Leestijd: ca. 3 minuten

De afgelopen tijd zijn steeds meer bedrijven de meerwaarde van Facebook gaan inzien.  De mogelijkheden van Facebook zijn inmiddels zeer uitgebreid.  Er bestaat de mogelijkheid om een bedrijfspagina in te richten om te communiceren met huidige en potentiële klanten. Daarnaast is het mogelijk om te adverteren via Facebook. Hiermee kunnen bedrijven producten of diensten onder de aandacht brengen of bezoekers naar een Facebook pagina of applicatie verwijzen. De kracht van Facebook Advertenties ligt voor een groot deel in de visuele communicatie.

Afbeeldingen inzetten bij Facebook Adverteren

Facebook campagnes zijn moeilijk te vergelijken met AdWords campagnes.  Facebook advertentiecampagnes hebben vooral nut voor de ‘branding’ van je product, dienst of bedrijf. Op Facebook zijn bezoekers namelijk niet, zoals in Google, gericht op zoek naar een product of dienst. Je dient hen dus te ‘triggeren’. Adverteren op Facebook is zeer geschikt om thema-gericht te adverteren.

Voorbeeld: Een reisorganisatie wil haar golfreizen naar Portugal promoten. Segmentatievariabelen zoals leeftijd (30+),opleidingsniveau (hoog) en interesses (golf) helpen bij de keuze voor de juiste doelgroep.

Daarnaast is de afbeelding heel belangrijk bij Facebook adverteren. De afbeelding dient aan de facebook richtlijnen te voldoen. Flash afbeeldingen zijn niet toegestaan binnen Facebook ads. Daarnaast dient de afbeelding verband te houden met de inhoud van de advertentietekst. Voor kwalitatief goede foto’s kun je je wenden tot (betaalde) stockfoto sites als iStockphoto. Bewerk de afbeelding vervolgens in Photoshop of via de gratis tools van bijvoorbeeld Pixlr. Pas vervolgens de afbeeldingsgrootte en belichting of scherpte aan. Dit zal positieve invloed hebben op de doorklikratio en het rendement van uw advertentiecampagnes. Test verschillende achtergrondkleuren en variaties van uw afbeelding  om het optimale resultaat uit uw Facebook campagne te behalen. Amateurfoto’s kunnen de CTR positief beïnvloeden!

Het is belangrijk om pro-actief de biedingen te switchen tussen CPC en CPM om goedkopere klikken te verkrijgen. Bij het CPC (cost-per-click) biedingsmodel betaal je per klik, terwijl je bij CPM (cost-per-mille) betaalt voor iedere 1.000 vertoningen.  Een strategie kan zijn om met CPC te beginnen om vertoningen en klikken te genereren. Indien de CTR bijvoorbeeld richting de 0,1% gaat (wat relatief hoog is op Facebook), kun je switchen naar CPM om goedkopere klikken te verkrijgen. En last but not least: codeer je bestemming-urls voor Google Analytics met de URL maker, zodat je de resultaten op je website kunt analyseren en significante conclusies kunt trekken.

Dit artikel verscheen eerder op de PauwR Blog.

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

2 reacties

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.