Leestijd: ca. 4 minuten
Het is jullie waarschijnlijk niet onopgemerkt gebleven dat er momenteel in marketingland een flinke discussie gaande is over de kennis van marketingstudenten betreffende Online marketing & Nieuwe media. Bedrijven klagen dat studenten die het bedrijfsleven in gaan niks van internet en online weten. Zelf heb ik mijn steentje bijgedragen aan deze discussie met een artikel op Molblog.
Maar voordat we deze discussie weer verder gaan voeren is het wellicht interessant te kijken wat er dan voor kennisniveau van de studenten verwacht wordt. Het lijkt me logisch dat er niet verwacht wordt dat onze kersverse studenten Nieuwe media experts zijn, maar welke basisvaardigheden zouden zij dan wel moeten beheersen? Ik geef hieronder een suggestie met mijn persoonlijke lijstje, en zou graag deze discussie verder uitwerken in de comments. Aan iedereen de vraag deze lijst aan te vullen met online marketingexpertises die een marketingstudent al tijdens de opleiding zou moeten leren.
- Zoekmachinemarketing: Voor de echte internetdiehards is zoekmachinemarketing al weer redelijk ‘ouderwets’, maar vooral het MKB van Nederland is nu pas echt toe aan Google AdWords (SEA) en Optimalisatie (SEO). Voor studenten die de komende jaren actief worden in de marketingwereld moet dit denk ik dan ook de basis zijn van hun online kennis. Ze hoeven dan natuurlijk niet exact te weten hoe alles werkt, maar kennis over  terminologie, voordelen en mogelijkheden zijn zeker vereist.
- Affiliatemarketing: Ook affiliatemarketing is volgens mij een onderdeel dat absoluut niet gemist mag worden tijdens het opleiden van studenten. Een dergelijk algemeen geaccepteerd marketingmiddel mag toch niet ontbreken? Wederom is het belangrijkste dat de student een globale kennis krijgt over voordelen en mogelijkheden.
- E-mailmarketing: E-mailmarketing is nog steeds een van de eerste tools die door bedrijven worden ingezet als men met online marketing aan de gang gaat. We moeten studenten uiteraard niet gaan leren Spammen, maar moeten ze juist de andere kant van de medaille laten zien. Moderne e-mailmarketing leidt tot gepersonaliseerde boodschappen die relevant zijn voor de consument. Daarnaast kan door studenten kennis worden opgedaan over de geweldige meetbaarheid die tegenwoordig op e- mailmarketing kan worden losgelaten.
- Analytics: Waar ik net al kort op meetbaarheid in ging, wil ik even tijd nemen voor een van DE trends van komende jaren. Pieter Voogt van PauwR noemde analytics zelfs onlang het ‘zwaffelen van 2009’om aan te tonen dat analytics weleens het woord van het jaar zou kunnen worden binnen de marketing. Meetbaarheid wordt steeds belangrijker, en is wat mij betreft een belangrijk onderdeel waarop studenten moeten worden  bijgespijkerd. Natuurlijk hoeft men ook hier weer niet alle technische foefjes van Analytics te kennen, een basiskennis is voldoende. Later in het bedrijfsleven wordt deze kennis dan verder ontwikkeld.
- Social media: Social media is de toekomst, dat weten we allemaal. Alle consumentencijfers laten ook duidelijk zien welke impact deze vorm van media zal hebben in te toekomst. Een schakeling met marketing en promotie is voor velen echter nog lastig. Deels is dit te verklaren door het feit dat Social media geen directe salestool is, maar een lange termijn investering in je merkimago. Zeker voor de grote bedrijven is dit erg belangrijk. Studenten dienen dus tijdens hun opleiding al kennis te maken met wat Social media inhoudt, en met wat het kan betekenen voor de marketing. Termen als Weblogsmarketing, Viral marketing en Social networks mogen natuurlijk geen onbekende zijn.
Tot zo ver mijn lijstje. Hopelijk kunnen opleidingen deze lijst, en de aanvullingen daarop, gebruiken bij het vormen van nieuwe vakken en onderwerpen.
Is het niet beter om Analytics onderdeel te maken van de vier blokken: Search, E-mail, Affiliate en Social? Bij alle vier speelt de meetbaarheid toch een belangrijke rol..
En ik zou willen dat deze opleiding bestond! Binnen mijn opleiding HBO, CE wordt echt geen seconde aandacht aan internet marketing besteed, doodzonde..
@Pieter: heel goed punt, ik denk dat je gelijk hebt! Al staat meten van social nog in de kinderschoenen, er dient wel zeker aandacht voor te zijn.
Denk dat niet alleen marketing studenten hier iets over dienen te leren. Zo ook communicatie studenten, kan ik me voorstellen. En in beginsel zou het in veel meer opleidingen moeten zitten, bijvoorbeeld bij HRM. Op die manier weet een HRM’er hoe zijn vacature het beste door google gevonden wordt bijvoorbeeld. In zo’n geval hoeft het niet al te diep uitgelegd te worden, maar op mijn opleiding ben ik denk ik uberhaupt de enige die iets weet van zoekmachinemarketing. Zonde, gemiste kans.
@Kim: Ik ben het geheel met je eens. Toch is mijn ervaring dat communicatie/media studenten al een stuk beter op de hoogte zijn dan de gemiddelde marketingstudent. Maar je hebt gelijk hoor…ook voor hen is dit erg belangrijk.
Goed verhaal, ik ben het eens dat studenten inhoudelijke kennis zouden moeten hebben over de genoemde punten.
Echter veel belangrijker. Welk middel zet je in bij gestelde doelstellingen, dit is een ondergeschoven kindje, terwijl het een belangrijke factor is voor succes.
Inhoudelijke kennis is niet genoeg om daadwerkelijk goed toe te passen.
@Sjef, in de nabije toekomst gingen jullie toch aan de slag met een Hogeschool voor een minor Internetmarketing? Staat dit nog steeds op de planning?
Ik denk dat het probleem nog veel eerder ligt dan bij gebrek aan kennis van de online middelen. Volgens mij weten veel studenten gewoon weg niet hoe marketing bedreven wordt binnen kleine maar vooral grote bedrijven. Ze komen direct van de opleiding af en gaan werken zonder enige echte werkervaring in de marketing. Volgens mij moeten ze daar ook veel meer op bijgespijkerd worden. Op universiteiten zouden ze verplicht stages moeten invoeren. Dan kunnen de studenten eens een keer de theorie toepassen in de praktijk en zien ze hoe dat zijn werkt gaat.
@Pieter
Zeker, daar zijn we zelfs op dit moment mee bezig. Vandaar dat dit voor ons ook mooi actueel is!
Interresante Column,
als 3e jaars student Communicatie is mij ook opgevallen dat het lesmateriaal weinig doet met internet.
Iets breder getrokken vindt ik over het algemeen dat opleidingen iets meer aandacht mogen besteden aan het kopje ‘reputatiemanagement’.
Internet heeft bijgedragen aan een sterk verhoogde communicatie over bedrijven/producten/merken zonder dat de organisatie daar opdracht toe heeft gegeven. Waar vroeger een reputatie relatief eenvoudig beheersbaar was door goede perscontacten, inzet van competente medewerkers, een goede reclamecampagne en een beetje censuur 😉 is het nu een andere wereld geworden.
Tegenwoordig verzamelen mensen zich in online communities, plaatsen ze weblogs en onderhouden ze contacten met mensen over de gehele wereld via msn, icq etc.
Dit vraagt een andere aanpak van reputatiemanagement. Bedrijven zullen in contact moeten treden met hun afnemers en actief de dialoog moeten aangaan.
Voorheen spraken organisaties over afnemers of consumenten, maar dit verschuift langzaam aan richting partners. Partners in ontwikkeling en in reputatie management.
Dat web 2.0 hier een zeer belangrijke plaats inneemt is duidelijk, maar belangrijker is dat studenten weten hoe ze iets moeten gebruiken.
Wat ze moeten gebruiken is de volgende stap. Zolang de eerste stap nog niet is gemaakt, heeft de 2e stap geen zin.
MvG
Niels
Dit krijg ik allemaal al op mijn HBO-opleiding Communicatie Digitale Media aan de Hogeschool Rotterdam…
Goed overzicht maar de focus ligt vooral op traffic terwijl de kwaliteit, eenvoud van je site het succes bepaalt. Dus ik zou graag ook usability en succesfactoren voor een goede site toevoegen 🙂
http://www.slideshare.net/redactiebizz/presentatie-martin-van-kranenburg