Leestijd: ca. 2 minuten

Omdat er steeds vaker een Google Maps kaartje wordt getoond bij de zoekresultaten en omdat deze vaak bovenaan staat, kan het voor veel bedrijven interessant zijn om deze vermelding extra op te laten vallen. Google is momenteel bezig met een test in twee Amerikaanse steden, waarbij je een item bij je vermelding kunt ‘sponsoren’. Zo kun je bijvoorbeeld een extra link laten plaatsen naar foto’s van je bedrijf of de producten die je aanbiedt, maar je kunt ook linken naar een website, Youtube filmpje, coupon, route, je menu (voor restaurants e.d.) of reserveringsformulier. Twee zaken zijn opvallend aan deze test. Ten eerste ‘mixt’ Google voor het eerst gesponsorde en niet-gesponsorde (organische) resultaten. En daarnaast is de betaalmethode anders dan voorheen. Niet meer op basis van kosten per klik, maar een vast bedrag per maand (25 dollar).

Dit zorgt voor een makkelijke manier voor bedrijven om informatie te ontsluiten die toch al beschikbaar is via hun Google Maps vermelding of website. Lokaal zoeken is daarbij nog steeds groeiend, zo’n 15-25% van de zoekopdrachten is lokaal gericht. Omdat Google steeds vaker weet waar iemand zich bevindt (denk ook aan mobiel internet!), zal local search in de toekomst alleen nog maar belangrijker worden. Zie in dat licht ook de ontwikkeling van ‘click-to-call‘ dat Google onlangs lanceerde.

Uiteraard geeft Google duidelijk aan dat het toevoegen van een gesponsorde vermelding, geen invloed heeft op de organische zoekresultaten. En de gesponsorde links worden ook duidelijk aangegeven als zijnde gesponsord. Wanneer je geïnteresseerd ben in ‘enhanced listings’ zoals het officieel is genoemd, kan dit formulier invullen om op de hoogte te worden gesteld als dit ook in jouw regio beschikbaar komt.

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.