Leestijd: ca. 3 minuten

Je kunt nog zo’n fantastische nieuwsbrief maken, als je doelgroep deze niet opent, is alle moeite voor niks. Je moet je doelgroep dus nieuwsgierig maken en verleiden tot het openen van de nieuwsbrief.

Eerste secondes essentieel

Voor die eerste stap zijn de volgende aspecten in die allereerste secondes essentieel:

1. Afzender

2. Onderwerpregel

Wat staat er in de onderwerpregel? Maar deze niet te lang, want dan valt de onderwerpregel weg in de inbox van je ontvanger.

3. Header

Hoe aantrekkelijk is de header en daarmee de eerste aanblik? Begin eens met het stellen van een vraag. Zorg in ieder geval dat je de aandacht van de lezer in de eerste alinea vasthoudt

Gewoon een goede nieuwsbrief

Naast de eerste aanblik moet je natuurlijk gewoon een goede nieuwsbrief aanbieden. Daarbij is het belangrijk dat je rekening houdt met de volgende aspecten:

1. Design

Het design moet je lezers prikkelen om de nieuwsbrief te bekijken en het moet er aantrekkelijk uitzien; zorg voor een goede verhouding tussen tekst en foto’s. Let erop dat de foto’s niet te groot zijn, daardoor wordt je nieuwsbrief onnodig traag.

2. Goede en logische opbouw

Wees helder in je lay-out zodat je doelgroep snel kan scannen wat interessant is.

3. Leesbaar

Je nieuwsbrief moet leesbaar zijn op verschillende apparaten. Zorg bovendien voor korte, heldere zinnen en wees zo concreet mogelijk.

4. Relevante info

Bied je doelgroep relevantie informatie die aansluit bij hun belevingswereld. Zo ben je interessant en heb je de meeste kans om gelezen te worden.

5. Deel

Stimuleer het delen van jouw nieuwsbericht. Bij veel software kun je makkelijk een icoon voor delen toevoegen. Dit vergroot je bereikbaarheid aanzienlijk.

6. Frequentie

Liever regelmatig een relevantie, nieuwswaardige nieuwsbrief die overzichtelijk is dan elk kwartaal een nieuwsbrief die uitpuilt van de informatie en daardoor nauwelijks te behappen is. En dus slecht gelezen wordt. Doseer. Natuurlijk kun je ook onderzoek doen waar je doelgroep behoefte aan heeft.

7. Call to action

Zorg dat mensen in actie komen: je bericht verder lezen, meedoen met je actie, je bericht delen, etc. De tekst ‘Meld je nu aan’ zet eerder aan tot actie dan ‘Lees meer’.

Tip: Wil jij leren betere teksten voor websites te schrijven? Dan is de training Klantgericht schrijven wat voor jou?

  • In één dag leer hoe jouw klanten zoeken, kijken, scannen en lezen.
  • Na de training weet hoe je met jouw teksten in kunt spelen op het leesgedrag van je klanten.

Lees meer over deze training ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.