Leestijd: ca. 3 minuten

Marketeers zijn eigenlijk vreemde mensen. Vanuit de definities en omschrijvingen van het werkveld oogt het als een mooi vak. Dieper kijken zijn marketeers eigenlijk mensen met een vak waarvan een deel van het succes voortkomt uit het manipuleren van mensen. Wij willen mensen dingen laten doen of kopen die ons en onze organisatie uiteindelijk een groter succes geven.

Het beïnvloeden van ons gedrag wordt voornamelijk bepaald door en gestuurd door onze hersenen. Vandaar de aandacht voor neuromarketing vanuit de wetenschap en de marketing voor dit onderwerp. Wat voor effect heeft communicatie op onze hersenen en zit er verschil tussen de verschillende delen van onze hersenen die het effect mede bepalen.

In het offline tijdperk was prof.dr. Siegrid Vögele een deskundige die de vertaling maakte van het functioneren van onze hersenen naar de gedragingen bij communicatie en marketing. Voor hem was dat de vertaling naar direct marketing. Nu zien we de Munnik en Postma onder andere inspelen op deze onderwerpen. Veel praktischer nog steeds Rob Woelinga en Wim van de Mark (meer weten? http://www.idmk.nl/trainingen/succesvolle-webteksten)

  1. de kleur blauw geeft vertrouwen
  2. de kleur geel activeert de hersenen om na te denken
  3. afbeeldingen van mensen, gezicht en ogen trekken de aandacht
  4. een foto van een baby is nog belangrijker om de aandacht te trekken
  5. afbeeldingen in combinatie met tekst worden beter gelezen dan alleen tekst
  6. ruim 85% van onze hersenen wordt geactiveerd door afbeeldingen, plaatsjes en kleuren
  7. emotie spreekt meer aan dan zakelijkheid
  8. wanneer we vanuit emotie communiceren heeft dat 5 keer meer impact op ons dan vanuit de ratio
  9. een mogelijk positieve reactie moet ontstaan binnen 3 seconden (afhankelijk van medium of kanaal)
  10. ruim 60% van onze gevoelens voor een merk of uiting hangt samen met de kleur die wordt gebruikt
  11. een verhaal als rode draad stimuleert ons gedrag

Het zijn 11 tips die mee helpen om conversie op offline en online media kunnen verbeteren. Voor elke markt, doelgroep, persona, branche en andere uitzondering zal de invulling anders zijn. Vanuit creatief perspectief moeten we ook goed nadenken. Wanneer elke marketeer dezelfde tips gaat hanteren worden alle online en offline uitingen hetzelfde. Dat zou er voor kunnen zorgen dat je juist weer niet het onderscheid maakt. Bedenk bijvoorbeeld een nieuwsbrief via email waarin alles in kleur staat, volledig aangepast aan wat hier boven staat. Wanneer we nu 1 item in zwart-wit plaatsen, zou het dan meer opvallen tussen alle kleuren en daardoor leiden tot groter succes.

Experimenteren met deze tips vanuit neuromarketing is belangrijk om voortdurend te doen als marketeer.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.