Leestijd: ca. 3 minuten

WWWSinds de komst van internet is het registreren van domeinnamen voor sommige bedrijven core business, want alle vormen moeten afgedekt zijn om je merk te bewaken en misbruik te voorkomen. Maar bij veel bedrijven stopt het bij het domeinregistratie, dit terwijl het internet niet meer alleen bestaat uit websites. Want ondanks dat misschien nog niet ieder bedrijf Twittert, is registratie van een Twitter-account niet geheel onbelangrijk.

Het belang van social netwerk registratie
Sociale netwerken hoeven niet helemaal door bedrijven dichtgespijkerd te worden, maar het is wel handig in bepaalde gevallen je merk te registreren. Bijvoorbeeld omdat je zelf in het netwerk wil participeren, zoals op Twitter of YouTube, of om te voorkomen dat anderen er met je account vandoor gaan met alle gevolgen van dien. Een tijdige registratie van je merknaam zorgt ook voor een goede vindbaarheid, met de groei van sociale netwerken is het in de toekomst voor de consument net zo vanzelfsprekend dat hij een bedrijf kan vinden op www.twitter.com/bedrijfx als op www.bedrijfx.nl Je zou je zelfs af kunnen vragen hoe lang het nog duurt voordat de pagina op een social network belangrijker wordt dan de corporate website zelf.

Waar begin ik met registreren?
De Hyves, YouTube en Twitter accounts zijn natuurlijk makkelijk te bedenken. Mocht de betreffende merknaam daar al geregistreerd zijn bekijk dan welke activiteit er plaats vindt. Als er geen activiteit is of de inhoud is dubieus dan is het altijd de moeite waard om bij het betreffende netwerk de naam te claimen. Via Usernamecheck kun je op een eenvoudige manier op een groot aantal netwerken kijken of een naam al is geregsitreerd. En nog een tip: gisteren publiceerde Pieter Bas Elskamp al op Bijgespijkerd dat zaterdagochtend om 6.00 uur alle accounts voor Facebook vrij zijn te registreren.
Registreren is overigens niet altijd noodzaak, de kracht van sociale netwerken is dat juist de klanten over je merk praten. Het schoolvoorbeeld van de H&M hyve laat zien dat wanneer de klant zelf registreert het succes des te groter is. Weeg dus af waar je wel of niet de controle wil houden over de activiteit per netwerk.

Tot slot is het aan te raden niet te lang te wachten voordat hier actie op wordt ondernomen. Enige tijd geleden liet weblog Hyped al zien hoeveel Twitter namen er nog vrij waren, die bedrijven kregen de accounts netjes terug van het weblog. Voor bedrijven zoals Heineken, Vodafone en Shell is het echter al te laat.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.