen in het CRM systeem, kan er steeds beter worden ingespeeld op de specifieke behoefte van de beller. Customer insight, persona en gedrag zijn in de huidige marketing campagnes de succesfactoren.

 

Maatwerk in het gesprek

Een script als basis is prima, een script als gespreksleider is niet aan te bevelen. Met de kennis van de klant op basis van de customer insights, moet het gesprek aangepast worden aan de wensen van de klant. Dat vraagt om intelligente systemen en mensen. Het gesprek moet dus niet als afzonderlijke stap worden gezien maar als een geintegreerd model voor betere communicatie.

 

Plaats het gesprek in de gehele campagne

In het grote plaatje van de cross mediale strategie of de campagne is het nodig om voortdurend de ROI van de telefoon als medium te monitoren en daar waar nodig bij te sturen.

De telefoon. Verguisd en toekomst. In de huidige tijd nog steeds een belangrijke schakel die we niet moeten onderschatten.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.