Leestijd: ca. 5 minuten

In mijn dagelijkse werk zie en beoordeel ik vele websites. Begin ik aan een nieuw websiteproject dan analyseer ik eerst de bestaande website en de bijbehorende statistieken. Opvallend daarbij: vaak zie je dezelfde fouten terugkomen op de website.  In dit artikel een overzicht van tien faalfactoren die je bezoekers frustreren en waar je makkelijk wat aan kunt doen.

Faalfactor 1: We hebben er geen idee van wie er op onze website komt

Wat je ook verkoopt, welke dienst je ook aanbiedt, in de regel komen bezoekers met verschillende doelen naar je website. Zo ontvang je vaste klanten op je website, prospects die willen vergelijken en op zoek zijn naar je prijsinformatie, bezoekers die je product al kennen en tijdens hun sitebezoek je product of dienst willen aanschaffen of mensen die zich willen oriënteren. Heb je voor al deze profielen je website ingericht? Weet je hoe je bezoekers op je website komen?

De verschillende soorten bezoekers zullen allen op een andere manier door je site willen navigeren. Zorg ervoor dat op je pagina’s duidelijk wordt hoe de bezoeker zijn doel kan bereiken. Dus niet alleen op je homepage de prijsvergelijker bedienen, maar ook de informatiezoeker.

Faalfactor 2: We geven geen vertrouwen en te weinig informatie

Een website moet vertrouwen uitstralen. Zeker als je als merk nog niet bekend bent, zul je je bezoekers moeten overtuigen van je kwaliteiten. Laat bijvoorbeeld zien bij welke instanties je allemaal bent aangesloten. Geef je bezoekers de gelegenheid om je producten te raten en reviewen.

Geef daarnaast voldoende productinformatie. Vaak worden details weggelaten. Maar hoe meer informatie je aanbiedt, hoe meer vertrouwen je bezoekers in je producten en diensten krijgen.

Faalfactor 3: We zijn niet consequent met onze links

Links kun je op verschillende manieren weergeven. Je kunt ze een kleur geven, onderlijnen, of de link onderlijnen als de link actief wordt gemaakt. Wat je ook bedenkt, linkjes moeten sowieso herkend worden en consequent gebruikt worden. Dus niet de ene keer onderlijnen en de andere keer met een kleurtje werken.

Faalfactor 4: De homepage is in flash ontworpen

Flash levert grafische hoogstandjes op maar levert geen bijdrage aan de vindbaarheid. Sterker nog, is hinderlijk voor de vindbaarheid. Het gebruik van Flash is prima, maar gebruik Flash als onderdeel van je pagina, niet als complete oplossing.

Faalfactor 5: Er wordt geen call to action gebruikt op je pagina’s

Iedere pagina zou een conversiedoel moeten hebben. Of je gaat dieper de website in, je kunt bellen of een formulier invullen. Pagina’s zonder doel dragen niet bij aan je conversie. Het is alsof je  een doodlopend pad bewandelt.

Faalfactor 6: Pagina’s zijn inconsequent opgebouwd

Er bestaan websites waar de klant steeds weer moeten wennen aan de opbouw van de pagina. De ene keer staat de navigatie links, dan staat de  navigatie weer bovenaan de pagina. Vervolgens verschijnt er weer een nieuw informatieblok aan de linkerkant. Hoe meer een bezoeker moet nadenken, hoe sneller hij afhaakt.

Faalfactor 7: Wil je contact met ons? Mail ons gerust!

Op veel websites worden er geen formulieren gebruikt. Vaak kan een bezoeker een bedrijf mailen. Maar de kans is groot dat je dan te weinig informatie toegezonden krijgt. Stuur je bezoekers in plaats van e-mail naar een contactformulier.

Voordelen van een formulier:

  • de bezoeker vult alle benodigde informatie in.
  • Je  hoeft dus geen extra actie te doen om eventuele informatie te achterhalen.
  • Formulieren kunnen centraal gemanaged worden.
  • Een formulier kan natuurlijk uiteraard altijd nog aan iemand persoonlijk gericht zijn.

Faalfactor 8: Vul gerust ons onbeveiligde formulier in

Maar gebruiken bedrijven een formulier, dan laten ze vaak weer wat anders na. Maak formulieren en aanvraagformulieren in “https”.  Dit is de zogenaamde beveiligde omgeving van je website. Zodoende is er de garantie dat de klantgegevens via een beveiligde verbinding kunnen worden toegezonden en niet onderschept worden door ‘individuen met snode plannen’.

Faalfactor 9: We verrassen je graag als bezoeker

Vertel je bezoeker wat er zich achter een link bevindt. Hoe vaak gebeurt het niet dat je link aanklikt en volledig verrast wordt door de pdf die je opent. Benoem je linkjes op de juiste manier, maar vertel ook als je een pagina zich opent in een nieuw venster.

Faalfactor 10: Ik kan niet zoeken op de site

Ja, het gebeurt. De zoekoptie op de website ontbreekt. En dat terwijl een vast percentage van je bezoekers standaard via je zoekbox zoekt. De andere faalfactor is een zoekmachine die niets kan vinden of een brei aan vreemde zoektermen opbraakt.

Hoeveel faalfactoren heb jij gescoord? Snel aan de slag dan. Bovenstaande fouten zijn allemaal relatief makkelijk aan te passen.

Over de auteur

Maurice Beerthuyzen

Maurice is partner bij Online Dialogue en eigenaar van internetadviesbureau Nummer Negen. Online Dialogue is een consultancy bedrijf dat klantdialogen optimaliseert, met als doel het online rendement te maximaliseren.

9 reacties

  1. Coen Jacobs
    Coen Jacobs

    En nog een belangrijke – waar wij als Bijgespijkerd ook aangewerkt hebben de afgelopen tijd; ontzettend trage webpagina’s! Het is niet voor niets dat performance inmiddels een vast onderdeel is in veel zoekmachine optimalisatie trajecten. 🙂

    Beantwoorden
  2. Peter van Loevezijn

    Hoi Maurice,

    Mooie lijst en je hebt al twee mooie aanvullingen. Ik doe ook een duit in het zakje: uit beleidsstukken gekopieerde teksten waarin je dan je gewenste informatie mag gaan zoeken.

    Beantwoorden
  3. Tom Visser

    Faalfactor 7: Ook belangrijk is het aantal velden wat moet worden ingevuld. Niet meer dan max. 4. Vaak is zelfs alleen een E-mail adres al voldoende. Gebruik daarnaast een “trigger” dat men het formulier gaan invullen,bv “Maak kans op een gratis workshop!”

    Beantwoorden
  4. Maurice Beerthuyzen

    @Tom, goede toevoegingen. Over formulieren kunnen we waarschijnlijk nog wel een aparte blog schrijven 🙂

    Ik denk persoonlijk dat je best meer dan 4 velden kunt vragen, als ze maar relevant zijn. Een trigger kan ook een manier zijn om klanten te verleiden tot invullen, maar ook hier speelt context een belangrijke rol; waarom vult een klant een formulier in?

    Beantwoorden
  5. Huib Kramer

    Zo is het vreselijk vervelend, dat je bij een antwoordformulier steeds je hele lijst data moet invullen, als je met klantnummer bijv. geheel bekend zal zijn.
    En dat moet elke keer weer als je contact opneemt,
    Bijv. bij de ANWB,electra,gas, waterleiding telefoon of krant enz.

    Beantwoorden
  6. Maurice Beerthuyzen

    @Huib, inloggen voor vaste klanten promoten zou dan een oplossing kunnen zijn. Je voorbeelden laten maar weer zien dat de online dialoog nog niet optimaal gevoerd wordt. Wat zou je het vreemd vinden als je al 10 jaar bij dezelfde bakker komt, en hij nog steeds de naam en je voorkeur voor een halfje bruin niet kent.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.