Leestijd: ca. 2 minuten

De kogel is door de kerk. Wat al weken rond hing is werkelijkheid geworden, Nederlands sociale paradepaardje Hyves is verkocht aan de Telegraaf Media Groep. Bedragen zijn nog niet bekend, maar als het goed is komt er vandaag een persconferentie. Goed, to zo ver hetgeen je vanochtend al op alle blogs hebt kunnen lezen 😉

Interessant is om te kijken hoe deze verkoop opgepakt wordt. Er is een overvloed aan verkeer op gang gekomen na de berichtgeving van de overname, met name op Twitter. Opvallend is dat de sfeer rondom de verkoop erg negatief is. Is dit wel terecht? Is Hyves niet nog altijd een Nederlands initiatief waar we trots op mogen zijn? Hebben de oprichters niet goede zaken gedaan? Ik denk het wel, maar de statistieken liegen niet. De hashtag #deletejehyves staat zelfs in het rijtje meest gebruikte hashtags op dit moment. Tevens wordt angstig gereageerd op de overname door TMG, gezien diens reputatie als meedogenloze salesorganisatie. Is ons Hyvesprofiel nog wel veilig….lijken veel mensen te denken.

Enkele statistieken:

(1) Aantal tweets op zoekterm Hyves

(2) Aantal nieuwsartikelen op zoekterm Hyves

(3) Meest genoemde hashtags op zoekterm Hyves

Wat denken jullie? Slimme zet van Hyves, slimme zet van TMG, een goede stap in de strijd met Facebook? Alle input en reacties zijn meer dan welkom!

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

15 reacties

  1. Ronald van der Aart

    Mmm, persbericht van TMG is net voor beurs verzonden. Persconferentie is om elf uur, begreep ik. Wellicht moeten we vandaag (en misschien deze week) even afwachten voordat we definitieve conclusies trekken. Wellicht heb je vrijdag tijd voor een vervolgpost 😉

    Beantwoorden
  2. Frank van Krieken

    Voor de overname was ik al van mening dat de Hyves-populatie afneemt. Heel simpel gezegd zie ik steeds minder vrienden in mijn Hyves lijst staan en steeds meer in mijn Facebook. (Kan ook zijn dat men mij gewoon niet zo leuk meer vindt, maar toch). Ik denk dat er een trend op gang is in Nederland van Hyves naar Facebook. Wanneer nu zelfs hashtags met #deletejehyves rond gaan wordt dit alleen maar erger denk ik. TMG snijdt zich in de vingers, tenzij ze Hyves vernieuwen met nieuwe concepten.

    Beantwoorden
  3. Bram Koster

    Misschien best een slimme zet van TMG, maar van Hyves vraag ik het me wel af.

    Belangrijkste reden daarvoor is dat er tot nu toe eigenlijk geen enkel succesvol voorbeeld is van een sociaal netwerk dat flink is doorgegroeid en opgebloeid na de overname door een (groot) mediabedrijf. Het businessmodel van sociale media is nogal anders dan van sociale media en dat maakt de integratie van die twee wat lastig.

    Denk bijv. Myspace aan Rupert Murdoch, maar ook TMG en Sugababes.

    Dus misschien is de verkoop ook wel vooral goed voor de aandeelhouders. Die hebben verkocht op het hoogtepunt, vermoed ik…

    Beantwoorden
  4. Coen Meerbeek

    Een logische keuze vanuit Hyves perspectief en daarom feliciteer ik de Hyves medewerkers zeker!
    Wel vind ik het als gebruiker een minder goede keuze want TMG heeft bij mij geen goed imago.
    Dubbel gevoel dus.

    Beantwoorden
  5. Mara Lammertzen-Kuiper

    Goede zet van TMG, en van Hyves. Vooral de grootste groep gebruikers (kinderen en jongeren) zullen zich uiteindelijk weinig aantrekken van de overname, en juist in groten getale gratis willen kunnen bellen met hun Hyvesvrienden met het net gelanceerde Hyves Mobile. Alternatief Facebook voelt tot een bepaalde leeftijd nu nog steeds minder ‘vertrouwd’ en aantrekkelijk, hoewel Facebook wel de grote concurrent blijft (ook op telefoongebied straks). Hyves moet denk ik wel rekenen op minder ‘oudere’ profielhouders, die (ook al voor de overname) massaal aan het deleten slaan van hun profielen waar ze al maanden niets mee doen. Ikzelf bijvoorbeeld, maar ik hoor het veel om me heen. Grappig detail: moeders met schoolgaande kinderen zijn dan weer absoluut niet van plan hun profiel op Hyves te verwijderen.

    Beantwoorden
  6. Wessel

    “Goede zet in de strijd met Facebook?”

    Facebook is internationaal, beter opgezet, sneller, niet kneuterig, en heeft bovenal géén bewegende emoticons!
    Facebook is een klasse apart, het enige wat Hyves kan doen is er mijlenver achteraan hollen (of dit nu met of zonder de TMG is)

    Beantwoorden
  7. Rachid

    Ik zie ook steeds minder leden op Hyves. Hyves heeft echt geen meer rwaarde gehad op Ned Social network. kortom nu het door Telegraaf is over genomen verwacht meer riool nieuws zoals we al gewent zijn van telegraaf. opheffen die hyves account

    vredesgroet

    Beantwoorden
  8. ph

    hyves staat voor een grote inhaalslag. Of je wordt vernieuwend en uniek, of het is niet meer dan een database om nieuwe klantjes te werven. Niets mis mee natuurlijk, maar begrijp dan wel dat veel hyvers afscheid gaan nemen.

    Beantwoorden
  9. Frank

    Erg slimme zet van Hyves om te verkopen voordat duidelijk wordt dat er mega-veel ongebruikte accounts zijn. Onze familie heeft inmiddels alle Hyves accounts opgeheven, want het is erg naief om te geloven dat de Telegraaf respectvol omgaat met de privacy van mensen.

    Beantwoorden
  10. Dalmvisie

    Het lijkt mij een super zet van hyves heel innovatief, veel jongeren zullen veel gebruik gaan maken van het telefoneren onderling. Uren spendeert de mij omringende jeugd zich op hyves. ik blijf ook een hyves account houden vooral voor de sociale contacten die ik minder vaak zie en zo krijg ik meer inzicht in wat mijn puberende zoon en zijn vrienden bezig houdt 🙂

    Beantwoorden
  11. John Knappers

    Persoonlijk heb ik vorig jaar al digitaal zelfmoord gepleegd op Hyves, en daarover geschreven op Knappers.nl. Maar….
    We kunnen met zijn allen wel allerlei oordelen vellen obv onze aannames. Ik denk dat alle social media nog zo in de kinderschoenen staan, dat over een jaar pas duidelijk zal worden welke kant dit opgaat.
    Ofwel “de tijd zal het ons leren”.

    Beantwoorden
  12. Niels

    Of de verkoop van Hyves aan TMG een goede zet is geweest (voor beiden) kan alleen de tijd leren.

    Heel veel zal afhangen van de bedoeling van TMG. Wel respect voor Raymond Spanjer. Ik vind vanuit zakelijk oogpunt dat hij de juiste keuze maakt om Hyves nu te verkopen. Nu is Hyves in iede rgeval nog geld waard.

    Tenzij Hyves gaat innoveren (waarvan ik bijvoorbeeld de online portemonee een heel goed voorbeeld vind) is de site ‘stervende’.

    TMG zal zich moeten richten op het betreden van een nieuw pad met Hyves. Ik geloof wel een tegenhanger van Facebook, maar dan wel op zijn minst op benelux/europees niveau. En laat dit parallel lopen met andere initiatieven van nederlandse/benelux bodem. Een koppeling met Funda zou misschien best interresant kunnen zijn. Online doneren aan goede doelen. Het ondersteuenen van ‘burgerinitiatieven’. zomaar wat zaken waar Hyves zich pionierend in zou kunnen opstellen.

    Ik denk dat er nog steeds kansen genoeg zijn voor Hyves. Maar of TMG ze ziet? Mij zou het niets verbazen als de organistie flink wordt uitgehold en vervolgens wordt verkocht aan Facebook.

    Niels

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.