Leestijd: ca. 4 minuten

Whatsapp is al een tijdje de absolute marktleider op het gebied van text messaging. De app is geïnstalleerd op maar liefst 9,7 miljoen smartphones in Nederland, en het is dan ook de meest populaire app van het land. De waarde van de app op het gebied van digitale marketing, is echter nog zeer onbekend, want Whatsapp wordt vandaag de dag bijna uitsluitend op persoonlijk vlak gebruikt. We leggen je daarom graag uit hoe je de text messaging app een plekje geeft in je marketingstrategie.

 

Creëer je verzendlijsten

Net als je database voor je nieuwsbrieven, heb je ook voor je Whatsapp-communicatie een lijst van al je contacten nodig. Belangrijk is hierbij dat je berichten enkel verstuurd kunnen worden naar personen die jou in hun contactlijst hebben staan. Je moet er dus voor zorgen dat je klanten op de hoogte zijn van je aanwezigheid op Whatsapp, en je moet ze vooral ook aansporen om jouw bedrijf aan hun contactpersonen toe te voegen.

Wanneer je je klanten zo ver hebt gekregen om je toestemming te geven hen via text messaging te contacteren, kan je beginnen met het opstellen van een verzendlijst. Dat doe je door op de “chats” tab te klikken op “Verzendlijsten”. Vervolgens kan je lijsten aanmaken tot 250 personen, die je dan allemaal tegelijk hetzelfde bericht kan toesturen.
Indien je contactlijst uit meer dan 250 personen bestaat, kan je simpelweg twee of meer lijsten aanmaken. Deel je contactpersonen in dat geval ook meteen op een handige manier in, zodat je later berichten kan sturen naar specifieke doelgroepen binnen je klantendatabase.

 

Stippel je contentstrategie uit

Als je verzendlijst klaar is, wordt het tijd om na te denken over welke content je nu via Whatsapp wil verspreiden. Informatieve content is een eerste optie die voor bijna elk bedrijf bruikbaar kan zijn. Links naar blogartikels, tutorialvideo’s en andere informatie waarbij je je klanten nuttige info geeft over jouw service of product, gaan zonder meer geapprecieerd worden! Whatsapp is echter ook het ideale medium voor engaging content. Je klanten kunnen met jou in interactie treden door simpelweg op je bericht te reageren. Het is voor hen volledig gratis en kost ook amper moeite! Aarzel dus zeker niet om vragen te stellen waarop je klanten graag antwoorden, en waarvan jij weer net dat ietsje meer bijleert over je database.

Voor welk soort content je ook kiest, je moet altijd de mogelijkheden van dit marketingkanaal in je achterhoofd houden. En die zijn erg groot. Waar je bij SMS marketing enkel gebruik kan maken van tekst, kan je in Whatsapp naar hartenlust spelen met afbeeldingen, video en links! Wees dus creatief in je boodschap en zorg ervoor dat die visueel aantrekkelijk is voor je klanten. Als je dat voor mekaar krijgt, heb je met deze app sowieso de beste opening rate in handen.

 

Wees voorzichtig

Vooraleer je Whatsapp gaat inzetten als marketinginstrument, is het belangrijk dat je even stilstaat bij de persoonlijke relatie die je klanten met deze app, en hun smartphone in het algemeen hebben. Text messaging wordt voornamelijk in de privésfeer gebruikt, en wanneer bedrijven die omgeving binnendringen, wordt dat al snel als indringerig beschouwd. Je moet dus al een zekere relatie met je klant hebben, vooraleer je je hier aan kan wagen.

En zelfs met een goede relatie, moet je nog steeds voorzichtig zijn met de inhoud van je boodschap en je timing. Een Whatsapp-bericht wordt namelijk in veel gevallen onmiddellijk na ontvangst bekeken, en het is dus van groot belang dat je je boodschap verstuurt op een moment dat je klanten er ook meteen mee aan de slag kunnen. Overdrijf ook zeker niet met het aantal berichten, want ook dat kan nefast zijn. Begin met 1 à 2 messages per week, zodat je klanten niet het gevoel krijgen dat hun app opeens veranderd is in een marketingtool.

Als je met deze drie tips aan de slag gaat, zal je merken dat Whatsapp zeker een plekje verdient in jouw marketingstrategie!

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.