Leestijd: ca. 4 minuten

Het is een heuse hype geworden op Twitter. Het aanmaken van een account met als gebruikersnaam de naam van een beroemdheid, om zo de gebruikers van Twitter te laten denken dat deze account echt van die bekende persoon is.

Twitter VerifiedZo zijn er al accounts aangemaakt met als namen; Britney Spears, Jan-Peter Balkenende, Eva Jinek en nog veel en veel meer. Ook de Nederlandse en internationale koningshuizen zijn al meerder malen gebruikt als gebruikersnaam. Twitter wil dit stoppen en gaat binnenkort het ‘keurmerk’ introduceren, waarmee het aantoont dat de account daadwerkelijk van de persoon is die het lijkt te zijn om verwarring te voorkomen.

Op deze manier kunnen gebruikers van Twitter zien dat ze een tweet lezen van de bekende persoon die ze volgen. Hoe gaat Twitter dit controleren? En hoe lang zal dit op zich laten wachten om een account te controleren?

Controle van de identiteit van de account op Twitter

Wie zich bij Twitter registreert hoeft enkel een gebruikersnaam, wachtwoord en e-mailadres op te geven. Daarna is deze gebruikersnaam geregistreerd en je kunt elke naam kiezen die je wilt, mits deze nog niet gekozen is. Ik kan bijvoorbeeld ook een account met de naam ‘Sjef Kerkhofs’ registreren, hoewel er al een met deze naam bestaat, en de wereld laten denken dat ik de echte Sjef Kerkhofs ben.

Hoe gaat Twitter de identiteit controleren van haar (bekende) gebruikers? Dat is de vraag die menig gebruiker van Twitter bezig houdt. Controle middels e-mail is natuurlijk makkelijk te vervalsen en zal dan ook geen reële optie zijn. Daarom zullen ze toch meer in de richting van traditionele communicatie gaan denken.

Veel beroemde mensen op deze wereld hebben tegenwoordig wel een management, of in ieder geval iemand die zijn of haar zaken (op het internet) waarneemt. Via dit soort personen moet Twitter dus de identiteit gaan valideren, een erg arbeidsintensief stukje werk lijkt mij.

Het proces omdraaien

Waar ik persoonlijk aan denk, wat in ieder geval makkelijker toepasbaar is, is het omdraaien van dit hele proces. Wanneer een bekend persoon zo’n ‘keurmerk’ op zijn of haar account wil krijgen, moet hij of zij zelf maar bewijzen dat het ook daadwerkelijk deze persoon betreft.

Voor Twitter zal dit een heleboel werk besparen, omdat het opzoeken en het in contact proberen te komen met de andere partij op deze manier door de beroemdheid zelf uitgevoerd zal gaan worden.

Verificatie van de account via ‘officiële website’

Voor nu gaat Twitter een beperkt aantal account verifiëren door middel van het controleren van andere websites. Men gaat kijken of er gelinkt wordt vanaf de officiële pagina van de betreffende persoon naar de account op Twitter.

Dit is natuurlijk ook een lastige taak en zal ook erg lastig voor 100% waterdicht te maken zijn. Daarom moet Twitter misschien eens naar één van bovenstaande modellen gaan kijken. Met de methode die ze nu, voorlopig, willen gaan hanteren, kunnen ze maar een erg beperkt groepje verifiëren.

Een goede ontwikkeling

Hoe dan ook, het is een goede zaak dat Twitter op deze manier de identiteit van beroemdheden wil gaan garanderen op haar dienst. Zo hebben wij als gebruikers dat beetje zekerheid wanneer we iemand volgen en onze bekende medemens hoeft niet meer te vrezen dat er iemand anders met zijn of haar gebruikersnaam vandoor gaat op Twitter. Ga zo door Twitter, goede ontwikkeling!

Over de auteur

3 reacties

  1. Maurice Beerthuyzen

    Dit geldt natuurlijk ook voor bedrijven. Ik gaf in mijn post van gisteren al aan dat beroemde personen en bedrijven hun bedrijfsnaam snel dienen vast te leggen. Geldt niet alleen voor Twitter, maar ook voor andere sociale media.

    Beantwoorden
  2. Robert

    Als Hyves het kan [“checked by Hyves HQ”], moet Twitter het toch ook kunnen?

    Ze zijn er alleen wel lekker laat mee.

    Beantwoorden
  3. Karlijn

    Hadden ze wel eerder mogen doen! Hyves doet het al jaren, dus Twitter had best eerder kunnen bedenken dat er problemen konden ontstaan…

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.