Leestijd: ca. 8 minuten

De belangstelling voor visual marketing neemt meer en meer toe. In toenemende mate wordt het een regulier onderdeel van de marketingaanpak. Want het groeiende gebruik van visuals is niet alleen het gevolg van achteloos kopieergedrag. Marketeers wenden zich tot visuele contentmarketing omdat het daadwerkelijk werkt. Het levert resultaten op waarvan ze voorheen alleen mochten dromen. Het simpelweg opnemen van een afbeelding in een update op social media is al voldoende om op te vallen in de tijdlijnen van je volgers, meer mensen te bereiken en het engagement te vergroten.

De statistieken van visual marketing zeggen dan ook meer dan voldoende. 81 procent van de mensen leest de online content die in het blikveld verschijnt niet zorgvuldig, maar bekijkt deze berichten slechts vluchtig. Tegelijkertijd creëren postings met afbeeldingen een 650 procent hoger engagement dan postings zonder afbeeldingen. Bovenal vormen mensen hun eerste indrukken binnen 50 milliseconden en zijn ze in gemiddeld 8 seconden al weer afgeleid.

Inzet visual marketing

Visuele contentmarketing of visual marketing is elke vorm van contentmarketing die gebaseerd is op visuele content. Zoals blogs geschreven content vormen, zijn video’s, afbeeldingen en infographics allemaal visuele content. Dit geldt ook voor graphics interchange formats, beter bekend als GIF’s, terwijl updates op social media zowel visueel, geschreven, als een combinatie van beide contentvormen kunnen zijn.

10 tips voor effectieve visual marketing:

1. Zorg voor de juiste afmetingen

Social media hanteren verschillende dimensies voor de afbeeldingen die worden weergegeven in hun nieuwsoverzichten. Maak dus niet de fout om één universele afbeelding te maken die je op elk platform inzet. Visual marketing voor social media vraagt meer maatwerk. Dit betekent dat je verschillende afbeeldingen moet maken voor ieder afzonderlijk medium om er zeker van te zijn dat het goed oogt in de dimensies waarin het wordt weergegeven.

2. Gebruik een visuele call to action

De call to action is een krachtig instrument voor marketing, want hiermee kun je aangeven welke actie mensen kunnen ondernemen. Marketeers begrijpen dat een call tot action werkt in blogs en updates op social media, maar hebben de neiging dit actiepunt over het hoofd te zien als het afbeeldingen betreft. Een visuele call to action kan zelfs nog effectiever zijn dan een reguliere versie. Experimenteer daarom en kijk naar de uitwerking.

3. Hanteer een consistente stijl

Het is belangrijk om een consistente stijl te hanteren. Zo kunnen jouw volgers updates direct herkennen, alleen al door de wijze waarop het oogt. Dat kan bijvoorbeeld door specifieke frames voor jouw afbeeldingen te gebruiken of telkens hetzelfde filter te gebruiken op Instagram. Zet volop in op de creatie van een consistente visuele stijl. Op deze manier kun jij je duidelijk profileren met visuals.

4. Gebruik meerdere formats

Van GIF’s tot memes en van video’s tot infographics, aan formats geen gebrek voor marketeers. Maak niet de fout om te denken dat visual marketing alleen draait om het plaatsen van mooie foto’s. Wees bereid om allerlei verschillende formats te omarmen als deze relevant zijn voor jouw doelgroep en je in staat stellen jouw boodschap over te brengen.

5. Ga live met video

Het maken van video’s is een bekende optie, het creëren van live video’s is echter geheel andere koek. Het goede nieuws is dat niet veel bedrijven gebruikmaken van de mogelijkheden van live video. Daardoor is het een krachtige manier om boven de massa uit te komen en je merk te laten opvallen. Experimenteer bovendien met 360-graden-video en andere formats.

6. Zet user-generated content in

Door gebruikers gegenereerde content, beter bekend als user-generated content, kan een sterke manier zijn om je merk humaner te maken en een gevoel van social proof te creëren. Het staat vast dat berichten van consumenten over merken sterker zijn dan de berichten van die merken zelf. Visuele user-generated content is één van de beste manieren om jouw producten in hun natuurlijke habitat te tonen.

7. Geef je medewerkers de ruimte

Mensen kijken liever naar de gezichten van medewerkers met wie ze te maken hebben dan naar een bedrijfslogo. Daarom is het een reëel idee om je medewerkers de ruimte te geven om foto’s te maken van de gebeurtenissen achter de schermen en deze te delen op jouw zakelijke social media. Zo laat je klanten en prospects zien dat je open en eerlijk bent – en vertrouwen en transparantie aanmoedigt.

8. Ondersteun de geschreven content

In tegenstelling tot de sluimerende opvatting hoeft het niet altijd om louter visuals te gaan. Sterker nog, in sommige gevallen is het juist beter visual marketing te gebruiken om geschreven content te ondersteunen in plaats van met visuals het geschreven woord te vervangen. Als daar sprake van is, moeten je visuals weergeven wat je beoogt uit te drukken. Het beeld zelf dient in het oog te springen en mensen te leiden naar de tekst.

9. Gebruik opvallende kleuren

Voortbordurend op de ondersteuning van teksten door visuals om op te vallen wanneer mensen door hun nieuwsoverzicht scrollen is ook aandacht voor het kleurgebruik van belang. Overweeg met name het gebruik van felle kleuren die uit de pagina knallen. Tegelijkertijd dien je echter wel rekening te houden met culturele nuances en je algehele merk. Daarnaast moet je waken voor overdrijving en het vooral gebruiken als tactiek om individuele afbeeldingen onder de aandacht te brengen in plaats van het in te zetten voor elke afzonderlijke posting.

10. Experimenteer voortdurend

De praktijk is de beste leerschool. Bovenal draait marketing om het testen van alle denkbare opties ter bepaling van de uiteindelijke werking. Probeer in de huidige tijdsgeest van continu leren nieuwe contentvormen uit en vooral fun te hebben. Als je speels en experimenteel bent, leer je snel wat werkt en wat niet werkt. Meet zorgvuldig de resultaten en doe meer met de werkzame vormen en minder met de onrendabele vormen.

Toekomst visual marketing

De trendontwikkelingen in visuele contentmarketing laten zien dat deze marketingvorm alleen maar groeit. Toch bevinden we ons nog lang niet op het niveau dat de markt volledig verzadigd is. Dit betekent dat er nog genoeg potentieel is voor jou en je bedrijf om in te zetten op visual marketing, ongeacht in welke branche je actief bent.

Vergeet echter niet dat visual marketing in de regel weliswaar een krachtige marketingvorm is en toch niet voor iedereen van toepassing is. Zorg daarom zoals altijd dat je de resultaten in ogenschouw houdt en je aanpak aanpast zodra dat nodig is. Geforceerd gebruik is zinloos als het alleen geld kost en geen rendement oplevert. Positief is dat visuele contentmarketing vrijwel universeel werkt, deels omdat mensen nu eenmaal visueel zijn ingesteld. Mocht jij dus nog niet actief zijn met de creatie van visuele content, is het hoog tijd om daar verandering in aan te brengen. Het is namelijk nog niet te laat om met visual marketing te beginnen.

Dit artikel is gebaseerd op het blog ’10 Effective Visual Marketing Tips That Will Work in 2019’ van Dominic Carelse, digital marketing manager bij IT-dienstverlener Miappi.

Tip: Visual Marketing in 1 Day

  • Het centrale thema is de impact van visueel ingestelde platformen als Instagram, Pinterest, Snapchat en YouTube.
  • Met aansprekende cases van onder andere Burgers’ Zoo, Sanoma, Sanquin en Toto.
  • Op die dag komen onder meer Kirsten Jassies en Eelco Kingma uitgebreid aan het woord.

► Lees meer over dit event

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.