Leestijd: ca. 4 minuten

Social media is natuurlijk nog steeds enorm hot. Volgens marketingonline.nl is het zelfs DE marketingtrend van het jaar. Elk nieuw marketingkanaal (hetgeen social media natuurlijk is) moet echter stappen maken richting volwassenheid.

Een van die stappen, wellicht zelfs een van de meest belangrijke, is zonder twijfel meten. Of we het nu ROI-metingen noemen of er een andere naam aan geven, meten is belangrijk en wordt steeds belangrijker, zeker binnen de social media marketing.

Steeds meer tools (goede en minder goede) verschijnen in de markt om dit te kunnen bereiken. De techniek maakt het mogelijk dat we steeds meer kunnen meten, al blijft het kritische interpreterende oog van de marketeer voorlopig absoluut cruciaal! Ik wil enkele paramaters (meetpunten) met jullie bespreken die ik zelf als zeer nuttig ervaar voor diverse klanttrajecten:

(1) Share of voice: deze parameter, ook te omschrijven als ‘aandeel in de discussie’ omschrijft het aandeel dat je continu of in campagnetijd hebt binnen de totale discussie rondom je markt of product-/diensten categorie. Het geeft je een unieke kans te volgen of je social media inspanningen zorgen voor een stijging in aandeel ten opzichte van je concurrentie. Stel, het kwartaal voor je campagne heb je 10% share of voice, en tijdens je campagne 30% share of voice. Zeer interessante data voor jou en je management lijkt me!

(2) Onderwerpoverlap: In artikelen en binnen social media netwerken worden vaak onderwerpen gecombineerd. Tijdens campagnes en social media werkzaamheden koppel je als bedrijf ook vaak je naam aan een bepaald ander onderwerp. Het meten van de mate van overlap is erg interessant om in te schatten in hoeverre je boodschap overkomt. Even een voorbeeld: Mijn organisatie Pondres is hoofdsponsor geworden van Willem II. Middels monitoring kunnen we inschatten in hoeverre de combinatie van Pondres + Willem II door de media is opgepakt, onwijs interessant.

(3) Trend aantal artikelen: Het volgen van het aantal artikelen op bepaalde onderwerpen, en het herkennen van de trend daarin, is een basisparameter die iedereen zou moeten volgen. Hierin kun je net als bij de share of voice je stijging of daling in aandeel herkennen ten opzichte van concurrentie.

(4) Artikelcategorie: Als organisatie is het erg interessant om te achterhalen welke online ‘categorie’ het meeste over je merk of diensten schrijft. Zijn dit bronnen die over IT schrijven, of bronnen die over marketing schrijven etc. Deze parameter kan je helpen te bepalen of je gekozen positionering juist wordt opgepakt. Stel, je besluit als IT bedrijf steeds meer naar marketing te gaan omvormen, dan kun je met deze parameter achterhalen of de markt dit oppakt en zou je dus steeds meer ‘hits’ moeten zien binnen de artikelcategorie ‘marketing’.

(5) Persoonsvernoemingen: Welke personen worden het meeste online genoemd in combinatie met je merk en/of je diensten? Ook dit is erg interessant om te weten omdat het je inzicht geeft in het functioneren van bijvoorbeeld je Persvoorlichter en/of expert. Komt de persoon die je in gedachte hebt wel naar voren als influencer? Tevens geeft deze parameter je inzicht in de personen die het meeste over je merk/organisatie schrijven, ook niet geheel onbelangrijk.

Tot zo ver de huidige lijst. Er zijn nog veel meer interessante parameters, daarover geen twijfel. Zelf ontdek ik nog dagelijks nieuwe parameters in onze klanttrajecten. Voel je vrij deze lijst aan te vullen met eigen ervaringen en succesverhalen.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

6 reacties

  1. Bobby Verlaan

    Hi Sjef,

    Kun je me ook vertellen welke tools jullie gebruiken om social media te monitoren? En hoe je deze KPI’s instelt in deze tools?

    Gebruik je zelf geschreven tools? Of commerciele tools zoals bijvoorbeeld Spreadfast, HootSuite e.a?

    Misschien een keer leuk om allerlei social media monitoring tools langs elkaar te leggen, waarna de voordelen en nadelen van iedere tool worden onderzocht en vergeleken?

    Beantwoorden
  2. Marco van de Kamp

    Sjef en Bobby, ik kan nog wel een aantal punten toevoegen aan je lijst waarbij bedrijven onze monitoring tool inzetten:
    – Hoeveel (schatting) bereik heb ik met mijn acties. Bijvoorbeeld door als vandaag 1 iemand een twitter bericht met 1000 volgers over een onderwerp praat of morgen 10 mensen met 10 volgers, wat kun je daaruit leren?
    – Sentiment % ten opzichte van totaal aantal berichten in kaart brengen. Handmatig sentiment (laten) toekennen, automatisch werk niet goed genoeg.
    – Het vinden van influencers voor je merk. Wie of welke site schrijft het meest over het onderwerp dat ik belangrijk vind.

    Onze commerciële tool TraceBuzz waarmee dit mogelijk is kan 2 weken gratis getest worden.

    Beantwoorden
  3. Bobby Verlaan

    @Marco, bedankt voor je bijdrage. Interessante metrics.

    Weet jij ook of er vergelijkingen tussen deze tools zoals TraceBuzz, SpreadFast, Hootsuite beschikbaar zijn? Of in elk geval een overzicht van alle aanbieders?

    Beantwoorden
  4. Marco van de kamp

    @bobby Er is zover ik weet nog geen vergelijking beschikbaar op internet tussen alle verschillende aanbieders in NL. Wie gaat deze vergelijking maken?
    Tracebuzz doet graag mee!

    Voor een zeer uitgebreide lijst van meer dan 100 tools zie http://wiki.kenburbary.com/

    Beantwoorden
  5. Bobby

    @marco. Leuke lijst. Thnks. Kan mij herinneren dat ik een vergelijking had gelezen van social media monitoring tools. Stond dat niet onlangs in Tijdschrift voor marketing? Of op mashable?

    Opzet voor vergelijking kan op basis van bepaalde metrics die paketten kunnen doen?

    Kan mij ook voorstellen dat grotere bedrijven als verzekeraars en banken al dergelijke vergelijkingen intern hebben opgesteld.

    @sjef. Wat denk jij van een vergelijking? Hoe zou jij het aanpakken? En welke tools gebruiken jullie in company?

    Beantwoorden
  6. Sjef Kerkhofs

    @Bobby en Marco: Er zijn wel dergelijke vergelijkingsposts, maar dan vooral Engelstalig. De keuze voor een tool hangt grotendeels af van de kosten, wat nodig is en met welke doelstelling je gaat meten.

    Wij werken met Finchline.nl, een nieuwe tool die een geweldige prijs/kwaliteit verhouding heeft. Bovendien hebben we door een intensieve samenwerking de kans de tool te vormen naar onze wensen, erg handig.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.