Leestijd: ca. 3 minuten

Laagste actieprijs garantie van Albert HeijnDe prijzenoorlog tussen supermarkten woedt al langer, maar Albert Heijn probeert nu toch echt de goedkoopste te zijn met de zogenaamde laagsteprijsgarantie. Deze actie, die ze vorige week begonnen zijn, slaat enorm aan en er maken veel mensen gebruik, dan wel misbruik van. Misbruik omdat Albert Heijn wat kleine regeltjes vergeten was.

De actie werkt als volgt:

Wanneer je een product wat in de AH Bonus folder staat, ergens anders goedkoper ziet staan, krijg je het volledige aankoopbedrag retour en een appeltaart voor de moeite als je de folder meeneemt en laat zien.
Lees hier alle spelregels.

Andere winkelketens zoals Jumbo, Dirk, Sanders, Boni, Golff speelden hier direct op in en verlaagden meteen hun prijzen, zodat AH niet meer de goedkoopste was. Zo was een kratje Brand bier bij de Jumbo te koop voor 4,09 euro, terwijl de AH dit voor 4,99 euro verkocht en beweerde de goedkoopste te zijn.

Toen dit nieuws vorige week naar buiten kwam, wakkerde uwsupermarkt.nl het aan en waarna het nieuws al snel overgenomen werd door geenstijl.nl omdat AH vergeten was in de spelregels te zetten dat er een maximum is aan het aantal artikelen waarvan je het geld terugkreeg. Dit resulteerde in fantastische verhalen en foto’s van studenten die tientallen kratten gratis Brand bier hadden gescoord.

Naast de kratten Brand bier waren er vorige week nog meer producten (zoals Mentos, Fruitella, Jillz, Ariel en LU cracottes) goedkoper bij andere winkels. Halverwege de week wijzigde AH de regels. Het was vanaf donderdag niet meer mogelijk om het hele schap leeg te halen, de limiet was veranderd naar 6 artikelen per klant.

Coca Cola van de AHHet lijkt alsof AH er deze week niet veel van geleerd heeft, want ook vandaag zijn er weer heel wat mensen die gratis flessen Coca Cola, AXE geschenksets, Mona toetjes en andere producten hebben gescoord die elders goedkoper waren.

Inmiddels hebben fanatiekelingen een forum geopend en zijn er op dumpert.nl foto’s geplaatst waarbij grote hoeveelheden producten zijn gefotografeerd die mensen gratis hebben gescoord. Wil jij hier trouwens ook van profiteren? Lees dan de blogpost van mijn naamgenoot Anne-Jan de Jong met de instructies of download een pdf met de folders waarin producten die de AH in de folder aanbiedt, goedkoper zijn. (onder andere de HAK appelmoes en Coco Cola blikjes)

Nu is de vraag of dit van tevoren allemaal is uitgedacht, of dat deze actie een grote flop is. Aangezien ze gewoon vrolijk verder gaan met de actie, denk ik zelf dat ze er wel degelijk van tevoren over hebben nagedacht. Aan de andere kant hadden ze denk ik niet verwacht dat het zo uit de hand ging lopen. Deze studenten bijvoorbeeld hebben voorlopig genoeg bier.

Wat denken jullie?

Over de auteur

Anne Jan geeft advies op het gebied van internet marketing en is afgestudeerd op de Hogeschool Utrecht met de HBO opleiding Digitale Communicatie. Hij is mede-eigenaar van het online marketingbureau Online Boswachters en actief met een aantal projecten zoals Escaperoomsnederland.nl.

7 reacties

  1. Bram Fasseur

    Leuk artikel, ik heb mezelf van het begin af aan dezelfde vraag gesteld. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de AH een dergelijke fout in een campagne per ongeluk maakt. Daar is de organisatie veel te gestructureerd voor. Met de systemen die de AH gebruikt kan ook snel tussen filialen worden gecommuniceerd.

    Maar kijk eens naar de enorme WOM die is ontstaan en de manier waarop dit wordt afgekocht. Daar moet toch menig marketeer bij de Super de Boer en C1000 jaloers op worden? Bij een van te voren bedachte actie is het zelfs mogelijk dat de AH alleen de appeltaart hoeft te betalen en niet de andere gratis producten. Die betaalt de leverancier bij wijze van spreken als investering in de marketing van het product, niet een onbekend fenomeen in het supermarkt wezen (denk aan de boodschappenpakketten waar je voor kan sparen).

    Ben erg benieuwd naar andere reacties hier, misschien is dit wel een hele goede case waarbij offline online ontmoet.

    Beantwoorden
  2. Anne Jan Roeleveld

    @all
    Thanks voor de reacties.

    Zelf heb ik het ook geprobeerd en met succes. Ik kon het eerst namelijk niet geloven dat het zo makkelijk ging.

    Vorige week merkte ik wel dat veel managers maar half weten hoe hun eigen actie in elkaar steekt, erg slordig dus.

    De een wilde me het verschil teruggeven van wat een andere winkel goedkoper was, de ander wilde de helft teruggeven. Weer een ander vertelde me dat ik dan eerst bij die andere winkel die spullen moest kopen en daarna terug moest komen.

    En vaak vergaten ze ook nog is een appeltaart.

    De verwarring is denk ik mede te danken aan de wijzigingen die het hoofdkantoor halverwege de actie heeft doorgevoerd.

    Beantwoorden
  3. C.R.

    Voor een paar appeltaartjes en wat gratis producten heb je een internet vol free publicity! 😉

    Beantwoorden
  4. Maarten Zijlmans

    Ik snap niet waarom veel mensen dit positieve free publicity vinden.

    Het web heeft aangetoond dat de aanbiedingen van de AH blijkbaar helemaal niet zo spetterend zijn. Ze doen alsof ze de laagste prijzen hebben maar dit blijkt vaak niet te kloppen.

    Bier en appelmoes e.d. zijn niet zo duur, maar Ariel en Axe enzo wel. En betalen voor afbraak van je goedkope imago lijkt me in alle gevallen een te duur geintje.

    Beantwoorden
  5. Arend Hekstra

    Hallo, ik wil alleen even laten weten dat ik het bericht erg interessant vind met leuke informatie. Ik zal deze web page dan ook in mijn favorieten zetten.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.