Leestijd: ca. 6 minuten

De ontwikkelingen voor digital branding en digitale marketing volgen elkaar snel op. Dat vraagt een aanpassing van de marketeer bij het inzetten van media, het produceren van content en het inspelen op de behoeften van de klant. De ontwikkelingen veranderen ook weer snel en dat maakt dat we als marketeers vaker moeten experimenteren en testen. Een tiental ontwikkelingen die op dit moment actueel zijn.

 

Facebook en het delen van video’s

Wanneer er wordt gevraagd naar een videoplatform dan is het voor de hand liggend dat je Youtube zegt en mogelijk ook Vimeo. In de praktijk is Facebook de grote aanjager en opkomend videokanaal. Veel berichten op Facebook worden gekoppeld aan bewegend beeld en deze worden dan weer gedeeld.
Vanuit het virale denken kan Facebook een goed kanaal zijn om je content als een video te delen. Let wel op de invulling en het gegeven dat een viral uit zichzelf moet ontstaan.

 

De 3-seconden regel

Online is het clicken, zappen, browsen en grazen alleen maar toegenomen. Onze concentratieboog is korter dan een goudvis. We gunnen onszelf slechts kort te tijd om ergens naar te kijken. Dat betekent dat bij de opbouw van onze content in de verschillende media daar rekening mee gehouden moet worden. In het algemeen kun je stellen dat de eerste 3 seconden voldoende positieve impulsen aan een klant moeten geven om de aandacht te trekken. Als de aandacht er is en de bezoeker klikt ergens op om verder te lezen dan gaat het volgende proces in werking. Dan hebben we de aandacht in de eerste 3 seconden getrokken.

 

Marketing Automation

Het marketing proces is steeds meer een proces waarbij je moet inspelen op het gedrag van de klant en dus ook het veranderende gedrag van de klant. Om die flexibiliteit in je marketingproces te krijgen heb je meer nodig dan een excell ergens. Met marketing automation bepaal je door de processen te onderkennen welke content via welk medium beschikbaar gesteld wordt aan de bezoeker. Voorbeeld: een bezoeker komt voor de derde keer pop je website, de eerste keren is er geen extra pagina bezocht. De opbouw van de pagina waar de bezoeker op binnen komt wordt aangepast op het moment van bezoeken. Op deze manier ontvangt hij andere informatie. Ander voorbeeld, je hebt een website bezocht, daarna ontvang je een email met de relevante informatie over de producten die je hebt bekeken.

 

Weconomy

Het delen van artikelen en producten is steeds vaker een onderdeel van de maatschappij. Denk aan AirBnb en Uber. Maar in Nederland ook bijvoorbeeld Car2Go. EigenDOM wordt minder belangrijk.
Het delen van inzichten en content kan vanuit marketeers en de gedachte van transparantie meer binding met klanten veroorzaken dan alleen maar de toegevoegde waarde communiceren.

 

Privacy

Wat is privacy? Bijzonder is dat mensen heel erg alert zijn op het beschermen van informatie en gegevens en anderzijds meer dan gewenst en ze zich realiseren prijs geven via bijvoorbeeld sociale media. Natuurlijk is het beschermen van mensen belangrijk.

 

B2B of B2C

Eigenlijk is marketing mensenwerk. Het maakt niet meer uit waar iemand iets leest, werk en privé lopen door elkaar heen. Het is dus eigenlijk H2H (human to human). Dus ook de traditionele B2B benadering krijgt steeds meer menselijke informatie mee. Of dat nu helemaal nieuw is kun je je afvragen. Vanuit het verleden worden voetbalclubs gebruikt om zakelijke relaties uit te nodigen voor het bijwonen van een wedstrijd, Deze ontmoetingen zijn dan altijd buiten werktijd, echter de doelstelling was wel om de klant meer te laten kopen of langer klant te laten zijn.

 

Robot als manager?

Wanneer we ons werk als marketeer in processen kunnen gieten, marketing automation het proces kunnen laten sturen dan worden wij ook gestuurd door een robot of geautomatiseerd proces. De workflow wordt steeds meer aangegeven en bepaald door de systemen. Een vreemde gewaarwording mogelijk maar wel een realistische.

 

De merkstrategie evolueert

De bedrijven van een strategie rondom een merk een aantal jaar geleden en nu is aan het verschuiven. Het merk wordt steeds meer en vaker bepaald door de crowd, de mensen die er op reageren, delen en er iets van vinden. Deze reacties wegen mogelijk zwaarder voor een potentiële klant dan de informatie die de leverancier verstrekt. Het laden van een merk is meer en meer een gezamenlijk instrument geworden.
Denk namelijk ook aan de reacties van collega’s via de verschillende sociale media.

 

Authenticiteit

De waarde van een onderneming wordt bepaald de waardering door klanten. Ranking en rating is een belangrijk instrument aan het worden in het koopproces. Vanuit het mobiele device en een offline winkel is de aansluiting tussen het kopen en het zoeken naar beoordelingen een schakel die wordt onderschat. Wees open en eerlijk en laat klanten je beoordelen.

 

Mobiliteit

De telefoon was een aantal jaar geleden een telefoon en van onszelf. Nu wordt een telefoon enerzijds steeds vaker een persoonlijk medium waar alle berichten en interacties op staan. Anderzijds is de telefoon ook onze gids in de maatschappij aan het worden. De telefoon weet waar we zijn, geeft adviezen en wijst ons de weg. De inzet van het mobiele device in de marketingstrategie zal alleen maar toenemen.

Naast deze 10 ontwikkelingen zijn er nog veel meer ontwikkelingen te noemen. Het stopt namelijk niet maar zal steeds verder gaan. Tot de volgende update.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.