Leestijd: ca. 2 minuten

large_266487Microsoft heeft zichzelf aardig in de vingers gesneden met een campagne om wat zakelijke software te promoten. In een Poolse versie van de campagne werd een zwarte man omgetoverd tot blanke man, alleen waren ze een klein stukje vergeten.

In de USA versie van de campagne zie je een Afro-Amerikaanse man, een Aziatische man en een blanke vrouw glimlachend aan een tafel zitten. Etnische diversiteit is natuurlijk een belangrijk aspect in Amerika en onderstaande foto speelt hier goed op in.

Afbeelding 1

Zoals je ziet is dit al een Poolse versie. Detail is dat dit de tweede versie is, de eerste zag er namelijk zo uit:

Afbeelding 3

Kennelijk kopen Polen minder snel iets als er een donkere man gebruikt wordt in de campagne, want zoals je ziet zit er een hele andere kop op de middelste man. Een blanke kop welteverstaan. Helaas voor Microsoft zijn de photoshop-jongens vergeten om ook de hand van deze man ‘blank te maken’. Foutje moet kunnen? Ik zeg nee. Een bedrijf als Micorsoft zou dit soort fouten niet mogen maken, zeker omdat fouten met een ‘etnisch tintje’ nogal gevoelig liggen in Amerika. Aan de andere kant zegt het ook wat over het land Polen. Inmiddels heeft Microsoft o.a. via Twitter excuses aangeboden en zoeken ze uit hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Over de auteur

Redactie Bijgespijkerd

3 reacties

  1. Bas van de Haterd

    De reactie op twitter van een in Polen wonenende Nederlander:

    Bizar verhaal zeg …. Maar inderdaad zijn ze hier in Polen niet echt aan buitenlanders gewend. Maar om ze eruit te knippen …

    Tja, Polen is wat dat betreft een land waar ze gewoon op bepaalde gebieden nog minder ver zijn. Aziaten zijn ze erg aan gewend, vanuit de communistische roots zitten er van nature o.a. veel Vietnamezen die daar gekomen zijn tijdens de Vietnam oorlog. Maar donkere mensen zijn gewoon minder bekend en daar heeft men misschien nog wel dezelfde reactie op als wij in de jaren ’70.

    Beantwoorden
  2. Gyurka Jansen

    Localization is nog niet zo gek; zoals Bas zegt; in Polen is men niet “zo gewend” aan donkere mensen. Mede natuurlijk omdat die er daar niet zoveel zijn! Zelfde in Aziatiache landen; (bijna) niemand is zo gek daar een Westerse advertentie 1 op 1 neer te zetten; dat sluit eenvoudigweg niet aan bij de plaatstelijke bevolkingssamenstelling! Dus naar mijn mening volstrekt logisch dat men een representatievere advertentie wilde. Echter het is het weg “photoshoppen” van de donkere man dat het pijnlijk maakt; een andere foto gebruiken zou passender zijn geweest.

    En dan heb ik het nog niet eens over de amateuristische manier waarop de foto bewerkt is! 😉

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.