Leestijd: ca. 7 minuten

Ook in de wereld van marketing werken we veel met afkortingen. RACE is er daar één van. RACE staat voor:
– Reach
– Act
– Convert
– Engage

De eerste 3 stappen omvatten de analyse, het vaststellen van de doelen en het bepalen van de strategie. De vierde stap geeft de invulling van de strategie weer.

Stap 4 – het inzetten van de digitale marketing activiteiten

De vierde stap is gericht op de invulling van de activiteiten die het succes van de strategie moeten bewerkstelligen.

Reach

Bij het bereiken van de doelgroep staat awareness centraal. De media die je kunt gebruiken zijn onder andere:

  • Zoekmachineoptimalisatie
    Vanuit de zoekmachineoptimalisatie is het mogelijk om de organische vindbaarheid te vergroten. De specifieke aandacht in teksten voor SEO-optimalisatie is dan wel een vereiste. Het werken met keywords, juiste teksten en afbeeldingen en goede opbouw van de website en de pagina’s in de website liggen dan voor de hand.
    Naast het optimaliseren van de organische vindbaarheid (SEO) is er ook betaalde vindbaarheid. De SEA levert ons betaalde resultaten op in de vindbaarheid via Google. Ook hier goed kijken naar de mogelijkheden en gebruik van keywords, teksten en andere elementen zoals een waardering van de website door klanten.
  • Online adverteren
    Het adverteren online kan op vele verschillende manieren. Denk aan het plaatsen van banners, al dan niet met Real Time Bidding, op verschillende omgevingen of het werken met online display advertising.
    Zorg bij het online adverteren wel voor een duidelijke call to action voor de ontvanger.
  • Affiliate en partner marketing
    Via het samenwerken, betaald en gebarterd, met andere spelers in de markt of partners is het mogelijk om het bereik te vergroten. Je maakt dan gebruik van de netwerken van anderen om je eigen product of dienst onder de aandacht te brengen. Dit kan op een verrekenmodel of betaald via een advertentiemodel.
  • Email marketing
    Het is mogelijk om adressen te genereren via het vergroten van het bereik. Het is ook mogelijk om verder te kijken en mailadressen van anderen te gebruiken, mee te lopen bij anderen of een mail via anderen te laten versturen. Doel blijft om conversie te genereren in een bereik dat niet in jouw database zit en nog geen klant is.
  • Social media marketing
    De inzet van de verschillende mogelijkheden kan door mensen aan je te binden, het berichten te laten liken en delen. Op deze manier zorgen jouw volgers voor meer bereik. Dat kun je combineren door tegelijk te kijken wat de mogelijkheden zijn voor het adverteren in diezelfde sociale omgeving. Het bereik groeit enerzijds organisch en anderzijds door advertenties bereik je mensen die meer gericht naar de website worden geconverteerd.
  • Inbound marketing
    Inbound marketing is gericht op het vergroten van het bereik door het inzetten van verschillende online mogelijkheden teneinde mensen naar de website te brengen. De samenhang van de media, middelen en content maakt dat de traffic gaat stijgen. SEO, SEA, sociale media en affiliate kunnen gezamenlijk, mits samenhangend, werken als een inbound motor.

 

Act & Convert

Bij “Act & Convert” gaat het er om dat het bereik dat wordt gegenereerd met de activiteiten in de eerste stap ook daadwerkelijk over gaan tot “actie” en dan converteren tot een klant. Elementen die daarbij kunnen ondersteunen zijn onder andere:

  • Content en design
    De inhoud van de content in alle media en alle contactmomenten moet optimaal ingevuld zijn. Daarnaast moet het beeld ook aansprekend zijn. De combinatie van beeld en content vormen uiteindelijk de basis voor het succes. Denk aan relevantie van de content, aansprekendheid van afbeeldingen en duidelijke call to action.
  • Landingspagina
    Sluit de landingspagina aan bij de campagne die is opgestart met de media en middelen in de eerste stap “Reach”? De aansluiting is belangrijk omdat mensen vanuit een bepaalde flow van de ene uiting naar de andere gaan en dan zoeken naar herkenning. Bij herkenning wordt de conversie verhoogd.
  • Homepage
    De homepage van een website is en blijft de pagina waar de meeste traffic op plaats vindt. De opbouw van pagina, indeling van de pagina, pagina die rekening houdt met de persona, call to action en de wijze waarop de pagina is opgebouwd vormen de uitgangspunten voor succes.
  • SEO – optimalisatie
    Zorg dat de pagina en website goed vindbaar is en daardoor aansluit bij de verwachtingen van de bezoeker.
  • Pagina – optimalisatie
    Bij het optimaliseren van de pagina is het goed dat je je bewust bent van de rol van die pagina, het doel van de pagina en wat de bezoeker op die pagina komt doen. Het inrichten van de pagina’s op je website zijn te meten op basis van de conversies en analytics achter de pagina’s van de website.
  • Winkelmand optimalisatie
    Wanneer je een website hebt die op verkoop is gericht, zorg dan wel dat het winkelmandje gemakkelijk bereikbaar is, overzichtelijk is ingericht en zorg dat je in zo weinig mogelijk stappen bij de uitgang bent zodat de klant niet kan afhaken.
  • Sociale media marketing
    Ook in deze fase speelt de inzet van sociale media een rol. Nadat je de mensen hebt kunnen bereiken via sociale media in “Reach” speelt deze sociale media ook een ondersteunende rol in het aanzetten van volgers tot een aankoop om vervolgens op de eigen website weer te converteren.

 

Engage

Nadat een bezoeker klant is geworden hebben we een groot succes behaald. Nu gaat het er om dat je de klant ook klant laat blijven, hem betrekt en begeleidt om weer tot een aankoop te komen. Dat wordt ook wel engagement genoemd.
Bij engagement kun je denken aan:

  • Inzet van content
    relevante content op vele verschillende manieren aanbieden levert een toename aan betrokkenheid; bedenk wel dat het bieden van content ook meewerkt aan het verhogen van de verwachtingen van een klant, eenmaal content gekregen willen klanten meer content
  • Gebruik van nieuwsbrieven
    het werken met een nieuwsbrief, mist relevant gevuld, helpt zeker bij het vergroten van de betrokkenheid van de klanten
  • Gebruik maken van event-driven email
    een email met een duidelijke call to action is een goede optie voor engagement
  • Klantenservice en ondersteuning
    zorg dat klanten en bezoekers opgevangen worden door mensen die kunnen helpen, denk wel aan de juiste kanalen, email, telefoon, whatsapp enzovoort
  • Personalisatie op website
    geef mensen een personal touch door ze persoonlijk aan te spreken op de website en andere media
  • Sociale media marketing
    ook het vergroten van de engagement kan goed door de inzet van sociale media, in deze fase spreken we vaak over de transitie van klanten naar fans

Deze 4 fasen vormen de basis voor succes met de RACE-tool. Het gaat er om dat je consistent vanuit analyse nadenkt over de strategie en deze op iteratieve wijze bijstelt en verbetert. Dus bepaalde respons helpt weer om de analyse te verbeteren en daarmee de strategie te optimaliseren.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.