Leestijd: ca. 5 minuten

Instagram is uitgegroeid tot één van de meest populaire sociale mediaplatforms ter wereld. Het platform groeit echter niet alleen, het evolueert ook. Ken jij alle nieuwe functies van Instagram al? Met TikTok op de hielen rolt Instagram snel nieuwe functies uit om zowel merken als makers tevreden te stellen. Wat zijn die nieuwe functies en hoe kun je ze gebruiken: we zetten het voor je op een rijtje.

1. Partnerschapsinbox

Partnerschapsberichten is een submap op het tabblad Privéberichten. Deze berichten slaan de aanvraagmap over en krijgen prioriteitsplaatsing, waardoor het eenvoudiger dan ooit is om partnerschappen met merkinhoud te vinden en te beheren.

2. Verhaallinks

Verhaallinks is niet meer voorbehouden aan mensen met meer dan 10.000 Instagram-volgers, het is nu voor iedereen beschikbaar. Via een linksticker leid je voortaan gebruikers naar je website.

Zo werkt het: klik na het maken van een Instagram-verhaal op het stickerpictogram en tik vervolgens op de sticker ‘Link’. Voer vanaf hier de gewenste URL en je hebt een link in je verhaal.

3. Add Yours

Add Yours is een nieuwe sticker voor Instagram stories. Het is vrij eenvoudig – iemand schrijft iets en deelt deze op zijn verhaal. Vervolgens kunnen andere gebruikers hierop reageren. Wanneer je op de sticker klikt, kun je iedereen bekijken die heeft bijgedragen.

Deze functie voegt een extra laag interactiviteit toe aan het platform. Vanwege de deelbaarheid staat het erom bekend dat het trends en uitdagingen op gang brengt. Maar voor marketeers is het vooral handig om gesprekken op gang te brengen en de creatieve kant van je merk te laten zien.

4. Vind makers

Instagram test een nieuwe reeks tools om merken en makers te helpen verbinding te maken.

Zo kunnen gebruikers merken toevoegen aan een lijst met voorkeursmerken. Als een merk zoekt naar makers om mee samen te werken, worden degenen die het merk in hun lijst hebben, bovenaan de zoekresultaten weergegeven. Dit maakt het voor merken makkelijker om makers te vinden die al interesse tonen.

Merken kunnen videomakers ook filteren op aantal volgers, leeftijd, geslacht en locatie.

5. Automatische bijschriften bij Stories

Wil je Instagram-stories zonder geluid kijken, dan is de bijschriftsticker een uitkomst. Deze functie zet automatisch om wat iemand in een video zegt in tekst, zodat gebruikers zonder geluid kunnen kijken.

Deze functie zet ook een grote stap in het toegankelijker maken van Instagram-inhoud.

6. Sociale fondsenwerving

Als reactie op het effect van COVID-19 op de economie lanceerde Instagram een nieuwe functie voor sociale fondsenwerving. Gebruikers kunnen inzamelingsacties maken voor hun bedrijf of een goed doel dat belangrijk voor hen is. 

Consumenten zijn steeds meer op zoek naar merken die een standpunt innemen over de kwesties die voor hen belangrijk zijn. Nu is het gemakkelijker dan ooit om rechtstreeks op Instagram inzamelingsacties te maken die dergelijke doelen ten goede komen.

7. Collabs

Instagram test een nieuwe functie waarmee je samen met een mede-Instagram-gebruiker content kunt schrijven. Deze wordt vervolgens op beide profielen weergegeven.

Voor merken opent deze functie een nieuwe manier om samen te werken met influencers, de merkbekendheid te vergroten en op een zinvolle manier met een andere community in contact te komen.

8. Kalendertool

Instagram is van plan om de periode voor het bijhouden van gegevens binnen Instagram Insights te verdubbelen van 30 naar 60 dagen.

Daarmee kun je de apps van derden die een langere trackingperiode bieden, laten vallen. In plaats daarvan is deze informatie direct beschikbaar in Insights.

9. Abonnementen

Met deze functie kun je maandelijks abonnementsgeld in rekening brengen in ruil voor exclusieve inhoud en voordelen.

Het helpt makers om hun brood te verdienen op Instagram en stelt hen in staat diepere verbindingen met hun volgers te ontwikkelen. Deze functie is vergelijkbaar met Twitter Blue.

10. Visuele antwoorden op Reels

Als je korte video’s maakt op Instagram Reels, kun je nu visuele antwoorden op opmerkingen maken, wat vergelijkbaar is met de antwoordfunctie van TikTok. Het is een interactieve manier om in contact te komen met zowel volgers als leads.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.