Leestijd: ca. 3 minuten

Dit artikel is een gastbijdrage van Maarten Zijlmans, werkzaam bij PauwR zoekmachinemarketing te Tilburg

Je komt het steeds vaker tegen in Google, een extra regel informatie over je zoekopdracht. Ooit afgevraagd waar die sterretjes toch vandaan komen, of hoe Google kan weten dat deze pagina bijvoorbeeld een review bevat?

Deze informatie wordt gehaald uit Microformats. Dit zijn stukjes code die (html )tekst voor software inzichtelijk maken. Zo begrijpt een zoekmachine beter waar een pagina over gaat, zodat het relevante informatie kan tonen. Google kijkt er (nog) niet naar bij het bepalen van de posities, maar zo’n extra regel kan grote verschillen maken voor de doorklikratio (CTR).

En social media?

Microformats maken het  internet inzichtelijker, dus ook social media. Wanneer er in Google wordt gezocht op een persoon, laat Google aan de hand van LinkedIn ook direct zien waar iemand woont en werkt:

Social media en Microformats gaan alleen niet altijd samen. Zoekt men bijvoorbeeld naar “Flinstering” (Restaurant van Mijn tent is Top), dan krijgt men Google Maps gegevens, inclusief een slechte rating:

Klikt men op de rating, dan geeft Google veel slechte reviews over het restaurant. Gelukkig heeft Google ook direct een suggestie waar ik wel wil gaan eten:

Klinkt goed, is het niet!

Deze ratings zijn niet representatief en geven hierdoor vaak vertekenende beelden. Zo bevat Flinstering veel reviews van eet.nu, die hun Microformats technisch niet goed toepassen. Hierdoor worden de reviews verkeerd interpreteert door Google. In onderstaande afbeelding is rechts de review op eet.nu te zien en links hoe deze verkeerd wordt overgenomen:

Doordat Google alle informatie rechtstreeks uitleest, is hier weinig aan te doen. Webmasters en eigenaren van sociale websites kunnen zeer eenvoudig deze ratings beïnvloeden en bezoekers zo sturen. Ik ben zelf zeer enthousiast over Microformats en de (toekomstige) mogelijkheden voor SEO en het inzichtelijk maken van social media. Tegelijk ben ik bang voor de fraude mogelijkheden wanneer deze standaarden meer gebruikt gaan worden. Wat denken jullie?

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

10 reacties

  1. Tonći

    Persoonlijk vertrouw ik ratings op sites zelf ook niet zo snel. Wat de één een pluspunt vindt, zal de ander weer minder vinden. Daarnaast ken ik de personen die ratings achterlaten ook niet, wie weet hebben die ook redenen om ‘valse’ ratings achter te laten..

    Microformats zoals deze halen vaak informatie op die voor gebruikers van de site zelf ook zichtbaar zijn. Het lijkt me ook vrij nutteloos om dit te frauderen, wanneer men de site zelf bezoekt, dan kom je snel genoeg achter de echte ratings. Als blijkt dat je fraudeert dan zorgt dat toch voor flinke schade, als vergelijkingssite is betrouwbaarheid toch belangrijk. Denk dus niet dat we ons druk moeten maken over dit soort gevallen.

    Beantwoorden
  2. Sebastiaan Bode

    Volgens mij is het meer een kwestie van een vorm van zoekmachine optimalisatie die nog geadopteerd moet worden (lees: waar websites op ingericht moeten worden).

    Sociale platformen hebben volgens mij ten doel om een zo representatief beeld neer te zetten, ook in zoekmachine resultaten. Dat zelfs resultaten pagina’s dit steeds beter mogelijk maken is natuurlijk mooi. Het brengt in dit geval blijkbaar nog wel een (technische) aanpassing met zich mee om deze mogelijkheden te benutten.

    Een kwestie van tijd lijkt me.

    Beantwoorden
  3. Ramon Kool

    Klopt het dan dat er nog geen echte standaard is voor hoe hier mee omgegaan moet worden? Lijkt me heel on-Google om niet iets aan te bieden in de trant van richtlijnen.

    Maar zoals Sebastiaan al zei, een kwestie van tijd.

    Beantwoorden
  4. Ha Vo(@SimplyH op Twitter)

    Hi Maarten,

    Zeer nuttige post, ik ga zeker mijn technische collega’s hierover vertellen. Persoonlijk geloof ik dat Google zijn best zal blijven doen om ons zoveel mogelijk relevante informatie te vertellen.

    Echter zou ik nog steeds het woord van een vriend meer geloven dan de ratings van Google. De toename van informatie op internet is zo massaal dat ik zelf betwijfel of het ‘zoek concept’ voldoende blijft. Referenties van vrienden spreken meer dan referenties van onbekenden, die natuurlijk wel meer spreken dan geen referenties 😉

    Gr. Ha

    Beantwoorden
  5. John's Golf Iron Blog

    Hmm it looks like your website ate my first comment (it was super long) so I guess I’ll just sum it up what I submitted and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog blogger but I’m still new to the whole thing. Do you have any recommendations for rookie blog writers? I’d really appreciate it.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.