Leestijd: ca. 5 minuten

Je doelgroep is de groep mensen die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd is in je producten of diensten. Ze delen gemeenschappelijke demografische en psychografische kenmerken. Zoals leeftijd, geslacht, inkomen, interesses, uitdagingen en doelen. Weet jij wie jouw doelgroep is? En haal je hier het optimale uit? We geven je tips hoe je je doelgroep het beste kunt definiëren én bereiken.

Ken je doelgroep zodat je je marketinginspanningen kunt richten op de juiste mensen. Het definiëren van je doelgroep helpt je vervolgens bij het schrijven van teksten, het maken van content, de keuze op welke platforms je actief bent maar ook bij SEO en het betalen per klik.

Kijk ook eens iets breder: naast je doelgroep is ook je doelmarkt interessant om in beeld te brengen. Dit is een bredere groep mensen die mogelijk interesse heeft in je producten of diensten. Zoals familie en vrienden van je doelgroep.

Deze informatie heb je nodig van je doelgroep

  • Leeftijd: Handig om te weten hoe oud je doelgroep ongeveer is en tot welke generatie deze behoort.
  • Genderidentiteit: Inzicht in de genderverdeling helpt je bij het aanpassen van je berichten- en marketingaanpak.
  • Burgerlijke staat: In welke fase van hun leven bevindt je doelgroep zich? Speel hier in je campagne op in zodat ze zich kunnen identificeren.
  • Inkomen: Ken het inkomensbereik van je doelgroep en hiermee inzicht in wat zij zich kunnen veroorloven.
  • Opleidingsniveau: Ongeacht het opleidingsniveau is ons advies: houd je taal eenvoudig (B1)
  • Plaats: Welke geografische gebieden moet je targeten?
  • Uitdagingen: Weet wat er leeft en speelt onder je doelgroep en speel hierop in.
  • Belangen: Heb je inzicht in de interesses en hobby’s van je doelgroep? Speel hier in je marketingcampagnes op in.
  • Doelen: Weet wat je publiek wil bereiken en stem je berichten op hun specifieke behoeften en ambities.
  • Gebruik social media: Weet waar je doelgroep actief is en begeef je zelf ook op deze platforms.

Zo verzamel je gegevens over je doelgroep

1. Interne data-analyse

Gebruik je interne analysegegevens om een gedetailleerd inzicht te krijgen in je doelgroep. Denk daarbij aan Google Analytics 4 (GA4)-gegevens; analysegegevens voor sociale media; CRM-gegevens en prestatiegegevens uit het verleden

2. Interviews

In interviews kun je je klanten rechtstreeks vragen stellen over hun specifieke interesses, doelen en uitdagingen. Dit kun je doen aan de hand van een lijst met vragen of via een vrij gesprek.

3. Enquêtes

Je kunt enquêtes maken en deze via e-mail, websitepop-ups en social media verspreiden. Je kunt ook polls op social media gebruiken om de gedachten en voorkeuren van klanten te leren kennen.

4. Onderzoek van concurrenten

Inzicht in de doelgroep van je concurrenten helpt je om je eigen doelgroep te definiëren. Ontdek de demografische, sociaaleconomische en psychografische gegevens van je concurrenten.

Zo bereik je je doelgroep

Gebruik verschillende marketingkanalen om je doelgroep te bereiken. We zetten een aantal opties voor je op een rij:

1. Zoek organisch

Organisch zoeken gaat over rangschikking in niet-betaalde, organische vermeldingen die worden weergegeven op de resultatenpagina van de zoekmachine (SERP). Doe onder andere zoekwoordenonderzoek, maak relevante content die je voor SEO-elementen op de pagina optimaliseert.

2. Social media

Zie deze netwerken als een plek om relaties op te bouwen, expertise en ervaringen te delen en je publiek te helpen. Bedenk of je je ook wilt richten op video. Met meer dan 2,1 miljard gebruikers wereldwijs is YouTube het grootste videoplatform.

3. Affiliate marketing

Bij affiliate marketing werk je samen met uitgevers (zoals populaire blogs of influencers) om je producten of diensten aan je doelgroep te verkopen. Zorg dat je met de juiste partners samenwerkt.

4. Podcasts

Bedenk of de inzet van podcasts voor producten en diensten én je doelgroep interessant en effectief is. Wereldwijd zijn er meer dan 300 miljoen podcastluisteraars. Je kunt je eigen podcast maken, een populaire podcast sponsoren of geïnterviewd worden over populaire podcasts in jouw niche.

5. E-mailmarketing

Bereik je doelgroep rechtstreeks in hun inbox via e-mailmarketing. Je hebt hiervoor wel een lange adem nodig.

6. Online adverteren

Met online adverteren creëer je merkbekendheid en conversies. Zoekmachines, websites in advertentienetwerken en sociale mediakanalen bieden allemaal de mogelijkheid om bekendheid te krijgen met advertenties.

Bron: Semrush

Tip: Wil je leren hoe je de digital marketing mix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing iets voor jou!

  • In 12 dagdelen (4 maanden) leer je heel praktisch hoe je de belangrijkste online kanalen zo inzet dat je je doelen behaalt.
  • Je nieuwe kennis vertaal je naar een eigen digital marketing strategie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.