Leestijd: ca. 5 minuten

Usabilla logoVorige week donderdag lanceerde de Nederlandse internet startup Usabilla haar eerste besloten demo. Usabilla maakt online feedback eenvoudig en gebruiksvriendelijk met visuele feedback. De startup biedt een innovatieve en gebruiksvriendelijke methode om feedback te verzamelen over een website, die in tegenstelling tot veel andere methoden niet bestaat uit lange vragenlijsten voor respondenten.

Op de website Usabilla.com kunnen beheerders van een website binnen enkele minuten een online test starten. De test houdt in dat er een transparante laag over een webpagina wordt gelegd om de eerder genoemde visuele feedback mogelijk te maken. Respondenten beantwoorden door middel van clicks vervolgens vragen als: “Wat vind je goed?”, “Wat is belangrijk voor jou?” of “Wat zou verbeterd kunnen worden?”. Op het onderstaand screenshot zie je hoe simpel een bezoeker met een aantal punten duidelijk maakt wat in dit geval voor hem belangrijk is op deze pagina.

usabilla_frontend1

Het starten van een experiment, uitnodigen van respondenten en het visualiseren van de feedback gebeurt volledig online en biedt in korte tijd inzicht in de waardering van een gebruiker. Usabilla maakt usability onderzoek toegankelijk en biedt een eenvoudig en gebruiksvriendelijk alternatief voor (online) usability onderzoek. Gebruikers kunnen zich gratis registreren en hun webpagina of concepten met regelmaat online testen. Visuele feedback en duidelijke analyses geven inzicht in het oordeel van de gebruiker over een website. Dit verkregen inzicht geeft richting aan de verbetering van een website en kan aanleiding geven tot uitgebreidere testen.

usabilla_backend_test_analyze

Bijgespijkerd sprak kort met Usabilla oprichter Paul Veugen:

Paul, gefeliciteerd met de lancering van je eerste gesloten Beta versie van Usabilla. First things first, hoe kwam je tot het ontwikkelen van een usability test?
“Het idee achter Usabilla is ontstaan uit frustatie over het gebrek aan eenvoudige en snelle methodes om feedback te verzamelen. Het opzetten van een goed usability onderzoek is complex en kostbaar. Er zijn weinig goede methodes om snel feedback te verzamelen. Usabilla is gebaseerd op een bestaande methode voor tekst-evaluatie (Plus-minus-methode). We bieden met Usabilla een ‘quick & dirty’ alternatief voor uitgebreid usability onderzoek. Gebruikers kunnen in hele korte tijd een onderzoek starten en meer inzicht krijgen in de waardering van een gebruiker.”

Ok, daar zat dus duidelijk een visie achter! Toch is niet voor iedereen weggelegd dat te vertalen naar een startup, hoe is de ontwikkeling van de Beta verlopen?
“We zijn ongeveer een jaar geleden begonnen met de ontwikkeling. In eerste instantie hebben we een aantal tests uitgevoerd met wat losse prototypes. Al snel bleek dat je met relatief eenvoudig onderzoek waardevolle inzichten kunt verwerven. Dat was de aanleiding om de prototypes verder uit te werken. Aan het einde van afgelopen jaar zijn we gestart met de ontwikkeling van een online testomgeving.”

Je lanceert zoals tegenwoordig veel gebeurt in (private) Beta wat verwacht je van de Beta?
“We zijn nu op een punt aangekomen dat we gebruikers kunnen toelaten en flink wat feedback kunnen gaan verzamelen. Een eerste stap in de goede richting. We willen daar onze toekomstige gebruikers al in een zeer vroeg stadium bij betrekken. In de komende maanden zullen we hard doorontwikkelen en hopen we op veel feedback van de beta gebruikers.”

Nu verder ontwikkelen en voet aan de grond krijgen lijkt de volgende stap, hoe denk je dat voor elkaar te krijgen?
“Onze huidige release is pas een eerste stap in online onderzoek. Het komende jaar zullen we met grote stappen een uitgebreide online testmethode ontwikkelen, waarmee op een gebruiksvriendelijke manier feedback verzameld kan worden op iedere website. Geen ingewikkelde formulieren, maar eenvoudige visuele feedback. Huidige feedback tools zoals bijvoorbeeld Kampyle leggen beperkingen op, zowel aan de respondent als de gebruiker, en bieden vaak onvoldoende inzicht.”

Over de auteur

Als Internetmarketeer bij Yonego actief in online marketing op basis van ROI met focus op zoekmachines en social media

één antwoord

  1. Pieter van Luijt

    Ziet er veelbelovend uit! De site-overlay functie van Google Analytics kan veel informatie over het daadwerkelijke gebruik verschaffen. Dit gaat nog een stap verder..

    Vooral bruikbaar aan de design zijde..

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.