Leestijd: ca. 4 minuten

Binnen de marketingstrategie stijgt het aandeel van de e-commerce. Zowel zakelijk alsook consumenten kopen steeds vaker en steeds meer online. Dat betekent dat de marketingstrategie vaker ingericht moet worden met succesfactoren gericht op e-commerce. In deze 2 blogs bespreken we de 12 belangrijkste tactieken om de e-commerce te verbeteren.

Dit is het tweede deel van 2 delen.

 

Anticipeer op herhalingsaankopen

Je klant kennen is belangrijk en zijn aankoopgedrag en combinaties van aankopen nog belangrijker. Dit punt gaat in op het inschatten van aankopen in de toekomst in relatie tot het “schaarste-principe”. Geef aan dat een aantal producten niet meer op voorraad is en dat mensen zich kunnen aanmelden wanneer ze zo’n product wensen.

  • er worden op deze manier email adressen verzameld
  • het inschatten van verkopen van een bepaald product kan worden bepaald

 

Denk aan up-selling

Offline kennen we de voorbeelden van up-selling wel, denk alleen al aan woon warenhuizen, autoverkoop en elektronica. Online is het genereren van up-sell mogelijkheden natuurlijk ook mogelijk wen goed werkend om de online sales te verbeteren.

  • bied producten aan die gekoppeld zijn aan het product dat wordt gekocht
  • geef aan “anderen kochten ook”
  • zet gekoppelde producten op de “betaalpagina”
  • up-selling is veel effectiever dan online cross media selling

 

Een winkelwagen leeg maken of achterlaten

We zien het vaak gebeuren. Een winkelwagen wordt gevuld achter gelaten. Wat is er aan de hand? Niets doen levert niets op. De kans dat de klant terug komt en alsnog verder gaat met dezelfde gevulde winkelwagen is klein.

  • een winkelwagen die is achtergelaten geeft aan dat er mogelijk nog meer behoefte was en de klant is mogelijk gestoord tijdens het winkelen
  • benader deze klanten met een email en vraag wat er is
  • 2 van de 3 winkelwagens worden gevuld achter gelaten, dat is zeker gemiste omzet
  • als de klant terug komt op de website attendeer hem op het gegeven dat er nog een artikelen in de winkelwagen zitten

 

Maak een wensenlijst

Wanneer een wensenlijst aanwezig is op de website dan geef je mensen de mogelijkheid om een product apart te leggen. Het heeft meerdere voordelen.

  • het kan een extra stap zijn die een klant wenst voordat hij overgaat tot koop
  • dat betekent ook dat je dat kunt vragen aan de klant
  • wensenlijsten geven ook een beeld van de klant
  • wensenlijsten geven ook een beeld van het koopgedrag

 

Schenk aandacht aan WOM

Word-of-Mouth is een belangrijke tool met een grote kracht voor het vergroten van de verkopen. De impact van WOM is veel groter dan welke advertentie of uiting dan ook die we zelf plaatsen. Wanneer mensen tevreden over je zijn laat ze dat dan zeggen. De aloude spreuk “heb je een klacht vertel het ons, ben je tevreden vertel het anderen” werkt online nog beter dan offline.

  • geef aandacht aan fans
  • kijk naar beinvloeders die ook een fan va je zijn
  • ruim 50% van de aankopen worden mede veroorzaakt door WOM
  • sociale media zijn daarbij een goed hulpmiddel, vooral als je een eigen pagina hebt

 

Maak een cadeau afdeling

Veel van de producten die we kopen zijn als cadeau voor anderen. Wanneer we daar als webwinkel op inspelen dan geeft dat een verhoging van de aankopen.

  • een gepersonaliseerde touch aan een cadeau geven
  • ook als je voor het inpakken een bijdrage vraagt zullen mensen positief reageren, dan is het op die manier ook omzetverhogend
  • 10% van de aankopen zijn cadeaus

Deze 12 tactieken vornen een basis voor het succes van online sales. Het is slechts een greep uit de vele mogelijkheden. Belangrijk is om enerzijds te denken vanuit de klant en anderzijds creatief te zijn. Opvallen is ook belangrijk. Succes.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.