Leestijd: ca. 4 minuten

Menno Lanting is een druk man tegenwoordig. De auteur van de bestseller Connect!, die pas deze maand verscheen maar al weken in de top 5 van managementboek.nl stond geeft lezing op lezing. Vorige week kwam ik een tweet van hem tegen waarin hij zij 15 lezingen te hebben in de komende weken. Kortom, drukte slaat de klok voor Menno. Aangezien ik zijn boek nog niet heb gelezen (ligt wel op mijn bureau) EN ik hem nog nooit heb horen spreken, ben ik erg benieuwd. Jullie ook?

Menno’s presentatie start in ieder geval erg venieuwend en sociaal. Aangezien het netjes in de zaal zitten en luisteren natuurlijk niet echt sociaal is stelt hij voor dat iedere adviseur in de zaal iemand aan de klantkant zoekt en vervolgens een kort gesprek aan gaat en kaartjes uitwisselt. Het resultaat, een enorm kippenhok. Zo moet het er dus uitzien op de huishoudbeurs ;).

De ban is gebroken, Menno wil het hebben over de rise en fall van social media en illustreert dit met een vergelijking tussen het oude Rome. Ook komen er natuurlijk weer enkele cijfers voorbij. 75% van de Nederlanders heeft een social media account, 75 miljoen Twitterprofielen (slechts 10% actief overigens!). Ook blijkt Facebook inmiddels 400 miljoen gebruikers te hebben (ik ben bij 350 miljoen afgehaakt haha).

Menno haalt ‘disconnect’ aan. Het feit dat bedrijven niet meer aan kunnen sluiten bij de ontwikkelingen en ‘consultants’ gaat zorgen en zorgt reeds al voor een eerste crash van social media. Volgens mij hebben we dit eind 2009 al kunnen zien, met de artikelen over social media als lariekoek. Menno zegt: ‘we onderschatten de invloed op lange termijn van deze grotendeels culturele ontwikkelingen’. Daar kan ik kort over zijn, ik ben het VOLKOMEN met Menno eens. Social is cultuur en sociologie, gecombineerd en versterkt door technologie.

Uit eigen onderzoek van de Baak, het bedrijf van Menno, blijkt dat 86% van de mensen actief is op een of ander soort social media. Daarnaast blijkt 76% van de organisaties dergelijke sites te blokkeren…heel apart! Slechts 18% van de bedrijven heeft een ‘social media strategie’, al bleek in veel gevallen dat de strategie niet veel betekende. Bijvoorbeeld: ‘onze strategie is dat we alles blokkeren voor medewerkers’.

Menno’s boek Connect! gaat over leiderschap. Hier ontstaat een ander soort leiderschap, want het gaat om het individu en zijn of haar kennis en diepte op een bepaald onderwerp. We gaan naar een andere vorm van leiderschap. Twintigers bleken ook compleet andere ‘favoriete werkgevers’ te hebben dan voorheen, erg opvallend. Wat vind men tegenwoordig belangrijk? Nauwelijks nog salaris, veel meer flexibel werk/zelf dingen los kunnen doen/maatschappelijk verantwoord ondernemen/toegang tot sociale netwerken op het werk. Dit illustreert de enorme mindshift perfect. Conclusie: Het gaat veel minder om hiërarchisch leiderschap, veel meer over peer-to-peer leiderschap.

Zonder al te veel op de inhoud in te gaan is de lezing van Menno erg inspirerend en hangt het publiek aan zijn lippen. Laten we gewoon allemaal Connect! gaan lezen om Menno aan nog meer leuke lezingen te helpen.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

één antwoord

  1. Kevin Rommen

    Hij staat ook zeker al op de lijst. Heb hem nog niet binnen, maar ga hem vandaag nog bestellen. Zeker na deze post, want het sluit precies aan bij hoe ik dit zie. We hebben het helemaal niet over een misschien interessante trend. Dit gaat veel verder dan dat. Ook de termen het nieuwe verkopen, de nieuwe markt, etc. zijn allen ontstaan omdat de mensen achter de organisaties aan het veranderen zijn; en we weten het allemaal: verandering blijft moeilijk te aanvaarden.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.