Leestijd: ca. 4 minuten

Sun Tzu, de Chinese veldheer die met zijn strategische beschrijvingen de basis legde voor het vakgebied strategie. Ik maakte reeds kennis met de beste man op het HBO, tijdens het keuzevak strategisch management. Direct was ik geïmponeerd door Sun Tzu en besloot ik zijn boek te gaan lezen. Dat bleek een goed idee. Sun Tzu verwoord strategie op een kinderlijk eenvoudige doch doeltreffende manier, erg mooi om te lezen en te weten dat er destijds al zo helder gedacht werd over dit onderwerp. Ondanks dat Sun Tzu’s ‘Art of War’ een beschijving was van oorlogsstrategie, is het een geweldig boek voor marketeers. Nu ben ik zelf geen persoon die zaken doen ‘oorlog’ wil noemen, doch de regels in het boek zijn zeer toepasselijk.

Ook nu gelden de wetten van Sun Tzu nog! Zijn quotes en denkwijzen zijn zeer goed door te vertalen op het vakgebied social marketing strategie. Deze week kwam ik op het blog SocialMediaToday een post tegen waarin enkele quotes van de Chinese veldheer direct worden vertaald naar social marketing. Erg interessant en leuk om te lezen. Ik wil dit graag met jullie delen! Houdt er wel rekening mee, het is een vertaling van de punten uit dat artikel met een eigen touch.

Quote 1: “Geen enkele oorlog kan gewonnen worden vanuit statisch gedrag” : Binnen social marketing geldt deze marketingregel nog meer dan bij traditionele marketing. Met statisch passief gedrag kom je nergens. Je zult jezelf moeten laten zien en je zult actief deel moeten nemen aan discussies en dialogen. Let er wel op dat je niet TE actief wordt, dan lijkt het meer op spammen.

Quote 2: “Oorlog is een vak; je kunt niet meedoen zonder alle reflectie die nodig is”: Iedereen op het web wil tegenwoordig geluid maken en opvallen……maar dat wil nog niet zeggen dat je het vak beheerst. Zonder een goede zelfreflectie en reflectie van je doelen blijft het bij schreeuwen zonder boodschap.

Quote 3: “De generaal dient situaties te creëren die leiden tot collectieve prestaties” : Binnen de internetwereld zijn de influencers of leaders in vrijwel alle gevallen de personen die een discussie tot leven brengen of die een collectieve prestatie initiëren.

Quote 4: “De meesters van de oorlogsvoering leiden zonder gevecht….en winnen” : De gevers, die hun kennis en kunde delen zonder strijd en die hun concurrenten respecteren zonder zich constant te verdedigen, dat zijn de mensen die zullen overwinnen.

Quote 5: “Ken je vijand en vooral jezelf” : Een van de belangrijkste onderdelen van personal branding, zo niet HET belangrijkste onderdeel is zelfkennis. Weet wat je sterke en zwakke punten zijn en ben daar ook transparant in.

Quote 6: “Respecteer wetten en regels, echte oorlogshelden doen dat” : Het sociale web is nog altijd een relatief ongecontroleerde omgeving waarin we met elkaar de regels moeten reguleren en respecteren. Een van die regels waar ik absoluut voor ben die nu nog vaak wordt genegeerd: Niet op de man spelen (lees: beledigen en schelden) op weblogs etc.!

Quote 7: “We hebben slechts weinig kracht nodig om grote resultaten te bereiken, als een rollende steen op een helling” : Deze regel is absoluut tekenend voor social marketing. Met weinig middelen kun je al een viraal effect bereiken. Kleine bedrijfjes en samenwerkingsverbanden kunnen grote internationale opdrachten uitvoeren en talent kan zich eenvoudig laten zien.

Ik wil iedereen die bezig is met internetstrategie hartelijk aanbevelen Art of War van Sun Tzu te lezen, mocht je dit nog niet gedaan hebben. Het leest eenvoudig weg en is zoals gezegd in de basis kinderlijk eenvoudig. Als consultants moeten we de internetwereld niet moeilijker maken dan dat hij is, anders raken we het contact met de klant nog meer kwijt dan dit al vaak het geval is. Teruggrijpen naar oude literatuur als die van Sun Tzu of Maslow mag dan ook best wat vaker worden gedaan. Toch?

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

2 reacties

  1. E-rik

    Doet me denken aan Mind Control Marketing van Mark Joyner. Dit boek zorgde in 2001 voor een schokgolf in internetmarketing. Joyner vertaalt in MCM zijn ervaring als Amerikaans legerofficier in een aantal zeer nuttige marketingprincipes.

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    Interessant! Ondanks dat ik niet zo hou van het trekken van vergelijkingen tussen oorlog en marketing zijn er onlosmakelijk raakvlakken!

    Ik ga het boek eens bekijken, dank voor de tip.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.