Leestijd: ca. 3 minuten

Gisteren gaf ik T-Mobile vier goedbedoelde tips mee waardoor zij hun webcare-activiteiten nog beter konden maken. T-Mobile pakte dat sportief op en binnenkort zitten we om tafel. Leuk om het webcareteam te ontmoeten en te horen hoe zij in de dagelijkse praktijk te werk gaan en natuurlijk zal ik mijn 4 tips graag toelichten aan het team. Hoe anders werkt Uitgekotst.nl, de site die marketeers van Nederland wil wakker schudden.

Gisteren zag ik het initiatief www.uitgekotst.nl inclusief twitternaam langskomen. Ik vond het opvallende naam. Na een bezoek van de site werd het doel duidelijk. Alle #fails maar ook de woorden “zuigt” of scheldwoorden op Twitter worden verzameld op deze site, zodat je een overzicht hebt over welke merken, personen of initiatieven wij als twitteraars allemaal klagen.

Persoonlijk ben ik erg verbaasd over de vorm van uitgekotst.nl:

  • De site laat alleen klachten zien en geen oplossingen
  • Daarnaast is de hele propositie erg negatief. Natuurlijk zijn er bedrijven die nog niets van social media snappen, maar worden bedrijven en meer nog klanten op deze manier geholpen?
  • Iemand kan natuurlijk een #fail geven, maar misschien wordt het probleem wel heel snel opgelost, en dat ga ik op de site natuurlijk niet tegenkomen
  • Erger nog: je kunt als bedrijf onterecht op de lijst komen. Dat onderstaande Twitteraar niet naar de TMF-awards kan is de muziekzender natuurlijk niet aan te rekenen

Uitgekotst.nl is in mijn ogen makkelijk scoren met fails. Misschien dat de initiatiefnemers hopen dat de NS’en, ING’s en T-Mobiles van deze wereld wanhopig contact zoeken om dan via een vette fee te horen hoe het allemaal anders kan?

Ik zou dat dan toch anders aanpakken. Behandel de verschillende cases, geef daarover je professionele mening en biedt het aan op je site. Laat bezoekers en wellicht bedrijven daarover de discussie aangaan en ieders kennis wordt verrijkt. Er is overigens op dit moment  geen mogelijkheid om te reageren, of een andere manier om invloed te hebben op de content.

Nu is er sprake van eenzijdige berichtgeving en heeft het eigenlijk weinig waarde. Want dat wij Nederlanders goed kunnen klagen was al langer bekend.

Over de auteur

Maurice Beerthuyzen

Maurice is partner bij Online Dialogue en eigenaar van internetadviesbureau Nummer Negen. Online Dialogue is een consultancy bedrijf dat klantdialogen optimaliseert, met als doel het online rendement te maximaliseren.

8 reacties

  1. tebamster

    Ja Sjef, wat zal ik zeggen…

    Heb ooit zelf in de jaren 90 de eerste Nederlandse Re-direct site op gericht voor klagers. Sucks.nl
    Was een tijdje heel populair. Maar sinds jaren geleden alweer ruim ingehaald door de tijd. #fail Die sucks site heeft naast aandacht op radio en tv ook tot een flink aantal rechtzaken geleid wooronder voor de site treinvertraging.sucks.nl, Enertel.suck, Biostabil.sucks etc.
    Alle zaken gingen over de de spanning tussen Vrijheids van meningsuiting en merkrecht. Wel interessant. We hadden samenwerking een internet jurist van de KUtilburg. En nog gelachen ook.

    Misschien moet je #fail niet zo serieus nemen. Dat was onze site ook nooit. Beetje relativering kan geen kwaad ouwe…

    Duss… ik vind het een #fail blogtekst :))

    Groet!!

    Jeroen #fail Tebbe

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    Ik heb her artikel niet geschreven he Jeroen, mij hoef je niet te overtuigen 😉 Maar ben het eens met je stuk…denk dat de site ook niet serieus is opgezet.

    Beantwoorden
  3. Danny Verhoeven

    Ik ben het eens met Maurice. De oplossing komt er niet te staan en wordt er dus een verkeer beeld geschept.

    Misschien is die Twitter gebruiker nu wel erg enthousiast over het bedrijf maar dat krijg je op deze website niet te zien.

    Uitgekotst.nl is een #fail dus!

    Beantwoorden
  4. Lars

    Ach, een aggregator is an sich niet verkeerd, maar het zou wat intelligenter moeten. Ik lees een tweet over iemand die z’n trein heeft gemist en zichzelf een soort eigenfail toekent.

    Dat moet dan de NS niet worden aangerekend. Uitgekotst is ook een nogal brute benaming voor deze site – ik ben persoonlijk klaar met T-Mobile, icbm de iPhone, maar uitgekotst is te sterk.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.