Leestijd: ca. 4 minuten

klantcontactEnkele weken terug schreef ik een artikel waarin ik probeerde toe te lichten dat vrijwel elke afdeling van je bedrijf invloed ondervind van Social media, als daar binnen de organisatie mee wordt gestart. De jullie wel bekende Jeremiah Owyang is nu met een lijstje gekomen dat beschrijft dat Social media elk contactpunt met je klant kan beïnvloeden. Kortom, tijd voor een schakeling van mijn interne organisatie gerelateerde post naar zijn externe organisatie gerelateerde post.

[Let er even op, dit artikel bevat content uit de post  van Jeremiah. Het is dus geen artikel dat compleet uit mijn eigen hersenspinsels ontstaan is,ik heb hulp gehad.]

Digital advertising
Adverteren op internet kunnen we bijna alweer traditionele marketing noemen in veel gevallen. De waarde van Social zal zeker binnen social network advertising steeds groter worden. Als profielgegevens en voorkeuren echter allemaal mee te nemen zijn op het hele web, zoals nu begint op te komen bij Facebook en Google, dan zal de waarde van social ook buiten de social networks grote invloed gaan hebben. Advertenties kunnen dan namelijk zowel in als buiten de social network omgeving aangepast worden op je profielinformatie en vrienden. Vincent schreef een korte tijd terug nog een artikel over Facebook advertising.

Social search
Die term hebben we vaak horen vallen de afgelopen weken. Ik zal er daarom ook niet meer nadrukkelijk op in gaan. Met social search wordt het mogelijk je zoekresultaten relevanter te maken door het gedrag en de voorkeuren van je netwerk mee te laten wegen in de ranking. Ik schreef pas nog een artikeltje over de invloed hiervan op zoekmachinemarketing.

E-mailmarketing
Het oeroude (in internetbegrippen) e-mail marketing is nog altijd een van de belangrijkste marketingkanalen op het internet. Ook e-mail kan gebruik maken van social technologie. Denk bijvoorbeeld aan de e-mailnieuwsbrieven die gegenereerd worden op basis van RSS, maar ook de ‘share this’ mogelijkheden die je in e-mail nieuwsbrieven etc. kunt laten terugkomen.

Webcampagnes/acties
Natuurlijk wordt social steeds meer gebruikt voor campagnes, en dan vooral de viral campagnes. Het uitnodigen van vrienden en de ‘share this’ opties zijn min of meer al een must have binnen een (interactieve) webcampagne. Met minder kom je niet meer weg 😉

Corporate websites
Ook de websites van bedrijven en multinationals krijgen steeds meer te maken met social componenten. De corporate site wordt op deze wijze een soort van ‘verzameladres’ voor alle online discussie. Freek Bijl schreef hier pas een artikel over.

Mobile marketing
Weer iets waar we in geen mogelijkheid meer omheen kunnen…mobile! Enorm doorgebroken in 2009 en off to more hype! Via de mobiel wordt het steeds makkelijker je locatie en tijd te delen met je netwerk. Deze ontwikkelingen staan nog wel in de kinderschoenen.

Physieke events
Natuurlijk wordt ook de rol van social media binnen physieke evenementen steeds groter. Al is het alleen al om het feit dat het aanwezige publiek met elkaar aan het Twitteren is. Vooral ook vooraf en naderhand vinden er binnen social media vaak veel discussies plaats over events. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de Meetup die door de SocialStrategyTalks gebruikt wordt.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.