Leestijd: ca. 3 minuten

George Colony Social technologieGeorge Colony is CEO van Forrester research, het bedrijf dat komende donderdag met Jeremiah Owyang een afgevaardigde stuurt voor de CSN Conference in Amsterdam. Colony heeft een eigen weblog waarop hij bedrijven wil adviseren over het accepteren en inzetten van nieuwe technologieën. Vanochtend viel mijn oog op een simpele doch sprekende post van George, waarin hij CEO’s van bedrijven aanraadt Social technologie hetzelfde te behandelen als seks.

Dagelijks verschijnt er enorm veel materiaal over Social media en technologie op het web, bijna te veel om te lezen. George legt de CEO’s een pijnlijke doch duidelijke conclusie voor: ‘I’ve got bad news for you. You can’t understand Twitter, Facebook, or blogging by reading an article in a magazine or a report from your CMO’. Daarna maakt hij het vergelijk met seks: Je kunt het nooit leren door er over te lezen, je zult het zelf moeten ervaren. Dit geldt dus precies zo voor Social technologieën!

Ik deel deze mening van George ten volle! Ik ben altijd van mening dat Social media geen tool is die kan worden ingezet door marketingafdelingen alleen. Social media is een beweging binnen een bedrijf, die vooral ook binnen het hele bedrijf gedragen moet worden en gesteund moet worden. Dit is nog vrijwel nooit het geval. Pas geleden kwam ik bij een lead voor mijn bedrijf, waar de directeur zelf de marketingafdeling had warmgemaakt voor het inzetten van Social media….hulde, maar de betreffende directeur is zelf nauwelijks actief met Social technologie. Hij bepaald de richting van zijn bedrijf dus enkel op basis van dingen die hij hoort of leest, en dat lijkt me nogal wat.

Het advies dat door George wordt gegeven is mede daarom juist zo ontzettend waar. Veel hoge managers beweren op basis van gelezen materiaal en gevolgde congressen expert te zijn op het gebied van nieuwe technieken, maar blijken vervolgens een hele serie aan halflege profielen te hebben op bijvoorbeeld Linkedin…..toch vreemd!

Het advies voor de hogere managers, ondernemers en CEO’s die voelen dat er iets met Social technologieën gedaan moet worden (en suprise suprise…in de meeste gevallen moet er ook echt iets mee gedaan worden) is dan ook: ga het eerst eens zelf proberen voordat je het binnen je bedrijf afschrijft of gaat gebruiken. Om dit te benadrukken wil ik jullie de volgende citaat niet onthouden: ‘you won’t and you can’t get social media unless you engage in it’

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

2 reacties

  1. Sjoerd Bosmans

    Goed advies Sjef (en George;) )! Te vaak komt het voor dat bedrijven iets in social willen gaan doen om dat het nu hip and happening is. Helaas komt het ook te vaak voor dat marketeers gebaseerd op artikelen idd besluiten om dan maar iets social te gaan doen, terwijl ze zelf hier totaal geen ervaring mee hebben. Je weet wat echt wat het is als je er volledig in bent gedoken. En dan heb ik het niet over een accountje aanmaken, maar deze daadwerkelijk benutten..

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.