Leestijd: ca. 3 minuten

Niemand bezit het web…. gelukkig. In een artikel op the Technium wordt het web vergeleken met publieke goederen en de overeenkomsten zijn goed te volgen. Ter illustratie: ik gebruik wegen, maar bezit ze niet. Mijn geboorteplaats in Zeeland is veilig achter deltawerken en dijken, en ook die bezit ik niet. Kortom, publieke goederen zijn voor mij beschikbaar op dezelfde manier alsof ze mijn eigendom zijn. In tegenstelling tot het web betaalt iedereen hiervoor in de vorm van belasting, maar ik hoef ze in ruil daarvoor ook niet te onderhouden. Prima!

Het internet is ook een gemeenschappelijk, sociaal goed. Niet hetzelfde als wegen en dijken die publiek “bezit” zijn, wel als het gaat om publieke toegang en gebruik. Toegang wanneer we maar willen, op het web is het niet anders. Op dit moment heb ik toegang tot muziek, video en kennis via het web. Alle drie kan ik op het internet bekijken om vervolgens zorgvuldig mijn beslissing tot koop te maken. Koop in de zin dat ik vervolgens eigenaar word van een exemplaar.

Deze beslissing tot het al dan niet fysiek eigendom maken van het product gaat veranderen. Het is een aannemelijke gedachte dat muziek en video zodanig breed verspreid op het web beschikbaar komen dat ik geen beslissing tot koop (wederom in de zin van eigendom maken) meer hoef te maken. Ik ga het web op en klik aan wat ik wil zien, horen of bestuderen. Natuurlijk betaal ik dan wel via een vorm van abonneren op een altijd beschikbare stream, maar ik bezit niks… prima toch?

Wat we tot nu toe leren van het internet is dat wat we digitaliseren naar het web, gedeelde content wordt. Gedeeld, beschikbaar voor iedereen of iedereen die dat wordt toegestaan. Het maakt internet tot een grote shop van beeld-, geluid- en kennismateriaal.Voor marketeers wordt bereikbaarheid daarmee nog belangrijker dan het nu al is. Niet bereikbaar zijn kost immers geld, zoals dat het dat nu ook doet, maar de ellende met het web is alleen dat een overstap naar een andere dienst slechts een paar clicks weg is.

Toegankelijkheid wordt daarmee belangrijker dan eigendom, ook in online marketingstrategie!

Over de auteur

Als Internetmarketeer bij Yonego actief in online marketing op basis van ROI met focus op zoekmachines en social media

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.