Leestijd: ca. 2 minuten

De trend die we in de marketing zien is Social, Social en nog eens Social. Ieder bedrijf krijgt van alle kanten te horen dat men moet investeren in Social media. In de meeste gevallen is dat ook zeker aannemelijk….maar niet in alle gevallen. BtoBonline.com publiceerde pas een artikel waarin gevallen worden toegelicht die niet klaar zijn voor Social media. Dus….bij deze een lijstje situaties waarin vooral GEEN gebruik gemaakt moet worden van Social media. Herken je je bedrijf..? Zorg dan dat je de omstandigheden intern zo snel mogelijk in het voordeel van Social media gaat ombuigen.

  • Je hebt weinig doch grote klanten: Als je in een markt zit waar enkele bedrijven voor tientallen miljoenen euros aan opdrachten verschaffen, dan ga je weinig hebben aan Social media. In dat geval is de telefoon of de offline ontmoeting toch nog altijd een stuk effectiever.
  • Je hebt ongeïnspireerde werknemers: Je bent bijvoorbeeld een productiebedrijf waarbinnen de werknemers meer ruzie met je maken dan voor je werken. Als medewerkers geen positieve ambassadeur van je merk kunnen zijn…don’t try to go social!
  • Sceptisch management: Dit puntje is al eerder op bijgespijkerd naar voren gekomen in de post over Charlene Li en Jeremiah Owyang . Een van de belangrijkste succesfactoren van Social media is het interne draagvlak bij het management. Als je management het niet ziet zitten is elke Sociale strategie ten dode opgeschreven.
  • Slecht doordachte strategie: Ook voor dit punt maak ik me al geruime tijd hard, zoals te zien in mijn eerdere artikel. Geen strategie is de doodsteek voor elke Social media campaigne. Wat is mijn doelgroep, waar zit mijn doelgroep, hoe gedraagt mijn doelgroep zich, wat wil mijn doelgroep?…..allemaal cruciale vragen alvorens te starten met een campagne.
  • Privacy binding: Zit je in een branche waar gewerkt wordt met sterke privacy regelementen…dan is Social media wel erg risicovol en wellicht zelfs verboden.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

één antwoord

  1. Vincent Neve

    Nice post. Kanttekening, ik denk dat je somminge Social tools wel in bijna alle gevallen kan gebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar LinkedIn, ik denk dat enkel het puntje “ongeinspireerde werknemers” in dat geval nadelig kan zijn.

    Wat volgens mij een belangrijk punt is voor veel bedrijven is de vraag hoe “open” je kan zijn. Voor een consultancy bureau zal dat heel anders zijn dan voor een tussenhandelaar. Maar dat valt ook weer onder een stuk strategie en vooraf goed nadenken over wat je kan en wil bereiken.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.