Leestijd: ca. 4 minuten

Naar aanleiding van een sterk artikel op CNN.com zullen de verschillende trends die door Pete Cashmore (Mashable) genoemd worden gereflecteerd worden op de affiliate marketing business. Oftewel, welke commerciële mogelijkheden zijn er voor affiliate marketing in 2010 en de verdere toekomst.

Real-time

Voor zowel adverteerders als publishers is het inspelen op real-time gebeurtenissen en omstandigheden zeer waardevol. Door het aanbieden van een product op het juiste moment en medium wordt de conversie vergroot en krijgt vooral de affiliate de mogelijkheid om waarde (bijvoorbeeld in de vorm van content) voor de consument toe te voegen. De optimalisatie van websites van affiliates zal ook veel meer focus krijgen op nieuwswaarde, omdat het Google algoritme hier veel waarde aan toekent. Inspelen op actualiteit door affiliates is dus key!

Augmented Reality

Persoonlijk lijkt mij het heel interessant als een prijsvergelijker met een toepassing zoals Layar een levendige demonstratie van producten weet te maken. Een heel concreet voorbeeld zou zijn dat een consument in een electronicawinkel zijn iPhone met de camera richt op de barcode/RFID van een product en dat er een demonstratie inclusief productdetails via augmented reality op de iPhone word vertoond. De prijsvergelijker biedt zo veel toegevoegde waarde voor de consument en kan deze uiteindelijk “monetizen” via affiliate marketing, zodat de consument dit product bij een online retailer aankoopt.

Social Media

Het sociale aspect van affiliate marketing zal verder ontwikkeld raken. Hier kan gedacht worden aan sociale media en/of tools  (Twitter, FaceBook of zelfs Google Wave) die inspelen op real-time en via affiliate marketing commercieel benut worden. In Nederland is er zo TwitMij, een netwerk waarbij er betaalt wordt per bericht dat op Twitter word geplaatst. Voorwaarde die succes via een dergelijke Pay-per-Tweet applicatie bepaalt, is dat de persoon die promotie maakt voor een artikel/dienst een bepaalde autoriteit dient te bezitten of dat het een channel aangaat wat geaccepteerd is binnen een community (bijvoorbeeld @onemorething). Deze trend is ook opgepikt door het affiliate netwerk TradeDoubler dat hier in Frankrijk zelfs al een applicatie gebouwd  heeft die het mogelijk maakt om commerciële links van aangesloten adverteerders via FaceBook of Twitter te plaatsen.

Mobiel

Door de penetratie van de iPhone in de samenleving is er voor de toekomst potentie ontstaan voor mobiele aankopen en dus ook de affiliate marketing die hierop kan worden afgestemd. In de toekomst verwacht ik dat de populariteit van de App Store van Apple een kans is voor affiliates om applicaties te bouwen die een functionaliteit of game combineren met een commerciële uiting. Voor affiliates die zich niet bezighouden met het ontwikkelen van mobiele applicaties of widgets ligt hier een rol voor de affiliate netwerken of voor de adverteerders die hier in kunnen voorzien. Het affiliate netwerk Zanox heeft hier al op ingespeeld met het ontwikkelen van een mobiele applicatie “Andora” die affiliates hun producten direct via een barcode aan consumenten kan aanbieden. Daarnaast biedt M4N hun affiliates een eigen mobiele applicatie aan waarmee onder andere statistieken kunnen worden gemonitord.

Privacy

Door “social sharing” zullen privacy-scheidslijnen in 2010 nog meer gaan vervagen. Cashmore haalt hiervoor aan dat de evolutie van internet ervoor zorgt dat “iedereen alles over iedereen weet”. Ondanks dat hier juist de kansen liggen voor affiliate marketing zijn er altijd risico’s, bijvoorbeeld in een Europese cookie-wetgeving die privacy in een bepaalde vorm stimuleert.

Vooral op het gebied van tracking verwacht ik dat privacy binnen affiliate marketing een nog hotter topic zal worden. In Nederland lijkt het mij belangrijk dat de netwerken hiervoor met elkaar in gesprek blijven via de reeds geïnitieerde verenigingen.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

4 reacties

  1. Coen Jacobs

    Erg leuk dat dit zo gegroeid is, maar er is één punt waar ik nog altijd twijfels over heb als we praten over pay per tweet.

    Of het nou artikelen, tweets, smsjes, faxen of whatever zijn, zodra er een affiliate link aan hangt begin ik over de integriteit van het bericht te twijfelen.

    We zijn het er allemaal over eens dat een Twitter account bij voorkeur persoonlijk moet zijn. Waarom gaan we dan geld verdienen door commercieële links te verspreiden in het voor ons belangrijke netwerk? Ga je dan niet je eigen reputatie te grabbel gooien?

    Beantwoorden
  2. Leon Gerrits

    Daar heb je een heel goed punt, Coen. Echter zie ik het wat minder zwart-wit dat Twitter alleen maar persoonlijk en informatief dient te zijn. Daarvan twee voorbeelden waarbij een Twitter account commercieel kan worden ingezet:

    1. Actie- of kortingsaccounts

    Door de consument/twittergebruiker attent te maken op een aanbieding mag naar mijn mening een Twitteraccount hiervoor een affiliate vergoeding krijgen. De Twitter gebruiker kiest zelf of hij/zij deze account volgt, dus er is geen sprake van een spammy benadering. (vb. @KortingCompany)

    2. Tweep met autoriteit

    Wanneer een tweep met veel autoriteit zeer tevreden is over een product/dienst dan kan diegene dat delen met zijn netwerk. Aangezien deze persoon waarschijnlijk door veel inspanningen een netwerk heeft opgebouwd vind ik dat hiervoor een beloning in geld mag worden gegeven. Voorwaarde is wel dat dit transparant word gecommuniceerd door gebruik te maken van een tag die laat zien dat het een commerciële uiting is. Daarnaast mag er naar mijn mening niet meer dan 5% van de tweets commercieel getint zijn.

    Beantwoorden
  3. Pieter Bas Elskamp

    Even inhaken op het affiliate tweeten. Twitter is denk ik wel degelijk persoonlijk/informatief, maar de volger bepaalt zelf of iets daaraan voldoet.

    Dus in het geval van aktie- of kortingsaccount is dat relevante informatie voor iemand om ergens een goedkope prijs voor een product te vinden.

    Het pay-per-tweet model vind ik echter iets wat niet op twitter thuis hoort (en ik denk ook niet dat het er kan bestaan).

    Zoals Leon zegt kan een tweep met autoriteit iets lovends tweeten over een product/dienst waar hij positieve ervaring mee heeft. Dit is zeer waardevol voor volgers om te weten, want het is belangenloos gedaan, uit zichzelf (als bedrijf een belangrijk persoon om in de gaten te houden als ambassadeur voor je product/dienst/merk).

    Zodra hier een beloning voor wordt gegeven, is het niet meer belangenloos (helemaal aangezien tweeps met autoriteit een grotere beloning krijgen voor een sponsored tweet), dus minder waardevol voor volgers. Als informatie minder interessant is voor volgers en het wellicht gaat irriteren kunnen ze vervolgens kiezen om te ‘unfollowen’.

    De meeste tweeps met autoriteit en een groot netwerk kiezen er denk ik voor de waarde van hun netwerk. Want deze waarde is indirect denk ik vele malen groter dan de waarde van een paar van die betaalde tweets.

    Ik heb hier ook al een redelijke discussie over gehad met iemand van Twitmij, maar helaas verviel deze persoon in de simpele herhaling van zijn commerciële boodschap. Wellicht dat ik anders hier op Bijgespijkerd een keer deze comment verder zal uitwerken tot een post met als case Twitmij?!

    Beantwoorden
  4. Leon Gerrits

    Ik ben het eens met Pieter Bas. Wel moeten we de traditionele affiliate marketing (het posten van een gesponsorde link met clicktag voor een zelf gekozen dienst of product) niet verwarren met een pay-per-tweet netwerk zoals Twitmij.

    Daarnaast is het natuurlijk aan de tweep met autoriteit om te bepalen of hij/zij het nodig vindt om commercieel te posten. Ik ben hier niet op tegen, dus ik zal (wanneer dit niet boven de 5% van de tweets uitkomt) niet gaan unfollowen hierdoor. Mijn conclusie is dus dat het aan de twitter behoefte ligt van de follower. Verder zijn er altijd nog mogelijkheden om dit onzichtbaar te doen, alleen vind ik dit niet bij het karakter van het medium passen.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.